ارتباط مستقیم با 30775 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
تدریس خصوصی دکتر گودرزی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی

7 ویژگی معلم نمونه

7 ویژگی معلم نمونه


در این مقاله برخی از مهمترین ویژگی های معلم های نمونه، برجسته و موفق ارائه شده است. اگر در جستجوی مقاله در مورد معلم خوب و نمونه هستید و می خواهید بدانید معلم های برتر چه ویژگی هایی دارند این مقاله را بخوانید.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه


مهمترین ویژگی های معلم نمونه برای موفقیت در تدریس


ابتدا در این بخش برخی از ویژگی های معلم نمونه و تعدادی از مهمترین خصوصیات ایشان را بیان می کنیم. البته تمام موارد گفته شده در این مقاله مهم است. معلم نمونه عاشق کار خودش است و دروسی را برای تدریس انتخاب می کند که خودش در آن درس ها موفق بوده است و به تدریس آن درس ها علاقه دارد. چنین معلمی بر دروس تدریسی خودش کاملا مسلط است و همواره در حال یادگیری می باشد. این اساتید می دانند که برای بهتر شدن نهایتی وجود ندارد و هر روز از روز قبل خودشان بهتر می شوند. چنین مدرسین فوق العاده ای در اداره کلاس توانا هستند و مطالب را به گونه ای ارائه می کنند که برای شاگردهای ایشان مفید باشد. معلم نمونه به شاگردهای خودش احترام می گذارد و با تعهد بالایی که دارد علاقه مند به نتیجه گرفتن شاگردهای خودش است. در ادامه توضیحات کاملتری ارائه شده است.


1- انتخاب کار معلمی با عشق و علاقه


تمام افرادی که در کار خودشان موفق بوده اند و خلاقیت زیادی داشته اند و توانسته اند جزو افراد برجسته و برتر باشند با عشق و علاقه کار خودشان را انتخاب کرده اند. معلم نمونه برای اینکه بتوانید در کار خودش عملکرد عالی و فوق العاده داشته باشد باید از همان ابتدای کار این سوال را از خودش بپرسد که آیا من به کار معلمی و به تدریس علاقه دارم؟ مدرس نمونه نمی تواند فقط با مطالعه کردن و با اجرا کردن برخی از دستورالعمل ها نمونه شود. باید یک احساس خوب و یک عشقی پشت این کار باشد. اگر استادی با عشق و علاقه کار معلمی را انتخاب کرده باشد در تبدیل شدن به یک معلم نمونه و موفق بیش از 50 درصد مسیر را رفته است.


2- تسلط بر دروس تدریسی و تلاش مداوم برای یادگیری


مدرسین فوق العاده و بهترین معلم ها همواره در حال یادگیری هستند. این معلم ها می دانند که اگر یادگیری و آموزش دیدن را متوقف کنند کم کم اطلاعات ایشان قدیمی شده و نمی توانند در کار خودشان موفق باشند. به عنوان مثال، یک معلم ریاضی عالی در زمینه دروس تدریسی خودش و همچنین در رابطه با روش های نوین، جدید و خلاقانه تدریس همواره در حال مطالعه است. به این ترتیب اطلاعات به روز و فوق العاده ای دارد و دانش آموزان هم از حضور در کلاس های ایشان لذت می برند.



مطالعه چگونه یک معلم خوب باشیم و کلاس جذاب تری داشته باشیم؟ هم پیشنهاد می شود.



چگونه معلم نمونه، مقبول و محبوب باشیم؟


برای اینکه یک معلم نمونه باشیم نه تنها در تدریس کردن بلکه در اداره کلاس هم باید موفق عمل نمائیم. در ضمن باید شناخت خوبی از سطح توانایی های شاگردها داشته باشیم و متناسب با آن تدریس کنیم. به منظور اداره موفق کلاس استاد باید خودش بر درس مسلط باشد و در ضمن تلاش کند شاگردهایی که دارد را با درس درگیر نماید. دانش آموز وقتی در کلاس مطلب جذابی را یاد می گیرد و به لحاظ ذهنی درگیر است معمولا اختلالی ایجاد نمی کند. نکته دیگر که معلم های برتر به خوبی آن را می دانند این است که مطالب ارائه شده نباید خیلی از سطح دانش و توانایی های شاگرد بالاتر باشد به گونه ای که برای ایشان قابل فهم نباشد. بنابراین استاد نمونه و برجسته همواره از شاگردهای خودش بازخورد می گیرد و مطالب را به گونه ای ارائه می کند که برای اکثر کلاس قابل درک باشد.


3- اداره کلاس به صورت دو طرفه و نظر خواهی از شاگردها


معلم های نمونه نه تنها عاشق کار خودشان هستند و بر دروس تدریسی خودشان مسلط می باشند بلکه در مدیریت و اداره کلاس هم توانایی بالایی دارند. این مدرسین همواره از شاگردهای خودشان نظر خواهی می کنند و کلاس را به سمت دو طرفه بودن و بحث علمی کردن پیش می برند. به هر میزان دانش آموزان در ارائه درس مشارکت بیشتری داشته باشند به همان اندازه کلاس جذابتر و مفیدتر خواهد بود.


4- ارائه درس متناسب با شاگرد یا شاگردهایی که دارد


در کلاس های خصوصی، معلم خصوصی با یک شاگرد سر و کار دارد. در این کلاس ها با پرسیدن سوالاتی می توان متوجه شد شاگرد چه سطح علمی و توانایی ای دارد و متناسب با آن تدریس کرد. در کلاس های گروهی در مدرسه و دانشگاه هم باز سوال پرسیدن خوب است و می توان متوجه شد که اکثریت کلاس درس را متوجه شده اند یا خیر. معلم نمونه هر از چند گاهی به صورت رندوم سوالاتی را می پرسد و اگر اکثریت کلاس درس را متوجه نشده باشند دوباره توضیحاتی ارائه می نماید.


مطالعه نمائید: 25 ویژگی یک معلم موفق



معلم نمونه عاشق موفقیت و نتیجه گرفتن شاگردهای خودش هست


معلم یک ربات نیست که فقط سر کلاس حاضر شود و مطالبی را بگوید و برود. معلم به نتیجه گرفتن شاگردهای خودش علاقه مند است و برای آن تلاش می کند.


5- علاقه مند به نتیجه گرفتن شاگردها و دانش آموزان


همانطور که گفته شد، معلم خوب و نمونه عاشق نتیجه گرفتن شاگردهای خودش هست. درست است که در نهایت شاگرد باید خودش درس بخواند و کسی نمی تواند دانش آموز را مجبور به درس خواندن نماید. اما در هر صورت، مدرسین خوب و موفق با ارائه عالی درس و انگیزه دادن به شاگردهای خودشان ایشان را به سمت موفقیت در تحصیل هدایت می نمایند. همچنین دادن تمرین و تکلیف های مناسب و خواستن آنها با جدیت و تاثیر دادن حل تمرینات در ارزیابی درس می تواند بسیار مفید باشد.


6- احترام به شاگرد، رأفت، مهربانی و حسن برخورد


معلم در کلاس درس در مرحله اول یک الگو برای دانش آموزان است. اگر استاد به شاگردهایش احترام بگذارد در نهایت خودش هم مورد احترام بیشتری قرار می گیرد. در ضمن، وقتی یک معلم نمونه با شاگردهای خودش با احترام حرف می زند مقبولیت و محبوبیت استاد افزایش می یابد و دانش آموزان هم به یادگیری علاقه بیشتری نشان می دهند. بنابراین معلم موفق و برجسته می داند که ایشان قبل از اینکه معلم باشند باید یک الگوی خوب برای شاگردهای خودشان باشند.


با توجه به اینکه معلم یکی از الگوهای مهم در جامعه به شمار می رود لازم است از لحاظ مختلف به ویژه شخصیتی باید در حد مطلوب باشد تا دانش آموزان با الگوقراردادن آن ها، راه درست در پیش گیرند. ویژگی هایی از قبیل اخلاص و دوری از حب و بغض، قدرت بیان و سخنوری، داشتن انصاف، صراحت گفتار، جدی بودن، سوز و گداز، رشد فکری معلم و دانش آموز، صاحب دانش و معرفت، مهارت در فروشندگی، قدرت نمایشگری، قدرت سرپرستی و نظارت، نظم و ترتیب مناسب از جمله ویژگی هایی است گه می تواند باعث شود یک معلم، معلمی نمونه و موفق باشد. منبع


مطالعه نمائید: نحوه انتخاب معلم نمونه و ملاک و دلایل انتخاب معلم نمونه شهرستانی و کشوری



برخی دیگر از ویژگی های معلم نمونه


در ادامه تعدادی دیگر از خصویات معلم نمونه ذکر می شود. مطالب ارائه شده در ادامه را با دقت بخوانید و به عنوان یک معلم و استاد متمایز این ویژگی های خوب را در خودتان ایجاد نمائید.


7- متعهد، متخصص، خستگی ناپذیری و کوشا


مدرسین نمونه به کار خودشان متعهد هستند و برای نتیجه گرفتن شاگردهایی که دارند از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. معلم های خوب سعی می کنند بسیار عالی تدریس نمایند ولی معلم های نمونه و برجسته علاوه بر تدریس با کیفیت تلاش می کنند شاگردهایی که دارند نتیجه عالی بگیرند و موفقیت خودشان را در موفقیت شاگردهایشان می بینند. این اساتید 100 درصد به کار خودشان متعهد هستند. چنین اساتیدی خستگی ناپذیر هستند و تلاش و کوشش زیادی برای موفقیت دانش آموزان صرف می نمایند. در ادامه تعدادی دیگر از ویژگیهای معلمان خوب و نمونه را می توانید مشاهده نمائید.


• هدف دارند


• منتظر موفقیت همه دانش آموزان هستند


• تحمل ابهام را دارند


• برای ارضای نیازهای بچه‌ها تمایل به تغییر و هماهنگی دارند


• از ندانستن ناراحت نمی شوند


• به کارشان فکر می‌کنند


• از مدلهای مختلف یاد می‌گیرند


• از کار و شاگردانشان لذت می‌برند


همانطور که در کتاب معلم نمونه تالیف مجید رشید پور توضیح داده شده است، اوّلین و اساسی‌ترین نشانة معلم نمونه، برخورداری او از سوز و گداز انسان‌سازی است. کسانی که وجودشان سرشار از سوز و گداز معلمی است و عاشق تربیت کردن هستند. سوز و گداز، ضروری‌ترین ویژگی‌ یک معلّم نمونه است، چنین معلّمی به مدرسه و کلاس عشق می‌ورزد، زیرا او در چنین محیطی بهتر و کامل‌تر می‌تواند به هدف انسان‌سازی خود دست یابد. معلمی با این ویژگی همه‌جا برای او کلاس درست است.


حتما بخوانید: تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس


تعدادی دیگر از ویژگی های معلم نمونه و خوب را در ادامه مشاهده می کنید:


- اصول حاکم بریادگیری را می شناسد و سعی دارد از آنها در تدریس و تربیت دانش آموزان استفاده نماید.


- یک یک دانش آموزان را می شناسد و سعی می کند در کلاس و فضای مدرسه آنها را با اسم صدا بزند.


- دانش آموزان از تن صدای او در کلاس خوششان می آید.


- بین دانش آموزان رقابت سالم برقرار می کند.


- از ادای کلمات زشت پرهیز می کند.


- او شاگردان را تحقیر و تنبیه نمی کند.


- آنچه می آموزد خلاصه کرده و از آن نتیجه گیری می کند.


- او مدیر خوبی است و در اداره ی کلاس خویش مهارت دارد.


 - با انصاف است و تبعیض روا نمی دارد. برای مطالعه در رابطه با راهکارهای عملی داشتن تدریس اثربخش کلیک کنید: شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها


منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 11846 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image