ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه

معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه

معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه

در این مقاله در رابطه با اینکه معلم خوب باید چگونه باشد و در رابطه با ویژگی های یک معلم خوب و نمونه توضیح داده شده است. اگر می خواهید در رابطه با ویژگی های یک معلم خوب و نمونه، یک معلم جذاب و حرفه ای و خصوصیات معلم خوب از دیدگاههای مختلف مانند یونسکو، شهید مطهری و .... اطلاعاتی را بدست آورید ادامه این مطلب را بخوانید.


توجه: برای مشاهده معلم های خوب خانم و آقا بر روی عبارت معلم خصوصی کلیک کنید.


مهمترین ویژگی های یک معلم خوب را بشناسید


تعدادی از ویژگی های معلم خوب در ادامه ارائه شده است:


علاقه به تدریس: به این معنی که معلم باید به خود تدریس و موضوع مورد تدریس، علاقه داشته باشد. وقتی معلم خودش از ارائه درس لذت می برد و درسی که تدریس می کند را دوست دارد و به آن معتقد است، شاگردهای ایشان هم از کلاس لذت می برند. به صورت کلی وقتی یک معلم به درس علاقه دارد حتی اگر هیچ روش تدریسی را بلد نباشد چون با عشق در رابطه با موضوع تدریسی خودش حرف می زند، سخنان ایشان به دل می نشیند. به عنوان مثال وقتی یک معلم خصوصی ریاضی یا معلم خصوصی زبان انگلیسی و یا اساتید ریاضی و زبان یا سایر دروس در کلاس های مدرسه و دانشگاه با عشق و علاقه تدریس را انجام می دهند، شاگردهای ایشان هم به درس علاقه مند شده و در نهایت بهتر ریاضی، زبان و یا هر درس دیگری را یاد می گیرند. یک استاد خوب چون به درس تدریسی خودش علاقه دارد ایده های جالب و جذابی برای ارائه درس به نظرش می رسد و کلاس ایشان متفاوت و برتر از کلاس سایر اساتید خواهد بود. علاقه به درس و تدریس ویژگی ای است که اگر در یک استاد وجود داشته باشد بارها و بارها ایشان را از سایر اساتید جلو می اندازد


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس


ادامه به تحصیل: معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و مطالعات خود را پس از کسب مدرک تحصیلی متوقف نکند. اساتید خوب می دانند که در دنیا توقفی در کار نیست و هر شخصی یا در حال پیشرفت است و یا در حال پسرفت. بنابراین این معلمان هیچ وقت از آموزش دست نمی کشند و همواره در حال مطالعه و یادگیری هستند. در ضمن، چون به درس تدریسی خودشان هم علاقه دارند از مطالعه آن هم لذت می برند.
روحیه همکاری: یک معلم خوب همیشه آماده همکاری با دیگر معلمان است، خصوصا اگر احساس کند که وجودش در این همکاری مؤثر و لازم است. در مدرسه و دانشگاه اساتید و معلمان مجرب اگر لازم باشد به شاگردی توجه بیشتر شود با هم هماهنگی های لازم را انجام می دهند و یا برای پیشرفت کل دانش اموزان و دانشجویان با یکدیگر مشورت و تعامل و همکاری دارند.


مطالعه کنید: 25 ویژگی یک معلم موفق

صبر و بردباری: یکی از خصوصیاتی که واقعا یک معلم خوب باید از آن برخوردار باشد، بردباری است. زیرا اصولا معلم با کودکان و نوجوانان سروکار دارد و این افراد به خاطر کمی سن و تجربه، گاهی رفتارهایی از خود بروز می دهند که اگر معلم بردباری کافی نداشته باشد، موجب ناراحتی خواهد شد. معلم های خوب با سعه صدر شاگردهای خودشان را به سمت موفقیت هدایت می کنند و در اخلاق و رفتار الگوهای بسیار مناسبی برای شاگردهای خودشان هستند. برای مشاهده تعدادی از معلم های خوب شیمی و برترین اساتید شیمی بر روی عبارت بهترین معلم شیمی کلیک کنید.
قدرت بیان: خوش صحبتی و قدرت بیان، یکی از عواملی است که در ایجاد رابطه با افراد، فوق العاده مؤثر است و معلم باید حتما از این نیرو برخوردار باشد. بسیاری از افراد، باسواد و مطلع هستند ولی در اظهار مطالب و تفهیم آن به دیگران، ناتوانند. البته اگر طبق موارد گفته شده، معلم به درس تدریسی خودش علاقه داشته باشد و در ضمن، همواره در حال مطالعه و یادگیری باشد، ناخودآگاه مطالب را خوب و قابل فهم هم بیان می کند. این اساتید مطالب را از دید شاگردهای خودشان می بینند و به صورت روان و قابل فهم مطالب را توضیح می دهند.
آراستگی ظاهر: معلمی که در روز، چندین ساعت در برابر دانش آموزان کلاس ظاهر می شود، باید از نظر ظاهر کاملا آراسته، پاکیزه و منظم باشد. این نکته هم در کلاس های گروهی و هم در کلاس های خصوصی مهم است. خصوصا در کار تدریس خصوصی که معلم به منزل شاگرد می رود بسیار مهم است که آراستگی ظاهری حفظ گردد. در کلاس های مدرسه و دانشگاه هم یک معلم نمونه و حرفه ای این مورد را مد نظر قرار می دهد.



خصوصیات یک معلم خوب در نظر سنجی یونسکو


سازمان یونسکو،در سال 1996 میلادی کتابی با عنوان‏ خصوصیات یک معلم خوب منتشر کرد که در آن، بیش از 500 دانش ‏آموز از 50 کشور جهان، درباره‏ی ویژگی‏های یک معلم‏ خوب اظهارنظر کرده بودند. بخش‏هایی از آن را می‏خوانید:
-سیانه هلی،اندونزی: یک معلم باید سه مشخصه اصلی داشته باشد. 1) زمینه‏ ی علمی، 2) مهارت‏های حرفه‏ ای، 3) خصوصیت‏ های‏ شغلی - یک ضرب المثل می‏ گوید:اگر به من ماهی بدهی، یک روز مرا سیر کرده‏ای; ولی اگر به من ماهی‏گیری یاد بدهی، یک عمر مرا سیر کرده‏ای. این، باید فلسفه یک معلم باشد. معلم باید صبور، مهربان،انعطاف ‏پذیر، کاردان، شکیبا، با دیدباز با اخلاق‏ خوش و مشتاق باشد و از تدریس لذت ببرد. نیز باید امانت‏دار،صادق،با قوه ‏ی تصور قوی، خلاق و کارآمد، منظم، مفید، فروتن و باحیا باشد.


پیشنهاد می شود حتما بخوانید: 20 نکته مهم و کلیدی برای تبدیل شدن به بهترین معلم و استاد تدریس خصوصی ایران


- میرجانا کزیجا، کرواسی: چیزی که واقعا از خصوصیات یک معلم خوب است، داشتن‏ هوش و درک است; زیرا داشتن این خصوصیات باعث می‏شود که معلم رفتارهای شاگرد را بفهمد، به این ترتیب، کمک کردن به‏ آنها آسان‏تر خواهد بود. یک معلم خوب باید درک بالایی برای‏ فهم آن‏چه در دنیای شاگردان اتفاق می‏افتد، داشته باشد. یک‏ معلم باید به آن‏چه درس می‏دهد، مسلط باشد.
- آبانا، فیلیپین: برای این‏که یک معلم ابتدائی خوب باشد لازم است که: 1-احساسی مثل یک بچه داشته باشد; 2-مثل یک بچه فکر کند; 3-مثل یک بچه عمل کند; 4-در فکرکردن و واکنش دادن بزرگسال باشد;اما به خاطر داشته باشد که او نیز یک بچه بوده و زمان آن است که آن دوران‏ بچگی را احیا کند. منبع: مهروماه
عوامل مؤثر در کارآیی معلم: بومی بودن: اینکه معلم متعلق به همان منطقه مورد اشتغال باشد. همزبانی: از نوعی عامل فرهنگی حکایت می‌کند، زیرا زبان از ارکان انسجام فرهنگی است. اشتراک رأی: به هم نظر بودن و مشابهت آرا و عقاید معلم و شاگردان از لحاظ مذهبی، سیاسی، اخلاقی و… مربوط می‌شود و به طور کلی، یک عامل مثبت در کارآیی تدریس است، هر چند نباید الزاما معلم و شاگردان، هم رأی باشند. نگرش شغلی: طرز تلقی از شغل خود یا خصوصیات دیگری از جمله رضایت یا عدم رضایت و بی تفاوتی را شامل می شود. برنامه ریزی معلم: طرح تدریس و برنامه ریزی معلم از جلسه اول تا آخرین جلسه، امری مهم است و موجب افزایش کارآیی معلم می‌گردد. منبع: کاویاب
ویژگی‌های معلم خوب ازنظر جان دیویی: جان دیویی، از فلاسفه تعلیم و تربیت در قرن اخیر، که معتقد است معلم خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:  1- معلم خوب، باید به تفاوت‌های فردی شاگردان خود، آگاهی داشته باشد. 2- معلم خوب، باید قدرت هدایت کلاس به سوی هدف‌های مشخص شده را داشته باشد. 3- معلم خوب، باید احساسات سلطه جویانه خود را کنترل کند.



نتیجه گرا بودن و خلاق و کنجکاو بودن از ویژگی های معلم خوب


معلمان خوب از طریق ارزیابی‌های آموزنده، به‌کارگیری آخرین فنون تعلیم و تربیت، توجه به جزئیات و اراده مطلق، از تمام ابزارهای در اختیار خود به‌منظور کمک به دانش آموزان خود در دستیابی به اهدافشان استفاده می‌کنند. همچنین برای معلمان بسیار اهمیت دارد که نتیجه گرا بوده و همواره به دنبال جدیدترین ابتکارات آموزشی باشند. وقتی سخت‌کوشی آنان برای پیشرفت دانش آموزان، مثمر ثمر واقع می‌شود، این معلمان جان تازه‌ای گرفته و بیش‌ازپیش به مأموریت خود به‌عنوان مدرس پایبند می‌شوند. معلمان توانمند ماهیت پویای تدریس در کلاس را پذیرفته‌اند و در برابر آن مقاومت نمی‌کنند. آن‌ها با فکر کردن در خارج از چارچوب و شجاعت به خرج دادن در به‌کارگیری تکنیک‌هایی که قبلاً امتحان نشده‌اند، در زندگی دانش آموزان خود تغییر ایجاد می‌کنند. این دسته از مدرسان، نه‌تنها این کار را خسته‌کننده و مأیوس‌کننده نمی‌دانند، بلکه از مواجهه با دنیای ناشناخته‌ها و معماهایی که در هر سال تحصیلی پدیدار می‌شوند، لذت می‌برند چراکه آن‌ها از مهارت‌های خلاقانه حل مسئله خود به شیوه‌ای جدید و به‌طور مستمر استفاده می‌کنند. منبع: سایت روش تدریس


مطالعه چگونه یک معلم تدریس خصوصی زبان انگلیسی خوب داشته باشیم؟ هم مفید است.


داشتن فن بیان خوب: یک معلم خوب باید بتواند مسائل سخت و سطح بالا را به گونه ای ارائه کند که فهم آن برای دانش آموزان و دانشجویان راحت باشد. یک استاد خوب خودش را جای شاگردهایش در نظر می گیرد و از دید آنها مطالب را می بیند و به گونه ای درس را ارائه می دهد که قابل درک و فهم باشد. برای اینکه معلم حرفه ای در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد باید هر از چندگاهی سوال بپرسد و بازخورد بگیرد تا در نهایت متوجه شود که آیا مطالبی که ارائه می کند مفید بوده است و یا باید نحوه ارائه خودش را تغییر دهد.
یک مدرس نمونه فراتر از برنامه‌های درسی منظم عمل می‌کند: خارج شدن از روال منظم کار گروهی و تکالیف اجباری مدرسه به معلمان در انعطاف‌پذیری بیشتر کمک می‌کند. به عنوان یک معلم به دنبال تجربه‌های کاملاً جدید و مدرن باشید، به دانش آموزان خود فکر کنید و سعی کنید عمل‌های متفاوتی داشته باشید. به عنوان مثال بعد از پایان دادن کلاس درس، به سراغ صحبت کردن در مورد جنگ های جهانی بروید یا حتی در مورد برخی از فیلم‌های مربوط به جنگ یا صحبت با نظامیان سابق صحبت کنید. جالب است بدانید که این برنامه‌ها و فعالیت‌ها نسبت به برنامه‌های درسی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و باعث هیجان زده شدن دانش آموزان می‌شود. پس به عنوان یک معلم کارآمد سعی کنید که فراتر از برنامه‌های درسی ارائه شده عمل کنید و انعطاف پذیری داشته باشید. منبع: dabestannasim.com


تعدادی دیگر از مهمترین ویژگی های یك معلم خوب


رابطه‌اش با دانش‌آموزان مثبت است.
به احساسات دانش‌آموزان توجه می‌كند.
نظم و كنترل كلاس را در اختیار دارد.
محیط مطلوبی برای یادگیری پدید می‌آورد.
از كار با دانش‌آموزان لذت می‌برد.
دانش‌آموزان را به فعالیت‌های یادگیری می‌كشاند.
خلاق و نوآور است.
به آموزش مهارت خواندن تأكید دارد.
دانش‌آموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت می‌كند.
به‌طور جدی در فعالیت‌های رشد حرفه‌ای خود شركت می‌كند.
انعطاف‌پذیر است و به موضوع درسی تسلط كافی دارد.
ثابت‌قدم است و عادلانه رفتار می‌كند. منبع: سایت پژوهشکده باقرالعلوم


این مقاله خوب هم پیشنهاد می شود: چطور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟



تعدادی از کارهایی که معلم خوب من انجام نمی دهد


1. معلم خوب من، شغل خود را دوست دارد ولی اصرار نمی‌کند شغل من مقدس است. این که خودت مقدس بدانی تا دیگران از سر احترام مقدس بخوانند نیز متفاوت است. او از سر تواضع معتقد است معلمی هم یک شغل خدماتی است. پلیس، خدمات امنیتی ارایه می دهد، پزشک، خدمات بهداشتی و معلم، خدمات آموزشی. 2. بچه ها را با هم مقایسه نمی‌کند. چون می‌داند هر یک از بچه ها استعداد خاص خود را دارند و هوش یک گونه نیست. به جای حس «رقابت»، «رغبت» را در بچه‌ها برمی‌انگیزاند. 3. تنها تدریس نمی‌کند. اهل مطالعه هم هست و نمی‌گوید من نه روزنامه می‌خوانم نه کتاب. نه به سایت ها سر می‌زنم. دوست دارد به روز باشد. 4. در عین استقلال فراموش نمی‌کند که کارمند وزارت آموزش و پرورش است و وقتی شورای عالی وزارتخانه و بخشنامه‌ها معرفی و تبلیغ و اتکا به کتاب کمک آموزشی را منع می کند یا بر مهارت آموزی تأکید می ورزد یا خواستار جدی گرفتن ورزش و هنر می شوند، او هم تبعیت می‌کند. منبع: عصر ایران


معلم خوب از دیدگاه ابوعلی سینا


ابوعلی سینا می گوید: کسی که عهده دار تربیت کودکان می شود باید حداقل این خصوصیات را دارا باشد: 1- خردمند باشد: یعنی مهمترین خصیصه معلمی را که دانایی است دارا باشد و بر آنچه که آموزش می دهد تسلط علمی داشته باشد و بتواند پاسخگوی سوالات دانش آموزان باشد. 2- دیندار باشد: از دیدگاه تربیت دینی علی رغم اینکه بر دانایی معلم تاکید می گردد، با این وجود آن را شرط کافی برای نشستن بر کرسی معلمی نمی داند بلکه آنچه که معلم را الگو و سرمشق رفتاری دانش آموزان قرار می دهد، ادب، اخلاق و تقوای اوست. بنابراین منظوراز دینداری و دارا بودن این خصوصیات عالی، رفتاری است که لازم است شخصیت و منش معلم به آنها آراسته گردد. 3- آشنا با تربیت کودک باشد: بدون شناخت ویژگی های رشد و نیازها و خواسته های کودک در مراحل مختلف سنی و بدون آشنایی با چگونگی شکل گیری مفاهیم در ذهن کودک و دیگرابعاد شخصیتی او امکان تعلیم و تربیت وجود نخواهد داشت. معلم باید کودک را بشناسد و راههای تامین نیازهای عاطفی، اجتماعی وعقلی او را بفهمد. 4- باوقار و سنگین باشد: شغل معلمی به مانند دیگر شغل ها نیست، او با کرامت انسان سروکار دارد. اگر با وقار و با هیبت نباشد در چشم دانش آموزان کوچک جلوه می کند، در این صورت احترام و اعتماد از او سلب می شود. وقار و سنگینی و برخوردهای همراه با ادب و بیان سخنان حکیمانه، معلم را در نزد دانش آموزان بزرگ و قابل اعتماد می سازد و به عنوان الگو و تکیه گاه دانش آموزان محسوب می گردد. این نکات در کلاس های مدرسه، آموزش مجازی و غیرحضوری، تدریس خصوصی آنلاین، کلاس های آموزشگاهها و ... می تواند برای اساتید مفید باشد و مورد استفاده قرار گیرد.


کلیک کنید: بهترین معلم زبان انگلیسی


معلم خوب بدون ترس و نگرانی چیزهای تازه را امتحان می کند. گاهی کارهای به ظاهر احمقانه می کند، ناراحتی اش را بروز می دهد، عصبانی می شود ، هیجان زده به نظر می رسد ، گاهی شادی اش را آشکارا نشان می دهد ، به راحتی با بچه ها بازی می کند ، از اینکه بگوید « اشتباه کرده ام » یا « معذرت می خواهم » یا «نظرم عوض شده» ترسی ندارد . بدون نگرانی و ناراحتی قانونی را عوض می کند یا قانون جدیدی می گذارد . بدون ترس و نگرانی ارزش ها ، هنجارها و الگوهایی را مطرح می کند و به بچه ها دلایل اهمیت رعایت آن ها را می گوید . به آن ها توضیح می دهد که چرا باید آن ها را در زندگی شخصی خودشان و همچنین در برخورد با او رعایت کنند. معلم خوب یادگیری را به شکل فعالیتی مهیج و جذاب در می آورد. به هر دانش آموز کمک می کند تا در زمینه های دلخواه و مورد علاقه اش کاوش و بررسی کند و در آن زمینه ها فردی ماهر و مسلط شود . او به بچه ها کمک می کند تا بفهمند کارهایی که در آغاز دشوار به نظر می رسند سرانجام آسان می شوند و مهم تر از آن این که بیشترین رضایت و خوشحالی ما زمانی حاصل می شود که ازپس این کارهای به ظاهر دشوار برمی آییم . معلم خوب به شاگردانش کمک می کند تا دروس را به صورت موانع خطرناک و سخت نبینند بلکه آن ها را به شکل معماهای جالب و پیچیده نگاه کنند . او عملاً به آن ها نشان می دهد که رسیدن به موفقیت و کمال نه تنها غیر ممکن نیست بلکه خیلی لذتبخش هم است. نویسنده : کاترینه تایلور - مترجم : اسداله شمائی


حتما بخوانید: ويژگي هاي یک معلم خوب در تفکر ابن سينا



ويژگيهاي معلمان اثر بخش و جذاب


1- علاقه و عشق معلمی : هر معلمی در درجه اول باید به این شغل شریف علاقه داشته و به آن عشق بورزد. در اینصورت تمام کارها و مشکلات آن به آسانی حل شده و مانعی در سر راه خود نمی بیند. در غیر اینصورت معلم نمیتواند براحتی از پس مشکلات و محدودیتهای پیش آمده آن برآید. 2- خلاق بودن : معلم نباید فقط به محتوای کتب تاکید کند . بلکه همیشه باید در جهت غنی ساختن و کامل نمودن این محتوا بکوشد و خودش جهت پر بار نمودن آموزش ویادگیری از دانسته ها و اطلاعات خودش هم به طور موثر و مفید استفاده نماید. 3- توجه به تفاوتها فردی دانش آموزان : خداوند در آفرینش انسانها نیز یکسان عمل نکرده و انسانها با استعداد ها ، تواناییها و خصوصیات متفاوتی آفریده شده اند. معلم نیز در امر آموزش و یادگیری دانش آموزان باید به این مسئله بسیار اهمیت داده و از تک تک دانش آموزان به تناسب استعداد و توانایی آنها رفتار کند و از آنها کار و نتیجه بخواهد. 4- تعامل معلم با دانش آموزان ، والدین وهمکاران ): معلم باید ارتباط خوب و موثری با دانش آموزان والدین وهمچنین همکاران داشته باشد این کار باعث می شود که معلمان با یکدیگر همفکری کنند و از دانسته ها و روشهای آموزشی یکدیگر بهرمند شوند، با اولیاء هم در جریان مسائل و مشکلات یکدیگر قرار گیرند و با همکاری یکدیگر امر تعلیم و تربیت را پیش ببرند، با دانش آموزان نیز باعث میشود که بیشتر به همدیگر نزدیک شده و همدیگر را بفهمند و دانش آموز بیشتر می فهمد که چگونه عمل کند.  rozhanalan.blogfa.com
معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در كلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعايت نکات زیر مي‌تواند در كارآمدي ‌او موثر باشد.
1. قبل از شروع كلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص ‌سازيد. به این ترتیب تدریس شما در کلاس حالت منسجم تری خواهد داشت.
2. با یک‌ برنامه‌ریزی دقیق و داشتن طرح درس مناسب وارد کلاس شويد. انجام این کار باعث می شود از زمان تدریس بهترین استفاده را ببرید.
3. دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه سازيد. به این ترتیب دانش آموزان بهتر مطالب را متوجه می شوند و می دانند که قرار است در نهایت چه مبحثی را آموزش ببینند.
4. از دانسته‌های دانش‌آموزان خود نسبت به محتوای آماده برای تدریس آگاه شويد و متناسب با آن تدریس خود را شروع کند. سوال پرسیدن از دانش آموزان برای اینکه با سطح دانسته های ایشان آشنا شوید بسیار مفید است.
5. در هنگام ارائه مطالب از مباحث جذاب و علمی جهت تفهیم مفاهیم استفاده کند. مثال های کاربردی و عملی بزنید تا شاگردهای شما به درس علاقه مند شوند.
6. شیوه تدریس خود را متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب کنيد و از یک روش تکراری استفاده نکنيد. با انجام این کار کلاس جذابتری خواهید داشت و بازدهی افزایش می یابد.
7. در هنگام تدریس با صدای یکنواحت صحبت نکنيد و با دانش آموزان تماس چشمی برقرار کنيد. از شاگردهای خودتان توضیح بخواهید و ایشان را در ارائه درس شریک کنید.
8. هنگام تدریس از دانش آموزان سوالاتی جهت کنترل و جلوگیری از حواس پرتی آنها بپرسيد. کلاس هایی که به صورت دو طرفه و سوال و جواب برگزار می شود بسیار مفید و موثر است. یک معلم خوب این مورد را هم در نظر می گیرد. mobin89.blogfa.com
مطالعه چه چیز از ما یک معلم خوب می‌سازد؟ را هم پیشنهاد می کنیم.


تعدادی از خصوصیات دیگر یک معلم خوب و نمونه


*یک معلم خوب در امر تدریس باید با کمبود وقت مواجه باشد. شاید تا زمانیکه خودمان دانشجو باشیم از برگزاری کلاس های فوق العاده و تکمیلی خوشحال نشویم و با بی میلی در آنها حضور یابیم. غافل هستیم از اینکه این خود نشانه ای از توانمندی مدرس ما در امر تدریس است!
*یک معلم خوب و موفق باید بتواند تعادل و توازن امور را در کلاسش بر قرار کند. تجربه نشان می دهد زمانیکه شاگردان بیش از حد در کلاس احساس راحتی و آرامش داشته باشند یادگیری به حداقل میرسد. لازم است تعادلی برای احساس آرامش و امنیت و حتی اعتماد به نفس در محیط آموزشی بر قرار شود تا از راندمان کاری خوبی بر خوردار شوید.
*آنقدر صبور باشید که از تکرار نکات و مطالب لذت ببرید نه اینکه هر بار سریعتر و خلاصه تر از قبل مطلب را عنوان کرده و گناه را بر گردن شاگرد خود بیندازید و با بی میلی تمام به تدریس خود خاتمه دهید. به عنوان یک استاد خوب و متعهد باید دانشجویان و دانش آموزان را در مباحث شرکت دهید و از ایشان نظر بخواهید. پیشنهاد می شود این مقاله مفید را هم بخوانید: استاد خوب چه استادی است - ویژگی ها و معیارهای استاد خوب

*لحن صحبت, تن صدا و حتی بر قراری تماس چشمی با شاگردان از مهمترین نکات در جلب توجه شاگردان و دعوت آنها به یادگیری گروهیست. اگر روزی معلم شدید در هنگام آموزش به در و دیوار نگاه نکنید. خودتان را روی تخته نیندازید و با بی میلی و بد خطی مطالب را ادا نکنید. محکم باشید. چابک و استوار بیاستید. تن صدای خود را تغییر دهید. نه فریاد بکشید و نه برای خود زمزمه کنید. http://moalem1370.blogfa.com


مطالعه نمائید: چگونه یک معلم خوب باشیم و کلاس جذاب تری داشته باشیم؟


ایجاد علا قه در شاگردان یکی دیگر از ویژگی های اساتید و معلمان برتر


تنها علاقه معلم به موضوع درس کافی نیست، بلکه او باید بتواند این علا قه را در شاگردان خود نیز ایجاد کند. تدریس خوب نیاز به مهارت دارد و آن هنگامی حاصل می شود که معلم نشان دهد هم به شغل خود و هم به کار تدریس علا قه مند است. معلمانی که به درس علا قه دارند، اما نسبت به شاگردان خود بی تفاوت هستند کلا سشان غالبا سرد و کسل کننده جلوه می کند بدین معنا که توجه و کنجکاوی شاگردان را که لا زمه یادگیری و پیشرفت تحصیلی است بر نمی انگیزد معلم خوب همانند یک هنرپیشه نیرو و مهارت خود را در برانگیختن علا قه وتوجه شاگردان به کار می برد. دو عامل پیش نیازی که در بالا بیان شد، بی شک دو شرط اصلی برای هنر معلمی است ونباید تصور نمود که انها اموری فطری و ذاتی هستند و با آموزش و پرورش ارتباطی ندارند. دلیل وجود سازمان های تربیت معلم به همین علت است. در واقع همانگونه که شاگردان در کوشش برای آموختن تغییر می کنند و امکانات و پیشرفت های نوینی در آنان پدید می آید، سطح کارآیی معلمان را با تنظیم برنامه های خاص می توان بالا برد. نویسنده : خدیجه احمد - منبع : روزنامه مردم سالاری


حتما ببینید: خصوصیات یک معلم خصوصی ریاضی خوب خانم


به عنوان یک معلم خوب از رفتار خود اهداف منطقی را دنبال کنید


دانش‌آموزان را از پیامدهای نادیده گرفتن قوانین کلاس آگاه کنید. ابتدا پیامدها را انتخاب کرده و سپس به‌دنبال اجرا کردن آن‌‌ها باشید. بهتر است این پیامدها این‌گونه آغاز شوند: ابتدا با نگاه کردن و سپس حرف زدن و بعد هشدار دادن. مثلاً اگر یکی از دانش‌آموزان قوانین کلاس را زیر پا گذاشت، فقط به او نگاه کنید و بعد بگویید خواهش می‌کنم دیگر در کلاس صحبت نکن و اگر در رفتار او تغییری ایجاد نشد، به او هشدار دهید که اگر این کار را ادامه دهد، او را بازخواست خواهید کرد. البته این پیامدها بستگی به نظر شما و قوانین مدرسه دارد. برای مثال برخی از مدارس، دانش‌آموزان را در جای دورتری نسبت‌ به دیگر دانش‌آموزان می‌نشانند.  tarahbashi.com


برای مطالعه در رابطه با راهکارهای عملی داشتن تدریس اثربخش کلیک کنید: شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها


استادان خوب منتظر موفقیت همه دانشجویان هستند


این پارادوکس بزرگ تدریس است. اگر ما خودارزیابی مان را کاملاً بر پایه موفقیت دانشجویانمان قرار بدهیم، حتماً ناامید خواهیم شد. در همه سطوح، به خصوص در آموزش بزرگسالان، فاکتورهای زیادی در زندگی دانشجویان وجود دارد که نمی گذارد استاد موفقیت همه را تضمین کند. در عین حال، اگر ما با دیدگاهی جبری، دانشجویانمان را به رفتار دست من که نیست واگذار کنیم، دانشجو ها بی تعهدی ما را حس می کنند و ناامید می شوند. ولی ما می توانیم با یک سؤال ساده محیط شادی را درست کنیم: آیا من همه کارهایی را که می توانستم در این کلاس، در این زمان، برای رسیدن به نیازهای همه دانشجوها، برای رسیدن به همه موفقیت ممکن انجام بدهم، انجام داده ام؟ تا وقتی می توانید بگویید بله، شما محیط موفقیت را فراهم کرده اید.


پیشنهاد می شود مشاهده نمائید: فیلم آموزشی - نحوه انتخاب معلم تدریس خصوصی خوب از سایت ایران مدرس


استادان خوب از ندانستن ناراحت نمی شوند


اگر ما صادقانه و متفکرانه به آنچه در کلاس روی می دهد فکر کنیم، اغلب مشکلات و معماهایی را خواهیم یافت که نمی توانیم فوراً آنها را حل کنیم، سوالاتی که نمی توانیم پاسخ بدهیم. راینرماریاریکله در نامه هایش به یک شاعر جوان چنین نوشته است: بکوش تا خود سوالات را دوست بداری چنانکه گویی آنها اتاقهایی با در بسته هستند یا کتابهایی که به زبانی بسیار غریبه نوشته شده اند. اکنون با سوالات بزی. شاید پس از این، روزی در آینده دور، اندک اندک و بدون توجه، بتوانی راهت را به سوی پاسخ زندگی کنی. به همین ترتیب تدریس ما در صورتی سودمند است که بتوانیم اندکی با یک سوال زندگی کنیم، بیندیشیم و مشاهده کنیم و بگذاریم پاسخ سوال در جواب وضعیت خاصی که در آن هستیم، خود رشد می کند. porseman.com


برای مطالعه بیشتر در زمینه ویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان بر روی اینجا کلیک کنید.


گردآوری: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 404317 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image