ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی زبان بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی استاد خوب چه استادی است - ویژگی ها و معیارهای استاد خوب

استاد خوب چه استادی است - ویژگی ها و معیارهای استاد خوب

استاد خوب چه استادی است - ویژگی ها و معیارهای استاد خوب

در این مقاله در پاسخ به سوال استاد خوب چه استادی است؟ ویژگی ها و معیارهای استاد خوب توضیح داده شده و مورد بررسی قرار می گیرد. اگر می خواهید در رابطه با معیارهای یک استاد واقعی و به تمام معنا خوب اطلاعاتی را بدست آورید ادامه این مطلب را بخوانید.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه


یک استاد (یا معلم خصوصی) خوب در مرحله اول باید به کاری که انجام می دهد علاقه داشته باشد. اگر علاقه ای در کار نباشد روش ها و تکنیک های دیگر برای تبدیل شدن به استاد خوب موثر واقع نخواهد شد. استاد باید دروسی را تدریس کند که خودش به آن درس ها علاقه دارد و بر آن دروس مسلط است. اساتید عالی معمولا همواره در حال یادگیری هستند و تونایی های خودشان را به صورت مداوم افزایش می دهند. این اساتید در کلاس درس به دانشجو احترام می گذارند و سعی می کنند مطالب را از دید دانشجو ببینند و به ساده ترین زبان ممکن مطالب را توضیح می دهند. در کلاس های دانشگاه بسیار خوب است کلاس به صورت دوطرفه و تعاملی برگزار گردد. اساتید خوب که دانشجویان راضی و موفقی دارند اینطور نیست که در کلاس فقط خودشان حرف بزنند و متکلم وحده باشند. به هر میزان دانشجویان در کلاس مشارکت بیشتری داشته باشند در نهایت بازدهی کلاس بالاتر خواهد بود. اساتید خوب با پرسیدن سوالات مناسب حین تدریس سطح سواد دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می دهند و متناسب با آن تدریس می کنند. این اساتید جو راحت و آزادی را در کلاس ایجاد می نمایند به گونه ای که دانشجویان در عین حال که به استاد و کلاس احترام می گذارند سوالات خودشان را هم راحت می پرسند و اظهار نظر می کنند. در ادامه با استناد به مقالات معتبر علمی در رابطه با ویژگی های استاد خوب توضیح داده می شود.


مطالعه نحوه انتخاب معلم نمونه و ملاک و دلایل انتخاب معلم نمونه شهرستانی و کشوری پیشنهاد می شود.


در مقاله ويژگي هاي يک استاد خوب از ديدگاه دانشجويان که توسط حسن صیامیان و همکاران ارائه شده است اطلاعات خوبی قابل مطالعه می باشد. برای مشاهده این مقاله بر روی این لینک کلیک کنید. مهم ترين عامل موثر در تعليم و تربيت دانشجويان و تحقق اهداف آموزشي، اساتيد هستند. شناخت ويژگي هاي استاد خوب موجب ارتقا کيفيت آموزش خواهد شد لذا مراکز آموزش عالي جهت تعيين ويژگي هاي استاد خوب از روش هاي گوناگوني استفاده مي کنند. يکي از اين روش ها که امروزه کاربرد زيادي دارد جويا شدن نظر دانشجويان است. در اين راستا مطالعه حاضر به بررسي ديدگاه دانشجويان دانشکده پيراپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مازندران در خصوص ويژگي هاي يک استاد خوب پرداخته است. نتايج نشان مي دهد مهم ترين خصوصيات استاد خوب از ديدگاه دانشجويان به ترتيب فن بيان و رعايت مهارت هاي تدريس، سن، تسلط استاد بر درس، علاقه مندي به تدريس و انتقادپذيري و استفاده از فناوري اطلاعات مي باشد. هم چنين آمادگي براي کمک به رفع اشکال دانشجويان، ارتباط صميمي با دانشجويان، علاقه مندي به پژوهش، انجام کارهاي مشترک پژوهشي و در دسترس بودن استاد از کم اهميت ترين ويژگي هايي است که يک استاد خوب بايد داشته باشد. هم چنين نتايج نشان مي دهد دانشجويان دختر بيشتر از دانشجويان پسر به حيطه روش تدريس اهميت مي دهند و اهميت سه حيطه ديگر اختلاف معني داري را نشان نمي دهد.



مطالعه نمائید: 20 توصیه کلیدی برای خوب پول ساختن از کار تدریس خصوصی


بنابراین، با توجه به نتایج مقاله مذکور، مهم ترين خصوصيات استاد خوب از ديدگاه دانشجويان به ترتيب به صورت زیر است:


1- فن بيان و رعايت مهارت هاي تدريس
2- سن
3- تسلط استاد بر درس
4- علاقه مندي به تدريس و انتقادپذيری
5- استفاده از فناوري اطلاعات



ویژگی های یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی هم در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف شناسایی ویژگی­های استاد خوب و تأثیر آن بر روی انگیزه تحصیلی دانشجویان انجام شد. شاخص­های استاد نمونه در 6 زمینه (دانش پژوهی، شخصیت، اخلاق، ارتباطات، روش تدریس و ارزشیابی) و انگیزه تحصیلی در 3 زمینه (انگیزه درونی، انگیزه خودپنداره و انگیزه بیرونی) بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تسلط علمی استاد، ارایه مطالب جالب و کاربردی، علاقه اساتید به رشته علمی خود، داشتن اطلاعات مناسب و تشویق و تحریک دانشجویان از جمله ویژگی­ های مهم از نظر دانشجویان بود. سایر عوامل مهم در انتخاب استاد خوب از دیدگاه دانشجویان به این ترتیب است: بیان ساده و شیوا، سازماندهی مطالب به صورت مناسب برای دانشجویان و طرح پرسش ­های خلاق و درگیر کردن آنان در مسایل و مدیریت زمان در کلاس. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که حرکات مناسب و زبان بدن، نظم و دقت اساتید در تدریس، علاقمندی به پاسخگویی سوالات دانشجویان، دسترسی به استاد در ساعات غیردرسی و رابطه خوب و دوستانه با دانشجویان از عوامل مهم هستند. این ویژگی های برای تمام اساتید از جمله اساتید ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان، عربی، زیست، زبان انگلیسی و اساتید دروس دانشگاهی و ... دارای اهمیت زیادی است.


حتما بخوانید: بهترین معلم کیست



نظرات تعدادی از دانشجویان در رابطه با استاد خوب


يكي از دانشجويان بيرجند می‌گوید: «از لحاظ دانش، در درجه بالایی از علم قرار داشته باشد.» هم‌چنين دانشجوي مقطع کارشناسی ارشد پیام‌نور نیز خاطرنشان می‌کند: «برخلاف دانشجویان کارشناسی، دانشجویان مقطع ارشد به ویژگی علم و دانش یک استاد، بیشتر بها می‌دهند. بنظرم در کنار خوش اخلاقی و صبوری بایستی استاد بتواند دانشجو را در پیشبرد اهداف پژوهشی‌اش کمک کند.»
يكي از دانشجويان دانشگاه هاي دولتي در تهران بيان مي‌کند: «یک استاد خوب باید در علمش بی‌طرف باشد.» او منظور خود را اینگونه توضیح می‌دهد: «استاد نباید آن چیزی را كه می‌گويد، صددرصد درست بداند و هيچ‌گونه محل بحثي باقي نگذارد.»
دانشجوي رشته صنايع از دانشگاه الزهرا در پاسخ به سوال ما مي‌گويد: «ويژگي اخلاقي در استاد بسيار مهم است. برخي اساتيد، دانشجوها را كم ارزش مي‌كنند. و در مقابل توقع دارند كه به آن‌ها احترام نيز گذاشته شود.» دانشجوي ديگري از دانشگاه الزهرا خاطرنشان مي‌كند: «استاد بايستي دلسوز باشد. دانشجو هم مشكلاتي دارد و از همين رو بايد استاد، دانشجو را درك كند.» منبع: snn.ir


مطالعه چگونه یک معلم خوب باشیم و کلاس جذاب تری داشته باشیم؟ هم مفید است.


در مقاله بررسی ویژگی‌های استاد خوب از دیدگاه دانشجویان علوم‌سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان که توسط یحیی کمالی و محمد عبدالله‌پورچناری ارائه شد، با 70 دانشجو مصاحبه شد. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که ویژگی‌های استادخوب در پنج مقوله 1)توانمندی پژوهشی، 2)توانمندی آموزشی و تدریس، 3)نظارت و ارزشیابی دانشجویان، 4)اخلاق و رفتار و 5)پایبندی به مقررات آموزشی دسته‌بندی می‌شوند. از بین این مقولات، اهمیت دو مقوله توانمندی آموزشی و تدریس و نظارت و ارزشیابی دانشجویان بیشتر است. این دو مقوله از مقوله توانمندی پژوهشی تأثیر می‌پذیرند. دو مقوله پایبندی به مقررات آموزشی و مقوله اخلاق و رفتار نیز از ویژگی­های استاد خوب محسوب می‌شوند که می‌توانند دو مقوله توانمندی آموزشی و تدریس و نظارت و ارزشیابی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهند.


ويژگي ها و صفات استاد خوب


ويژگي هاي فردي از مهم ترين موضوعات تعليم و تربيت است كه با توجه به اهميت و جايگاه آن مورد بررسي قرار مي گيرد، اين ويژگي ها عبارتند از: 1 . عشق و علاقه 2 . خوشرويي و خوش خويي 3 . سعة صدر 4 . صداقت و درستكاري 5 . آرامش روحي 6 . قدرت بيان 7 . آراستگي ظاهري. نوشته شده توسط: رمضانعلي رحيمي


مطالعه نمائید: ويژگي هاي یک معلم خوب در تفکر ابن سينا



در مقاله ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی سنندج که توسط احمد وهابی ارائه شده است هم مطالب مفیدی قابل مطالعه می باشد. از نظر دانشجویان، مهم ترین گویه ها، تسلط استاد بر موضوع مورد تدریس، دانش عمومی در مورد درس مورد تدریس، کوشش جهت تفهیم درس و پاسخ به سوالات دانشجو و سابقه‌ی تدریس استاد و کم اهمیت ترین مشخصه های یک استاد خوب دانشگاهی شامل انجام حضور و غیاب، برگزاری کوئیز و امتحان میان ترم، رتبه‌ی دانشگاهی استاد و رعایت آیین نامه‌ی آموزشی و حذف دانشجویانی که بیش از حد مجاز غیبت دارند، بودند. نتیجه گیری مقاله مزبور به این ترتیب است: توان علمی استاد از مهم ترین خصوصیات یک استاد خوب در این مطالعه بود که در کنار سابقه‌ی تدریس می‌تواند باعث پیشرفت کیفیت آموزشی شود؛ لذا دانشگاه‌ها بایستی در انتخاب اساتید، از مدرسین با توان علمی بالا و آشنا با روش‌های ارتباطی و شیوه های مناسب برخورد با دانشجو استفاده نمایند.


ویژگی‌های استاد خوب از نظر آیت الله استادی


دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: شرط اول تدریس این است که خود استاد مطلب را خوب هضم کرده و فهمیده باشد و بعد از فهم برای شاگردان عنوان کند. آیت‌ﷲاستادی با بیان این‌که استاد باید بیان خوبی داشته باشد و درس را به خوبی و فصیح و بلیغ برای شاگردان بیان کند تا مطلب را بفهمند، خاطرنشان کرد: نکته دیگری که استاد باید رعایت کند تعامل و گفت‌و گو با شاگردان است یعنی درس را با همراهی شاگردان تدریس کند. وی شیرینی در درس را هم مورد توجه قرار داد و گفت: اساتید باید شیرینی و لطافت را ممزوج با تدریس کنند تا شاگرد در فضای بسته و خشک کلاس درس قرار نگیرد و مطالب برای او ثقیل و خسته‌کننده نشود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اساتیدی که در مقطع سطح تدریس می‌کنند، باید توجه به این مطلب داشته باشند که درس سطح غیر از درس خارج است و مطالب خود کتاب مورد تدریس باید مورد بررسی قرار بگیرد که برخی اساتید، اشتباهی که دارند این است که مرتب از مؤلف کتاب ایراد می‌گیرند و طلبه را نسبت به کتاب و نویسنده آن بدبین می‌کنند.


پیشنهاد می شود مطالعه کنید: 15 ویژگی یک مدرس و معلم ریاضی خوب



برخی از ویژگی ها و خصوصیات استاد خوب و موفق از نظر دکتر احمد به ‌پژوه


استاد موفق، کسی است که سعی می‌کند عزت نفس دانشجویان را بهبود و ارتقا بخشد.


استاد موفق، کسی است که به تفاوت‌های فردی دانشجویان توجه می‌کند، تفاوت های فردی را می‌پذیرد، از مقایسه آنان اجتناب می‌نماید و میزان پیشرفت یا پسرفت هر دانشجویی را با خودش و با گذشته خودش مقایسه می‌کند.
استاد خوب، کسی است که به احساسات و عواطف دانشجویان توجه می‌کند و در صورت نیاز با آنان همدلی می‌کند.
استاد موفق، کسی است که تلاش می‌کند هنگام رو به رو شدن با رفتارهای نامطلوبِ دانشجویان، افت انگیزش و افت تحصیلی، علت‌های بروز رفتارها را مورد شناسایی قرار دهد (توجه به اصل علت و معلول).
استاد موفق و خوب، کسی است که هنگام رو به رو شدن با رفتارهای نامطلوب دانشجویان، از کوره در نمی‌رود و با شکیبایی واکنش مناسب از خود نشان می‌دهد. منبع: افکارنیوز
حتما بخوانید:
اهداف یک معلم خوب در کلاس های تدریس خصوصی
گردآوری: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 31502 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image