ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی تعریف آموزش و تدریس و بررسی دقیق تفاوت آموزش و تدریس

تعریف آموزش و تدریس و بررسی دقیق تفاوت آموزش و تدریس

تعریف آموزش و تدریس و بررسی دقیق تفاوت آموزش و تدریس


در این مقاله در رابطه با تعریف آموزش و تدریس مطالبی ارائه شده و همچنین به بیان تفاوت های آموزش و تدریس هم می پردازیم. در ضمن در رابطه با روش تدریس هم مطالب ارائه می شود.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس


در این مقاله مطالب بسیار مفیدی در زمینه تدریس، آموزش، یادگیری، تعاریف این مفاهیم و تفاوت آنها با استناد با مراجع معتبر ارائه شده است. اگر معلم خصوصی ریاضی هستید، معلم زبان انگلیسی در مدرسه و دانشگاه می باشید، در زمینه تدریس خصوصی زیست شناسی، یا تدریس علوم، شیمی، فیزیک، حسابداری، هندسه، ادبیات، کامپیوتر و یا هر درس و زمینه دیگری در مدرسه و دانشگاه فعالیت دارید، این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد.


در ضمن، در همین سایت ایران مدرس www.IranModares.com مطالب آموزشی بسیار مفید دیگری هم ارائه شده است که در همین مقاله به مرور معرفی می شوند. برای آشنایی با روش های تدریس نوین، جذاب و خلاقانه و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تعریف و تفاوت تدریس و آموزش ادامه این مقاله را بخوانید.


تعریف تدریس از نظر دکتر سیف و دکتر شعبانی


در این بخش در رابطه با تعریف تدریس و روش تدریس از نظر دکتر سیف و دکتر شعبانی مطالبی ارائه می شود. اگر فعاليت معلم و معلم خصوصی در کلاس بصورت رفتار متقابل و بر اساس هدف خاصى صورت نگيرد، به هيچ ‌وجه مفهوم تدريس به آن اطلاق نخواهد شد. ممکن است معلمى در کلاس درس صحبت کند يا تمرين حل کند، اما به مفهوم واقعی، تدريس نداشته باشد؛ زيرا به فعاليت‌هاى پراکنده و يک‌جانبهٔ معلم که هيچ‌گونه تغييرى در شاگردان ايجاد نکند، تدريس گفته نمى‌شود.


همچنين به آن نوع يادگيرى که از طريق فيلم، تلويزيون، کتاب و غيره صورت مى‌گيرد، تدريس اطلاق نمى‌شود و فيلم و کتاب و تلويزيون نيز معلم نيستند؛ يا کسانى که بطور جنبى به کار تدريس اشتغال مى‌ورزند، مانند کسى که به کلاس درس نظم مى‌دهد، هدف‌هاى کلاس را تهيه و تنظيم مى‌کند يا به تصحيح اوراق امتحانى مى‌پردازد، نمى‌توان الزاماً عنوان معلمى داد و کارش را تدريس دانست. (سيف،  ۱۳۶۸).


از نظر دکتر شعبانی تدریس عبارت است از"تعامل يا رفتار متقابل معلم يا شاگرد، بر اساس طرحی منظم و هدفدار معلم، براي ايجاد تغيير در رفتار شاگرد  ( شعباني ، 1371). منبع: وبلاگ آموزش برتر



مطالعه این مقاله هم مفید است: انواع روش های تدریس و فنون تدریس فعال و جذاب


تعریف آموزش و تدریس و تفاوت آنها


تدريس فرايندي است دو سويه كه نقش و ميزان فعاليت مربي و فراگير بستگي به كاربرد شيوه هاي مختلف تدريس دارد. مربي مي تواند با توجه به اهداف تعيين شده در دروس مختلف، موضوع درس و ويژگي هاي فرا گير، راهبرد ها و شيوه هاي مناسب را انتخاب نمايد. در هر حال معلم بايد تصميم بگيرد از كدام شيوه براي رسيدن به اهداف استفاده  نمايد.


تعريف تدريس از نظر دكتر سيف ( 1371): تدريس به هر گونه فعاليت با تدبير از پيش طرح ريزي شده گفته مي شود كه  هدف آن ايجاد يادگيري در فراگيران است.


تعريف از نظر شعباني (1371 ): تدريس سلسله فعاليت هاي منظم و مرتب و هدفدار و از پيش طرح ريزي شده است كه يادگيري را براي فراگير تسهيل مي كند.


مطالعه نمائید: روش تدریس ریاضی اول ابتدایی pdf



آموزِش فرایند تسهیل یادگیری، یا کسب دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و عادت‌ها است. روش‌های آموزش شامل تدریس، آموزش عملی، داستان گویی، بحث و پژوهش هدایت شده‌ است. آموزش غالباً تحت راهنمایی مربیان انجام می‌شود، اما فراگیران می‌توانند خود را نیز آموزش دهند. آموزش می‌تواند در شرایط رسمی یا غیررسمی انجام شود و هر تجربه‌ای که تأثیر شکل‌دهی بر نحوه اندیشه، احساس یا عمل فرد داشته باشد، می‌تواند نوعی آموزش تلقی شود. متودولوژی تدریس را تعلیم و تربیت می‌نامند.


پیشنهاد می شود این مقاله را هم بخوانید: دانلود رایگان مقاله روش های تدریس خلاق و نوین pdf


آموزش چیست و چگونه تعریف می گردد؟


کلمه “آموزش” معادل واژه انگلیسی Instruction یا Teaching است. این دو واژه در انگلیسی به معنای آموزش، تعلیم و تدریس آمده است. تدریس و آموزش، در اصطلاح، از هم متفاوتند که به آن اشاره خواهیم کرد. آموزش، در اصطلاح به چند معنا آمده است:


– تحریک و راهنمای یادگیری؛


– هنر کمک کردن به یادگیری در دیگری؛


– فراهم آوردن شرایط و اوضاع و احوالی که یادگیری را برای دانش آموزان و دانشجویان، در داخل و خارج مدرسه، آسان سازد.


در ایران بحث آموزش در مدارس و دانشگاهها عمدتا توسط آموزش و پرورش https://medu.ir/ انجام می شود.


پیشنهاد می شود مقاله روش های نوین تدریس و انواع الگوهای تدریس مختلف را حتما بخوانید.


تمایز تدریس از آموزش چیست؟


تدریس به آموزشی گفته می شود که دارای مخاطبان، مکان و شرایط ویژه باشد و به صورت رسمی انجام پذیرد، در حالی که آموزش، به صورت غیر رسمی نیز می تواند انجام شود؛ بدین گونه که نه مخاطبان ویژه ای داشته باشند و نه مکان ویژه، و حتی آموزگار و دانش آموزان می توانند، ارتباط مستقیمی با هم نداشته باشند و آموزش، از راه دور و یا به شیوه نامه نگاری و نوشتن کتاب، صورت پذیرد. منبع: http://fekr.maalem.ir


مطالعه نمائید: تدریس چیست pdf



10 راهکار برای داشتن تدریس موفق


1- هميشه با ياد و نام خدا درس را شروع  و به پايان برسانيد.


2- ساده تدريس كنيد اما عميق


3- فرصت انتقاد از خودتان را به فراگيران بدهيد.


4- مدرس هنرمند كسي است كه با ايجاد شرايط مطلوب، خود كمتر تدريس مي كند ولي فراگير بيشتر ياد مي گيرد.


5- هميشه شايستگي را بر شهرت مقدم بداريد.


6- هرگز كمان نكنيد كه سكوت شاگرد به معناي فهميدن آنهاست.


7- هرگز فرض نكنيد كه شاگردان تنها درس شما را دارند.


8- با فراگيران از روي ملاحظه و ادب رفتار كنيد.


9- توجه داشته باشيد كه، هيچ وقت شما نمره نمي دهيد بلكه شاگردان نمره مي گيرند.


10- هيچ گاه به شاگردانتان نخنديد بلكه با آنها بخنديد.


مطالعه چگونگی داشتن یک تدریس موفق و عالی هم پیشنهاد می شود.


یادگیری در مقایسه با تدریس


یادگیری تغییری است که براثر تعامل شاگرد با محیط حاصل می شود، تدریس را تعامل متقابل معلم و شاگرد توصیف می کنند. در این تعامل معلم با برنامه ریزی تلاش می کند شرایط مطلوب را برای تغییر بوجود آورد. بنابراین تدریس و یادگیری دو فرایند جدا هستند و هرکدام باید نظریه ی خاص خود را داشته باشند.


یادگیری در همه جا و همیشه و حتی بدون تدریس صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر هر تدریسی نیز همیشه منجر به یادگیری نخواهد شد. یعنی شکست شاگردان در یادگیری بدین معنی نیست که تدریس انجام نشده است و این نیز بدان معنی نیست که تدریس و یادگیری هیچ گونه ارتباطی با هم ندارند. می توان با عمل تدریس کمیت و کیفیت و سرعت یادگیری را افزایش داد و یا شرایط را برای یادگیری اموری که در شرایط معمولی امکان پذیر نیست فراهم نمود. منبع: وبلاگ فلسفه تعلیم و تربیت


حتما مطالعه کنید: تعریف تدریس اثربخش - ویژگی ها و مراحل بهترین روش تدریس و تدریس اثربخش و ثمربخش


تعریف دقیق تر تدریس و روش های جدید تدریس


همانطور که در سایت ویکی پدیا توضیح داده شده است، تدریس یا آموختن به آن بخش از پویندگی (فعالیت) های آموزشی که با حضور آموزگار در کلاس درس رخ می‌دهد نام نهاده می‌شود. تدریس بخشی از روند آموزش و پرورش است که یک رشته کردارهای به سامان و از پیش برنامه‌ریزی شده را در برمی‌گیرد و هدفش پیدایش شرایط دلخواه یادگیری از سوی آموزگار است.


به آن بخش از کردارهای آموزشی که از سوی رسانه‌ها و بدون حضور و تعامل آموزگار با فراگیران رخ می‌دهد، تدریس گفته نمی‌شود و آموزش و پرورش معنایی بسیار گسترده‌تر از تدریس دارد. در ادامه انواع روش های جدید و نوین تدریس بیان می شود.



انواع روش‌های نوین و جدید تدریس


در این بخش انواع روش‌های نوین و جدید تدریس معرفی می شود.


1- روش توضیحی


2- روش سخنرانی


3- روش اکتشافی


4- روش حل مسئله


5- روش مباحثه


6- پرسش و پاسخ


7- واحد کار


8- گروه‌های کوچک


9- یادگیری فردی


10- روش آزمایشی


11- روش نمایشی


12- گردش علمی یا فعالیت تجربی خارج از کلاس


13- بازی‌های تربیتی


14- فن تمرین


15- روش برنامه ای


مطالعه نمائید: روش تدریس چیست + انواع روش های تدریس و فنون تدریس فعال و جذاب


مفهوم تدریس و پرسش های اساسی آن


تدریس فعالیتی بین الاشخاصی و تعاملی است که مبتنی بر ارتباط کلامی و معطوف به یادگیری یا تغییر روش های رفتار کردن یک یا چند شاگرد می باشد. گرچه در این تعریف ویژگی عمده «جریان, تعامل و تعمد» به وضوح دیده می شوند, اما پاسخگویی به سه پرسش اساسی آن چندان سهل و روشن نمی باشد: 1) تدریس چگونه فعالیتی است؟ 2) در فعالیت تدریس چه کسانی مشارکت دارند؟ 3) سهم و نقش هر یک از افراد شریک در تدریس چیست؟ سه پرسش مطرح شده گر چه با جواب های متفاوتی مواجه شده اند، اما در عین حال مبنایی را برای سامان بخشی پژوهش ها نظریه های مطرح شده فراهم می آورند.


تدریس چیست و انواع آن


در پاسخ به پرسش اول از علم یا هنر بودن تدریس سخن به میان می آید، در پاسخ به پرسش دوم از معلم و شاگرد و تعاریف هر یک از آنها بحث می شود؛ و در پاسخ به پرسش سوم از میزان فعالیت و درگیری هر یک از مشارکت کنندگان می توان سخن گفت، که فعال بودن یا غیر فعال بودن معلم و شاگرد مورد نظر قرار می گیرد و روش های مختلف تدریس بر آن اساس شکل می گیرند.


پیشنهاد می شود مطالعه کنید: معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه



ماهیت شناسی تدریس (تدریس به منزله ی علم یا هنر)


همانطور که در سایت civilica ثبت شده است، تدریس، در معنای مجموعه اقدامات معلم به منظور ایجاد یادگیری در یادگیرندگان کانون هر برنامه درسی است و شناخت ماهیت این اقدامات می تواند به تدوین برنامه درسی دوره تربیت معلم کمک موثری نماید. معلمان نیازمند آشنایی با مجموعه ای از مهارت ها هستند که صرف نظر از موقعیت تدریس، موضوع درسی و پایه تحصیلی شاگردان، تحقق موثر اهداف مورد نظر را ممکن سازند؛ این مهارت ها که از پژوهش های انجام شده در تعلیم و تربیت و حوزه های وابسته به دست آمده اند به فعالیت تدریس، صیغه ای علمی داده اند.


در مقابل، برخی جنبه های موقعیتی تدریس را مهمتر دانسته و بر این باورند که موفقیت اقدامات معلمان بیش از آن که در گرو توانایی های کسب شده ایشان باشد، در گروه بصیرت و شناخت ایشان از شرایط منحصر به فرد هر کلاس درس است؛ این دیدگاه، تدریس را نوعی هنر می داند که از قبل قابل تعیین نیست. تعمق در متون تخصصی پیرامون تدریس نشان دهنده وجود مشترکی بین این دو دیدگاه به ظاهر متعارض است. از این رو ثمربخشی تدریس به تلفیق جنبه های علمی و هنری بستگی دارد.


این مقاله هم برای مطالعه بیشتر مفید است: روش تدریس جذاب و انواع روش های تدریس نوین و خلاقانه


گردآوری: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 3942 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image