ارتباط مستقیم با 30685 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی روش تدریس جذاب و انواع روش های تدریس نوین و خلاقانه

روش تدریس جذاب و انواع روش های تدریس نوین و خلاقانه

روش تدریس جذاب و انواع روش های تدریس نوین و خلاقانه

در این مقاله روش تدریس جذاب و انواع روش های تدریس نوین و خلاقانه توضیح داده شده است. اگر می خواهید با روش های نوین تدریس کلاس اول ابتدایی تا دانشگاه آشنا شوید ادامه این مطلب را بخوانید.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: روش تدریس چیست + انواع روش های تدریس و فنون تدریس فعال و جذاب


همانطور که در صفحه روش تدریس سایت ویکی پدیا توضیح داده شده است، روش تدریس (به انگلیسی: Teaching Method) روش سازمان‌دهی شکل یادگیری با هدف برآورده شدن یک هدف آموزشی خاص، یا به جای گذاردن یک اثر یادگیری خاص است. آموزش برنامه‌ای، سخنرانی، و نمایش عملی مثال‌هایی از روش تدریس محسوب می‌شوند. انواع روش های تدریس جدید، نوین، جذاب و خلاقانه در ادامه ارائه شده است. از جدیدترین روش های تدریس در کلاس های مدرسه، دانشگاه و کلاس های تدریس خصوصی و گروهی می توان به روش توضیحی، روش سخنرانی، روش اکتشافی، روش حل مسئله، روش مباحثه، پرسش و پاسخ، واحد کار، گروه های کوچک، یادگیری فردی، روش آزمایشی، روش نمایشی، گردش علمی یا فعالیت تجربی خارج از کلاس، بازی های تربیتی، فن تمرین، روش برنامه ای و .... اشاره نمود.



مطالعه نمائید: تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس


اگر می خواهید روش تدریس جذابی داشته باشید در مرحله اول باید خودتان با مبحث و درسی که تدریس می کنید علاقه مند باشید. در دوران تحصیل برای بسیاری از ما پیش آمده است که از درسی مثلا درس جغرافیا خوشمان نیامده است اما یک استاد خوب برای آن درس در مقطعی در کلاس حاضر شده است و دید ما را نسبت به درس کامل تغییر داداه است. اساتید و مدرسینی که جذاب و خلاقانه تدریس می کنند و شاگردهای ایشان هم به درس علاقه مند می شوند خودشان به درسی که تدریس می کنند علاقه دارند و انگار برای تدریس همان درس ساخته شده اند. می توان در اینترنت جستجو کرد و روش ها و راهکارهایی برای تدریس خوب و موفق را یاد گرفت و اجرا نمود. اما در نظر داشته باشید که زبان بدن شما و حرکات شما و در حقیقت احساسی که به درس تدریسی خودتان دارید بیش از هر عامل دیگری بر روی این امر که کلاس جذاب و عالی ای داشته باشید اثر می گذارد. وقتی خودتان درس تدریسی را دوست دارید با آب و تاب و هیجان در باره آن حرف می زنید و این احساس خوب شما باعث می شود شاگردهای شما هم به درس علاقه مند شوند و از تدریس شما لذت ببرند. فرق نمی کند که برای دانش آموزان کلاس اول ابتدایی تدریس می کنید و یا در دانشگاه مشغول تدریس هستید، در هر صورت برای داشتن کلاسی جذاب و فوق العاده حتما دروسی را تدریس نمائید که به آن درس ها علاقه مند هستید.


مطالعه این مقاله بسیار کامل را پیشنهاد می کنیم: بهترین و موثرترین راهکارها و روش های تدریس موفق، خلاق و جذاب


انواع روش های تدریس فعال وجود دارد که در ادامه توضیح داده شد و در مقالات دیگری در همین سایت ایران مدرس هم توضیح داده شده است. به جای اینکه در جستجوی بهترین روش تدریس باشید باید سعی کنید بهترین دروس ممکن که خودتان از تدریس آن دروس لذت می برید را انتخاب نمائید. به عنوان مثال برای داشتن بهترین روش تدریس مجازی ریاضی و یا تدریس ریاضی در منزل باید خودتان عاشق ریاضی باشید. نحوه تدریس معلم در کلاس برای تمامی اساتید یکسان نیست و هر شخصی روش تدریس خودش را دارد. اما با رعایت کردن یک سری اصول می توان در تدریس موفق شد. به عنوان مثال، اگر بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشید به جای اینکه در کلاس درس مواظب باشید اشتباه نکنید ذهنتان آزادتر خواهد بود و سعی می کنید خلاقیت به خرج داده و کلاس جذاب تری هم داشته باشید. خلاقیت تدریس در فضای مجازی و یا در تدریس حضوری می تواند وجود داشته باشد. در فضای مجازی و تدریس آنلاین هم می توانید با روش های مختلفی جذابیت کلاس را افزایش دهید. عکس های جالبی مرتبط با مبحث تدریسی از اینترنت بگیرید و استفاده کنید. می توانید از فیلم و انیمیشن هم متناسب با دروس تدریسی خودتان استفاده نمائید. چنانچه قبل از کلاس پاورپوینت آماده کنید باز هم کلاس متنوع تر و بهتری خواهید داشت.



مطالعه مقاله روشهای نوین تدریس هم مفید است.



استفاده از ابزارهای چند رسانه ای برای داشتن تدریس جذابتر و خلاقانه تر


همانطور که در سایت رایاد ذکر شده است، استفاده از ابزارهای چند رسانه ای در تولید محتوای آموزشی جذاب منجر به جلب توجه دانش آموزان به مطالب آموزشی می شود. استفاده از رسانه‌های مختلف مانند متن، طراحی، گرافیک، عکس، صدا، ویدئو، انیمیشن… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانه‌ای گویند، که در مقابل برنامه‌های صرفاً متنی به کار می‌رود. در چنین برنامه‌هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه‌های تصویری یا صوتی قرار می‌گیرد. شما میتوانید از عکس های رنگی، طرح های گرافیکی، عکس های متحرک و انیمیشن های مرتبط برای تدریس و همینطور تفهیم مطالب آموزشی استفاده کنید. در تدریس آنلاین اگر می خواهید شاگردهای شما به درس علاقه مندتر شوند از تماس تصویری استفاده نمائید. تماس تصویری گروهی یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تدریس مجازی بوده که منجر به تعامل دانش آموزان با معلم وهمکلاسی هایشان می باشد و زمینه را برای فعالیت دانش آموزان فراهم می آورد. نرم افزارهای زیادی برای برقراری تماس تصویری وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد که علاوه بر تماس تصویری قابلیت های مختلفی دارند. 1- واتساپ 2- اینستاگرام 3- اسکایپ 4- هنگ اوتس 5- ایمو


پیشنهاد می شود مطالعه نمائید: بهترین روش تدریس ریاضی و روش های نوین و جدید تدریس ریاضی


برای داشتن تدریس موفق و عالی تعاملی تدریس کنید


تدریس تعاملی آن است که دربردارنده و مشوق مشارکت دانش آموزان باشد. استفاده از تکنیک هایی است که همه دانش آموزان را به سهیم بودن (در فعالیت های کلاسی) تشویق نماید و در بهبود حفظ و یادگیری مطالب ارای هشده در طول تدریس به دانش آموزان کمک کند.استراتژی هایی مانند « فکر کردن، کار گروهی، اشتراک گذاری » هستند که به موجب آن دانش آموزان در ابتدا درباره یک مسئله به تنهایی فکر می کنند، سپس با هم کلاسی خود و در نهایت با یک گروه یا همه کلاس مسئله را به اشتراک می گذارند،که در راستای تشویق به مشارکت و یادگیری فعال بسیار خوب است. منبع: Behprice.com - در نظر داشته باشید کلاسی که در آن فقط استاد و معلم در حال حرف زدن است و شاگردها کاری انجام نمی دهند و در بحث مشارکت نمی کنند هیچ جذابیتی ندارد. باید سعی کنید شاگردهای خودتان را با بحث درگیر کنید. آنها را به مباحثه دعوت نمائید. سوال بپرسید و از شاگردهایتان بخواهید پاسخ را بگویند. به هر میزان کلاس به سمت دو طرفه بودن بیشتر پیش برود در نهایت نتیجه بهتری خواهید گرفت. بنابراین تا جایی که می توانید به جای فقط حرف زدن کلاس را به سمت بحث و گفتگوی بین تمام افراد حاضر در کلاس سوق دهید. حتی می توانید مبحثی را برای جلسه بعد مشخص کنید تا شاگردها خودشان ارائه نمایند.



مطالعه مقاله بسیار خوب شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها را هم از دست ندهید.


نقش معلم در جذابيت کلاس


معلمي مي‌تواند جذابيت كلاس را فراهم آورد كه از نظر علمي توانا و مسلط باشد. در واقع اصلي‌‌ترين وظيفه آموزشي معلم ياد دادن و آموختن است و معلمي كه از نظر علمي توانا‌تر باشد، بهتر مي‌تواند اين وظيفه را به انجام برساند. حال اگر وظيفه آموزشي معلم با كم آگاهي او به خوبي انجام نگيرد و كلاس درس او سطح مناسبي از انديشه و دانايي را شاهد نباشد، ممكن است فراگيران نسبت به حضور در چنين كلاسي احساس ترديد كنند و به اين نتيجه برسند كه خود با مطالعه كتاب مي‌توانند به همين سطح از آموزش كه معلم آن را عهده‌دار شده است، دست يابند. در اين صورت كلاس براي فراگيران فاقد جذابيت مي‌گردد و تنها ممكن است قوانين و مقررات آموزشي يا به تعبيري درست‌تر«جبر مقررات آموزشي» فراگيران را به حضور در كلاس راضي سازد. در تجارب برخي از معلمان مشاهده و شنيده شده است كه آنان بدون آن كه قواعد سخت‌گيرانه‌اي را براي حضور دانش آموز در كلاس وضع و اعمال نمايند، تنها به دليل اطلاعات گسترده‌ علمي توانسته‌اند دانش آموز را مشتاقانه به كلاس بياورند و دانش آموزان از چنين كلاسي بهره‌هاي فراوان برده‌اند. اگر معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و یا هر درس دیگری هستید و یا در مدرسه و دانشگاه در کلاس های گروهی تدریس می کنید این موارد مهم را در نظر داشته باشید.


گردآوری: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس



آمار بازدید: 29866 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image