ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی بهترین روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی

بهترین روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی

بهترین روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی


در این مقاله سعی شده است تعدادی از روش های جدید تدریس مقطع دبستان و بهترین روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی توضیح داده شده و مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه این مقاله برای آموزگاران بسیار مفید است.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس


بهترین و جدیدترین روش های تدریس برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و دبستان


برخی از جدیدترین روش های تدریس مقطع ابتدایی در ادامه توضیح داده شده است. معلمی موفق است که در استفاده از روشهای تدریس نوین و جدید به تناسب شرایط مهارت داشته باشد؛ زیرا شیوه تدریس محور تعلیم و تربیت است و معلم بدین وسیله میتواند هم سطح معلومات شاگردان را بالا ببرد و هم رسالت تربیتی خود را ایفا کند. مسلما روش تدریس در مقطع ابتدایی با سایر مقاطع متفاوت است و معلم های دبستان باید سعی کنند روش های جدید و نوین تدریس را یاد بگیرند و همواره خودشان را به روز نگه دارند. البته عشق به معلمی و عشق به تدریس اگر وجود داشته باشد مطمئنا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. خصوصا در مقطع دبستان که دانش آموزان حساس تر هستند نحوه رفتار و برخودر معلم می تواند بسیار موثر باشد. باید تا جایی که ممکن است از تنبیه دوری کرد و تشویق را مرتب تکرار نمود. کوچکترین کار و رفتار درست دانش آموزان را تشویق و تحسین نمائید و بین آنها فرق نگذارید. یک معلم با تجربه می داند که با اتخاذ یک روند درست می تواند در قلب دانش آموزان خودش جای بگیرد و در نتیجه کلاس و آموزش بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود. در این مقاله روش های جدید و نوین تدریس برای دانش آموزان ابتدایی مورد بررسی قرار می گیرد.


مطالعه نمائید: چگونگی داشتن یک تدریس موفق و عالی


روش تدریس نمایشی: همانطور که در سایت رایاد توضیح داده شده است، در روش تدریس نمایشی در ابتدایی از توضیحات شفاهی موازی با نمایش و به صورت گام به گام استفاده می شود تا مطالب به خوبی در ذهن بیننده جا بیفتد. این روش چون می تواند همراه با بازی و آهنگ هم انجام شود برای دانش آموزان مقطع ابتدایی خصوصا اول تا سوم دبستان بسیار جالب و جذاب است. به صورت کلی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی خصوصا در سال های اول مدرسه به هر میزان آموزش غیرمستقیم تر و با روش هایی همراه با نمایش، مباحثه، مشارکت، بازی و ... باشد در نهایت نتیجه بهتر خواهد بود.


روش تدریس اکتشافی: در روش تدریس اکتشافی در ابتدایی و مقطع دبستان دانش آموز باید خود به کشف پاسخ مسائل بپردازد؛ البته او راهنمایی هایی از سوی معلم خود دریافت می کند که میزان آنها بستگی به دشواری مسئله و مهارت و توانایی دانش آموز دارد. دانش آموزان از اینکه خودشان بتوانند چیزی را کشف کنند و متوجه شوند لذت می برند و به نسبت اینکه معلم فقط حرف بزند این روش بازدهی و نتیجه بهتری دارد.


پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها



روش تدریس فعال برای مقطع ابتدایی: در روش تدریس فعال، بخشی مهم از بار تدریس و یادگیری بر دوش دانش آموز می افتد و او با همراه شدن با آموزگار در مسیر تدریس، گام به گام مطالب را دریافت، تجزیه و تحلیل و بعضا نقد می کند. روش تدریس فعال به شکل های مختلفی می تواند انجام شود و هر روشی که باعث شود خود دانش آموز کاری انجام دهد و فعالیتی انجام داده و درگیر شود زیر مجموعه این روش به حساب می آید. (کلیک کنید: مشاهده لیست معلم های خصوصی ابتدایی)


وظیفه مدرس در روش تدریس فعال


اما مدرس چگونه باید عمل کند تا تدریس خود را به صورت فعال انجام دهد؟ چیزی که مدرس باید به آن دقت ویژه ای داشته باشد این است که تا جای ممکن به یک یک فراگیران توجه داشته باشد و آنها را برای رسیدن به جواب کمک و راهنمایی کند. البته کار اصلی را باید خود دانش آموزان انجام دهند. همچنین برای این که بتواند قدم به قدم دانش آموزان را به جواب برساند باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد و گام ها را از قبل یک به یک مشخص کند و طبق برنامه، فراگیران را کمک کند تا به جواب مسئله دست پیدا کنند. منبع: علی آموز


روش تدریس کاوشگری در مقطع دبستان: در این روش، دانش آموز تشویق می شود که با کمک حواس خود و ابزارهای موجود، مواد و اشیا را مشاهده کند و وضعیت های گوناگون را بیازماید، سپس مشاهدات خود را ثبت و از آنها نتیجه گیری کند. برای دانش آموزان مقطع ابتدایی این روش هم جذاب است چرا که انسان از همان کودکی از درک و یاد گرفتن مطالب جدید لذت می برد.


مطالعه عوامل موثر در تدریس خوب و موفق و روشهای نوین و پویای تدریس هم مفید است.


روش تدریس مشارکتی: در این روش که زیر مجموعه ای از روش تدریس فعال می باشد، گروهی از دانش آموزان با یکدیگر تبادل و تعامل دارند؛ مسئله ای دغدغه ی مشترکشان می شود، آن را تجزیه و تحلیل می کنند و هریک بر مبنای شناخت و توانمندی خود، راه حلی برای آن ارائه می دهد. می توان یک مسئله مشخص را تعریف نمود و دانش آموزان را به گروههای 5 نفره تقسیم کرده و حاصل تجزیه و تحلیل هر گروه را در پایان از دانش آموزان خواست.


استفاده از روشهای سمعی - بصری: استفاده از وسایل آموزشی از قبیل اوپک، اورهد، اسلاید، ویدیو، تلویزیون و حتی ضبط صوت، سبب تنوع کلاس درس می شود. در دوره دبستان، باید به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در یادگیری، کاهش خستگی و کسالت دانش آموز و جذاب کردن محیط آموزشی، حداکثر استفاده را از این وسایل به عمل آورد. منبع: نابو


روش تدریس غیرمستقیم مشاوره‌ای: این روش توسط کارل راجرز معرفی شد. در این شیوه دانش‌آموزان نقش اصلی و معلمان نقش ناظر را در هدایت آموزش و پرورش ایفا می‌کنند. به این صورت که دبیران اطلاعات زمینه‌ای کافی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا دانش‌آموزان خود به حل مسئله برسند. اهداف آموزش به روش غیرمستقیم، افزایش اعتماد به نفس و جرأت‌آموزی برای کسب بهداشت عاطفی و روانی، ایجاد توانمندی خود‌رهبری در تعیین اهداف محتوا و شیوه‌ی یادگیری و پرورش انواعی از تفکر کیفی مانند خلاقیت و خودابزاری است. منبع: علوی


همانطور که در وبلاگ http://maphb.blogfa.com توضیح داده شده است، روش دیگری به اسم روش پرسش و پاسخ برای تدریس به دانش آموزان ابتدایی و سایر مقاطع وجود دارد. این روش، مطلوب‏ترين روش براي يادگيري بادوام است؛ در اين روش استاد سؤالاتي منظّم را از قبل طرّاحي كرده، مطالب درس را به بهترين روش و توسط خود دانش آموزان بيان مي‏كند. مطلبي كه تفهيم آن مدّ نظر است، ابتدا به صورت مجهول مطرح مي‏گردد به طوري كه توجه به مسأله مورد سؤال بيشتر جلب شود. با اين روش معلّم براي ياد دادن مطلبي ابتدا تعادل ذهني فراگيران را به هم مي‏زند و در آنان توليد نياز مي‏كند؛ وقتي فراگيران خود را نيازمند به حل مشكل ديدند، حالت سكون و آرامش ذهني آنها مختلّ مي‏شود و به حركت و فعاليت مجبور مي‏گردند و تا مجهول را نيابند، آرام نمي‏ گيرند؛ بنابراين در اين روش دانش آموزان فعّال مي‏شوند و از همه روش‏هاي نوين (سمبليك، فرموليك و القايي) استفاده مي‏ شود. به عنوان جمع بندی، اگر مطلبی را بخواهید به صورت عادی و معمولی تدریس کنید به اندازه حالتی که ابتدا سوال و مسئله ای مطرح شود و مطلب مورد نظر در پاسخ به آن سوال درس داده شود موثر نخواهد بود. وقتی سوالی پرسیده می شود ذهن دانش آموز مقطع دبستان آماده دریافت مطالب می گردد و نتیجه بهتری خواهد داشت.


مطالعه نمائید: بهترین روش تدریس از ابتدایی تا دانشگاه به صورت خصوصی و گروهی



روش هایی برای تقویت خلاقیت دانش آموزان ابتدایی


در کلاس های مقطع دبستان باید سعی کرد خلاقیت دانش آموزان را هم تقویت نمود. دانش آموزان به صورت طبیعی خلاق هستند و یک معلم خوب و با تجربه کلاس را به گونه ای پیش می برد که نه تنها خلاقیت را از بین نمی برد بلکه آن را تقویت هم می نماید. روش های زیر برای تقویت خلاقیت دانش آموزان ابتدایی مفید است. در تدریس موارد مختلف، هیچ گاه نباید از روش و الگوی واحدی استفاده کرد. افکار قالبی را در کودکان ایجاد نکنید و پرسش و پاسخ ها باید در کلاس درس، آزاد باشد، نه قالبی و محدود.


۱- داستانگویی و قصه نویسی


۲- شرح حال نویسی و انشا نویسی


۳- امور هنری از قبیل نقاشی


۴- بیان شرح حال و زندگی بزرگان


۵- استفاده از روش های تدریس متنوع


۶- ایجاد فرصت برای یادگیری اکتشافی


۷- تشویق دستاوردهای خلاق کودکان


مطالعه این مقاله هم مفید است: بهترین و موثرترین راهکارها و روش های تدریس موفق، خلاق و جذاب


روش های دیگر برای تدریس موفق و موثر مقطع ابتدایی و سایر مقاطع


در سایت http://oerp.ir روش های دیگری هم برای تدریس موفق و موثر مقطع ابتدایی و سایر مقاطع ارائه شده است که تعدادی از آنها به صورت زیر می باشد:


روش کنفـــــرانس: نقش معلم در کنفرانس صرفاً هدایت و اداره کردن جلسه و جلوگیری از مباحثاتی است که منجر به انحراف از موضوع کنفرانس و روال منطقی آن شود. این روش برای کلیه دروس و سنین مختلف کاربرد دارد. در مقطع ابتدایی به عنوان مثال برای درس علوم می توان موضوعی را مشخص کرد و در کلاس به هر دانش آموز 5 دقیقه فرصت داد تا درباره آن حرف بزند.


روش چند حســـی: در یادگیری روش چند حسی به طور کلی از همه حواس استفاده می شود, به بیان دیگر ,یادگیری بصری که 75 % از مجموع یاد گیری ما از طریق دیدن است , یادگیری سمعی که 13 % از مجموع یادگیری ما از طریق شنیدن است , لمس کردن , که 6% از مجموع یادگیری ما از طریق لمس کردن است , چشیدن که 3% از مجموع یادگیری ما از طریق چشیدن است و بوییدن که 3% از مجموع یادگیری از طریق بوییدن است.


روش حل مسئلــــه: در این روش ابتدا معلم باید مسئله را مشخص, سپس به جمع آوری اطلاعات توسط دانش آموزان پرداخته شود, و بعد از جمع آوری اطلاعات بر اساس اطلاعات جمع آوری شده دانش آموزان فرضیه سازی و در نهایت فرضیه ها را آزمون و نتیجه گیری شود. اگر روش حل مسئله درست انجام شود می تواند منجر به بارش یا طوفان فکری گردد.


مطالعه نمائید: چگونه تدریس درست کنیم - 22 توصیه کلیدی برای تدریس موفق و صحیح



روش تدریس پـــــروژه ای: در این روش دانش آموزان می توانند با توجه به علاقه ی خود موضوعی انتخاب و به طور فعالانه در به نتیجه رساندن آن موضوع شرکت نمایند. بسیار مهم است که به هر دانش آموز موضوعی داده شود که به آن علاقه مند است و در نتیجه خود دانش آموز با اشتیاق بررسی و تحقیق را انجام می دهد.


شیـــــوه بحثــــی: در شیوه بحثی, دانش آموزان فعالانه در یادگیری شرکت می کنند و مفهوم مورد نظر را از یکدیگر می آموزند. در این شیوه معلم را می توان به عنوان محرک, شروع کننده بحث و راهنما تصور کرد.


در سایت تراز روش جالب دیگری هم توضیح داده شده است که عنوان آن کلاس‌های درس معکوس است. این روش برای اواخر ابتدایی و بالاتر، یا برای هر دانش‌آموزی که می‌تواند مستقل کار کند مناسب است. معمولاً اینگونه است که دانش‌آموز باید تکالیف را در خانه انجام دهد و در مدرسه به سخنرانی معلم گوش و هوش بسپارد. اما در کلاس‌های درس معکوس، دانش‌آموزان اطلاعات را در خانه و به صورت شخصی جذب می‌کنند و از زمان کلاس برای یادگیری عملی و حل مسئله با هدایت‌گری و تسهیل‌گری معلم، استفاده می‌کنند.


معرفی کتاب روش‌های موثر در تدریس کتاب‌های دوره ابتدایی


در سایت کتابراه کتاب خوبی به اسم روش‌های موثر در تدریس کتاب‌های دوره ابتدایی معرفی شده است. در گوگل عنوان کتاب را سرچ کنید می توانید آن را خریداری نمائید. (نویسنده: مرتضی رستمی، رضا مظفر، محمدحسین ابراهیمی - ناشر: انتشارات جالیز). توضیحات مرتبط با کتاب مذکور در ادامه ارائه می شود. مهم‌ترین بخش تعلیم و تربیت دانش‌آموزان روش تدریس معلمین است. تدریس را می‌توان به فعالیت‌های دوجانبه‌ای که بین معلم و شاگردان جریان دارد و هدفش یادگیری است تعریف کرد. چنانچه نتیجه این فعالیت منجر به یادگیری شاگرد شود موثر و مفید خواهد بود. امر تدریس یک عمل متقابل است یعنی معلم بر شاگرد و شاگرد بر معلم تأثیر می‌گذارد. البته این عمل به صورت غیرمستقیم می‌باشد. دو عامل روی اثرگذاری معلم مؤثر است: یکی موضوعی که تدریس می‌کند و دوم نحوه‌ی ارائه دادن درس. از آنجایی که معلم با روح و روان و احساسات افراد سر و کار دارد چنانچه به درستی عمل نکند زیان‌های جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد. کتاب روش‌های موثر در تدریس کتاب‌های دوره ابتدایی (Effective methods in teaching elementary textbooks) بر اساس چنین اندیشه‌ای شکل گرفته است. این اثر در شش فصل تنظیم شده که در پایان هر فصل نیز خلاصه‌ی فصل قرار دارد.


مطالعه نمائید: چگونه تدریس را شروع کنیم


تدریس درس ریاضی به روش فعال


به طور مثال فرض کنید مشغول تدریس ریاضی هستید. به دو صورت می‌توانید برای این کار برنامه‌ریزی نمایید. از بچه‌های کلاس دوم ابتدایی بخواهید تا یک چرتکه تهیه نمایند و قبل از شروع درس به دنبال جمع دو عدد در چرتکه خود باشند. این نوع تدریس در واقع از نوع فعال می‌باشد. در صورتی که معلم بدون هیچ مقدمه‌ای جواب جمع دو عدد را بر روی تخته سیاه بنویسد و هیچ مشارکتی توسط دانش‌آموزان انجام نگردد، از روش تدریس غیر فعال استفاده نموده است. بیشتر ما در مدرسه با همین سیستم آموزش دیده‌ایم. منبع: مدرسه مهارتی طلوع


آموزش ریاضی با مثال


این شیوه ترکیبی از چند روش می‌باشد، فرض کنید می‌خواهیم بدون استفاده از تعریف، دایره بودن شکلی را مشخص کنیم. در این حالت چند دایره را در اندازه‌های متفاوت روی تخته می‌کشیم و به بچه‌ها می‌گوییم که این شکل‌ها همگی دایره‌ هستند. حالا چند مستطیل بین دایره‌ها کشیده و از دانش آموزان درخواست می‌کنیم تا دایره‌ها را مشخص کنند، که این‌کار را به خوبی انجام می‌دهند. منبع: https://farhangsch.ir


مطالعه کنید: هزینه تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی



یادگیری و تدریس نوین ابتدایی از طریق همیاری


یادگیری به صورت گروهی و از طریق همیاری به یادگیری کودکان بسیار کمک خواهد نمود. این امر از طریق همیاری یک قالب یا چهارچوب آموزشی است که در آن گروه‌های دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شکل داده می‌شوند و به فعالیت‌های علمی  می‌پردازند. هدف نهایی از این امر همبستگی مثبت، مسئولیت فردی، تعامل چهره به چهره، رشد مهارت‌های اجتماعی و پردازش گروهی است . یکی از مهمترین مشخصات این نوع یادگیری وجود گروه‌های ناهمگن که دارای اطلاعات و توانایی‌های مختلف، گوناگون و متنوع هستند، است. این تفاوت افراد باعث کارآمدشدن یادگیری در گروه می‌شود. در این گروه‌ها معلم درباره‌ی هدف‌های مهم درس، انتظاراتی که از دانش آموزان دارد و مطالب اصلی درس صحبت می‌کند. پس از آن به دانش آموزان فرصت داده می‌شود که در یک زمان مشخص روی مطالب و یا فعالیت‌هایی که در اختیار آنها گذاشته شده در گروه‌های خود تمرین و کار کنند. و در آخر معلم کار گروه‌ها را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد. منبع: familysafe.ir


حتما مطالعه نمائید: 25 راهکار برای تدریس به کودکان بیش فعال


مطالب تکمیلی در رابطه با روش های تدریس دانش آموزان دبستان


در سایت روش تدریس هم روش دیگری با عنوان چهارشنبه‌های جذاب (انعطاف‌پذیر) توضیح داده شده است. همیشه درس‌های معمول برای تمام افراد مؤثر نیستند. هر دانش‌آموز با دانش‌آموز دیگر فرق می‌کند و هرکدام مشکل خود رادارند. معنی و مفهوم چهارشنبه جذاب این است که می‌شود یک جلسه‌ی عمیق و مفهومی در مورد ریاضیات یا موضوعات دیگر در طول کل یک روز به‌راحتی داشت. در دروس چهارشنبه‌های جذاب، معلم تلاش می‌کند و هر دانش‌آموز را کمک می‌کند تا دروسی که برایشان به‌شخصه بسیار مشکل است را بخوانند و یاد بگیرند. این باعث می‌شود تا کار دانش‌آموزان بسیار آسان شده و در زمانی که در مدرسه هستند بتوانند به‌راحتی روی موضوعی تمرکز کنند و مشکلشان را برطرف کنند.


در سایت خبرگزاری مدارس آینده با یک معلم با تجربه مصاحبه ای انجام شده است و در رابطه با ویژگی های معلم موفق سوال پرسیده شده است. جواب این معلم خوب را در ادامه ارائه می کنیم چرا که می تواند برای سایر مدرسین هم مفید باشد. بنظر من یک معلم موفق کسی است که همیشه در تلاش است؛ هم برای آموختن علم جدید و هم برای آموزش دادن آن به دانش آموزان. یعنی هر روز باید روش‌های جدید تدریس را یاد بگیرد. بنابراین یکی از مهمترین ویژگی های یک معلم موفق از نظر من، همیشه بدنبال روش‌های جدید تدریس بودن است. شاخصه ی دیگر معلم موفق از نگاه من، توانمندی معلم در مدیریت کلاسداری و برقراری رابطه ی خوب او با دانش آموزان است.


پیشنهاد می شود بخوانید: راهکارهای آموزشی برتر در کیفیت تدریس در دوره ابتدایی


در مقاله ای با عنوان  نقش روشهای تدریس در پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی که متن کامل آن را می توانید از این صفحه دانلود نمائید توضیحات بسیار خوبی ارائه شده است. چکیده مقاله را در عکس زیر می توانید مشاهده نمائید. همانطور که مشاهده می کنید در تصویر زیر که خلاصه ای از مقاله مذکور آورده شده است تاکید بر روی پرورش خلاقیت در کودکان می باشد. اینکه فقط بخواهیم بچه ها از مقطع دبستان فقط یک سری مطالب را حفظ نمایند به آنها کمک زیادی نمی کند. درست است که سرفصل ها باید آموزش داده شود اما بهترین روش تدریس این است که از همان مقطع ابتدایی نحوه حل مسئله با تفکر خلاقانه را به کودکان آموزش دهیم. یک معلم خوب سعی می کند به دانش آموزان از همان مقطع دبستان یاد دهد که قدرت خلاقیت خودشان را تقویت نمایند و برای حل مسائل درسی و در آینده برای حل مسائل زندگی از آن استفاده کنند.



مطالعه نمائید: قیمت تدریس خصوصی کلاس اول ابتدایی و پیش دبستانی در منزل


اهمیت روش های تدریس در آموزش ابتدایی


مهمترین فعالیت اجتماعی تعلیم و تربیت است. تعلیم و تربیت در سایه آموزش و پرورش و با حضور معلمان صورت می گیرد. بدین ترتیب آموزش و پرورش در جامعه جایگاه خاصی دارد. معلمان یکی از ارکان اصلی این مجموعه است که این وظیفه خطیر برعهده آنهاست. آموزش ابتدایی حساس ترین و مهم ترین دوره تحصیلی است. زیرا شخصیت و رشد کودکان در این دوره شکل می گیرد. معلمان باروش های تدریس به آموزش می پردازند. روش های تدریس به معلم کمک می کند تا یک موضوع درسی را با توجه به اهداف و متناسب با دانش آموزان درس دهند. ابزاهایی که معلمان در اختیار دارند یک برنامه درسی است. دو طرح درس است که مانند چراغ راه عمل می کند. در واقع به معلم راه و جهت دهی می دهد که موجب عدم سردرگمی معلمان می شود و اهداف آنها را به طور دقیق نشان می دهد. منبع


در مقاله ای که در مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز (education.scu.ac.ir) چاپ شده است،  مقایسه‌ی اثر روش‌های تدریس فارسی معلمان بر افزایش میزان سواد خواندن و درک مطالب درسی دانش‌آموزان پایه‌ی چهارم ابتدایی شهر تهران انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معنی‌داری بین روش‌های تدریس سنتی و فعال در افزایش میزان سواد خواندن و درک مطالب درسی وجود ندارد. تأثیر تعامل میان الگوهای تدریس و جنسیت بر نمرات خواندن دانش‌آموزان معنی‌دار بوده است. به گونه‌ای که بدون در نظر گرفتن جنسیت تفاوت معنی‌داری بین روش‌های فعال تدریس و روش سنتی به دست نیامد. پسرانی که با روش تدریس سنتی آموزش دیدند بهترین عملکرد را در گروه پسران داشتند اما در مورد دختران عکس این اتفاق روی داد. دخترانی که با روش سنتی آموزش دیدند ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه دختران داشتند. بیش‌ترین تأثیر از جنسیت مربوط به الگوی قضاوت عملکرد می‌باشد، به گونه‌ای که در گروه دختران بهترین عملکرد را بعد از الگوی کارایی گروهی به خود اختصاص داده است ولی در گروه پسران پایین‌ترین میانگین مربوط به این الگو می‌باشد.


حتما بخوانید: چگونه معلم ابتدایی شویم


در مقاله ارائه شده در دوفصلنامه علمی تخصصی پژوهش در برنامه درسی روش تدریس تفکر جانبی در برنامه درسی دوره ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته است. در مقاله مذکور ابتدا کلیاتی درباره تفکر در مدارس طرح شد و ضرورت و اهمیت پرورش تفکر و تعقل در برنامه درسی ملی مطرح و سپس تعریف تفکر از دیدگاه های مختلف بررسی و تفکر جانبی از دیدگاه ادوارد دوبونو تعریف گردید و مقایسه ای بین تفکر سنتی و تفکر جانبی انجام گرفته و سپس تکنیک های تفکر جانبی شامل، پو، شکل های هندسی و سهمیه ها، طرح و تردید نسبت به فرضیات شرح داده و برای آن ها نمونه هایی آورده تا در کلاس درس در دوره ابتدایی استفاده شوند.


پو تحریک ایده ای است که تفکر را به جایی جدید منتقل می کند که ایده ها یا راه حل های جدید در آن یافت می شود. با استفاده از سهمیه ها، به تعیین تعداد مشخص راه حلهای بدیل که باید تولید شوند، پرداخته می شود. بدین ترتیب فرد تلاش خود را صرف تولید راه حلهای گوناگون و نه پریدن بر روی یک نتیجه، می کند. اشکال هندسی ایجاد راههای متفاوت را مورد تفهیم قرار می دهد. در خلق طرح، دانش آموز به ساخت طرحهای بصری می پردازد و می تواند برای انجام دادن امور، روشهای مختلفی بکار ببرد. تردید نسبت به مفروضات کوشش در تجدید ساخت و تغییر ساخت هر الگویی می باشد در نهایت نشان داده شد که این روش های تدریس می تواند خلاقیت را در دانش آموزان رشد و تقویت نماید و در این راستا معلم در راهنمایی آنان نقش بسزایی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بر روی این لینک کلیک کنید.


مطالعه نمائید: روش تدریس ریاضی اول ابتدایی pdf


گردآوری: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 73633 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image