ارتباط مستقیم با 30710 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی نکات کلیدی، کاربردی و موثر برای تبدیل شدن به بهترین و موفق ترین معلم خصوصی

نکات کلیدی، کاربردی و موثر برای تبدیل شدن به بهترین و موفق ترین معلم خصوصی

نکات کلیدی، کاربردی و موثر برای تبدیل شدن به بهترین و موفق ترین معلم خصوصی

در این مقاله مطالب مهم و پایه ای برای پیشرفت سریع در کار تدریس خصوصی و نکات کلیدی، کاربردی و موثر برای تبدیل شدن به بهترین و موفق ترین معلم خصوصی ارائه شده است. اگر می خواهید خیلی سریع در کار تدریس پیشرفت کنید ادامه این مطلب را بخوانید.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه


نحوه تدریس معلم در کلاس خصوصی با کلاسهای گروهی متفاوت بوده و به نسبت کلاسهای تدریس گروهی مسئولیت بیشتری بر عهده معلم می باشد. والدین با برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی برای فرزندانشان انتظار دارند که فرزندانشان در درس و تحصیل موفق باشند. بنابراین معلمین و مدرسین تدریس خصوصی باید کاملا متعهد و با پذیرش مسئولیت کامل تمامی تلاششان را برای یادگیری و آموزش بهتر دانش آموزان به کار بگیرند. نکته دیگر اینکه، به عنوان یک استاد موفق، هر چه بر درس مسلط تر باشید، جنبه های مختلف آن را بهتر و بیشتر درک کرده و آن را به شکل بهتری هم انتقال می دهید. تسلط یا عدم تسلط شما بر درس در تمامی کلام و گفتار شما مشخص و واضح بوده و شاگردان شما این مطلب را درک خواهند کرد. در بسیاری از اوقات اگر بخواهید عدم تسلط خودتان را پنهان کنید موفق نخواهید شد. شاگردان شما این مطلب را به روی شما نمی آورند ولی در کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی آن را درک می کنند. در نظر داشته باشید که قبل از حضور در جلسات تدریس و تدریس خصوصی آمادگی لازم را در خودتان ایجاد کنید. تا جایی که می توانید بر مباحث تدریسی مسلط باشید. اگر کار تدریس را به تازگی شروع کرده اید در ابتدای کار چند درس محدود را درس بدهید تا خوب بر آنها مسلط شوید. در ادامه می توانید تعداد درسهای تدریسی خودتان را بیشتر کنید. قبل از جلسات تدریس وقت بذارید و بر مطلب مسلط شوید.  مطالعه این مقاله هم پیشنهاد می شود: استاد خوب چه استادی است - ویژگی ها و معیارهای استاد خوب



حتما بخوانید: بهترین معلم خصوصی، لیست 20 استاد برتر تدریس خصوصی تهران و کل ایران


9 نکته مهم و کلیدی برای کسب موفقیت های بزرگ در کار تدریس خصوصی


1- با علاقه تدریس خصوصی را انجام دهید. اگر به کار تدریس علاقه نداشته باشید به موفقیت های بزرگ نمی رسید.


2- دروس تدریسی را با دقت انتخاب کنید. دروسی که به آن درس ها علاقه دارید و در عین حال پرمتقاضی هستند را انتخاب کنید.


3- بر روی کار تدریس خصوصی تمرکز کنید. تدریس خصوصی را به صورت نیمه وقت انجام دهید در حد معمولی باقی خواهید ماند.


4- دروس محدودی را تدریس کنید و در آن درس ها بهترین باشید. با تدریس دروس مختلف نمی توانید برای همه ی آن دروس نفر اول باشید.


5- روش های مختلف جذب شاگرد را امتحان کنید. ممکن است ابتدای کار جذب شاگرد سخت باشد ولی به تدریج بهتر خواهد شد. در همین سایت ایران مدرس www.IranModares.com عضو شوید و تبلیغات تدریس خودتان را ثبت نمائید. پیشنهاد می شود مطالعه کنید: راهکارهای مختلف جذب شاگرد و کسب درآمد از تدریس خصوصی


6- در کلاسهای تدریس خصوصی حین تدریس سوال بپرسید. با پرسیدن سوال برای خودتان هم مشخص خواهد شد کلاسها چقدر مفید بوده است. حین توضیح درس از شاگردتان سوال بپرسید و او را هم در مباحث و توضیحات دخیل کنید.


7- کلاسها را از حالت ارائه یک نفره به حالت بحث و بررسی تبدیل کنید. از شاگردانتان توضیح بخواهید. به این ترتیب بهتر درس را یاد می گیرند.


8- با شاگردهایتان دوست شوید. به آنها مشاوره بدهید و راهنمایی کنید. رابطه نزدیکی با شاگردانتان داشته باشند به نحوی که بتوانند راحت مشکلات درسی و حتی غیر درسی را با شما مطرح کنند.


9- چون تدریس خصوصی معمولا در منازل انجام می گیرد، رعایت ادب و نزاکت و داشتن ظاهری آراسته بر احساس بهتر دانش آموز یا دانشجو نسبت به مدرس می افزاید.



مطالعه کنید: ویژگی های بهترین معلم


برای تبدیل شدن به یک معلم خصوصی موفق با علاقه تدریس کنید


اگر فعالیت شما در زمینه تدریس و آموزش از سر علاقه و عشق باشد و به کار آموزش علاقه مند باشید و در عین حال دروسی را تدریس کنید که مورد علاقه شما هستند در کل بازدهی شما خیلی بالاتر خواهد رفت. علاقه شما به تدریس و به درسی که ارائه می دهید به صورت ناخودآگاه در کلام شما خودش را نشان خواهد داد و شاگرد یا شاگردهای شما هم به درس علاقه مند شده و بهتر نتیجه خواهند گرفت. وقت به تدریس علاقه دارید کلاس شما جذابتر خواهد شد و در عین حال خودتان هم از کارتان لذت خواهید برد. بنابراین اگر به تدریس خصوصی علاقه دارید این کار را انجام دهید و در ضمن دروس مورد علاقه خودتان را برای فعالیت در این زمینه انتخاب نمائید.


همه ی شاگردهای خودتان را به نتیجه برسانید


اگر مراحل قبل را با موفقیت انجام داده باشید و شاگرد جذب کرده اید، نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که تمام تلاش خودتان را برای به نتیجه رساندن شاگردهایتان به کار ببندید. بسیار مهم است که شاگردهای شما راضی باشند و خوب نتیجه بگیرند. با انتخاب درست دروس تدریسی که خودتان به آن درس ها علاقه داشته باشید، با تسلط 100 درصدی بر دروس تدریسی و با تعهد به کار می توانید شاگردهای موفق و راضی ای داشته باشید و در نهایت خود شما هم موفق خواهید شد.


استاد موفق و باقی نماندن در یک حالت و پیشرفت دائمی


اگر می خواهید در کار تدریس خصوصی موفق شوید باید پیشرفت دائمی را سر لوحه کار خودتان قرار دهید. اینطور نباشد که آخرین مطالعه شما برای ارائه درس در کلاس به چند سال قبل برگردد. روشهای تدریس موثر را آموزش ببینید. به صورت دائم به فکر این باشید که چگونه می توانید کلاسهای پربازده تر و مفیدتری داشته باشید. به صورت مداوم روی خودتان کار کنید و تسلط خودتان بر دروس تدریسی را افزایش دهید.


کلیک کنید: مشاهده نمونه فیلم های تدریس معلم های خصوصی



حمایت و پشتیبانی کامل از شاگردهای خودتان


همانطور که گفته شد، سعی کنید در تمامی زمینه ها از شاگردهای خودتان حمایت کنید. در بسیار از اوقات افرادی که از کلاسهای خصوصی استفاده می کنند فقط مشکل فهمیدن درس را ندارند. بلکه علاوه بر آن در زمینه نحوه مطالعه و چگونگی حل تمرین و مسئله، راهکارهای مطالعه درست و ... هم اشکال دارند. باید پشتیبان و حمایتگر باشید و متعهدانه تدریس کنید. به شاگردهای خودتان توصیه های لازم را بکنید و از آنها تا روز امتحان برای موفقیت به صورت کامل حمایت کنید.


در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی حامی بودن و پشتیبان بودن هم خیلی مهم است. به این معنی که در کنار درس و تدریس و ارائه خوب مطالب درسی، شاگردانتان را حمایت هم بکنید و به آنها مشاوره های لازم را بدهید. تا شب امتحان همراه آنها باشید و حتی بعد از امتحان هم پیگیر نتیجه باشید. متعهد بودن در کار تدریس و در هر کار دیگری یکی از عوامل مهم موفقیت است.


کلاسهای تدریس را از حالت خشکی و بی روح بودن خارج کنید


یکی از بدترین آفت هایی که برای کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی وجود دارد این است که کلاس خشک و بی روح باشد. باید تلاش کنید در عین حال که کلاس مفیدی دارید و مطالب خوبی در آن ارائه می گردد و به لحاظ علمی کلاس در سطح بالایی قرار دارد، کلاسهای شما جذاب و متنوع هم باشد. برای این هدف می توانید شاگردهایتان را در بحث ها مشارکت دهید. همین که کلاس دو طرفه باشد و شما متکلم وحده نباشید بخش زیادی از مشکل حل شده است.


از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم. به عنوان یک مدرس خصوصی حرفه ای و موفق باید کلاسی داشته باشید که در آن تنوع زیاد باشد. یکنواختی هنگام تدریس خصوصی دانش آموز یا دانشجو را زده خواهد کرد. قسمتی از کلاس را به مرور مطالب قبلی بپردازید. تدریس اصلی را انجام دهید. از شاگردتان بخواهید مطلب را برای شما با کلمات خودش توضیح دهد. تمرین حل کنید. وسطای کلاس از وضعیت دبیرستان یا دانشگاه بپرسید تا موضوع یه ذره عوض شود. و ... . بنابراین تنوع را فراموش نکنید.


مطالعه نمائید: 25 ویژگی یک معلم موفق



تمرین بدهید و شاگردانتان را به سمت موفقیت در تحصیل هدایت کنید


همانطور که می دانید هیچ کس فقط با حضور در کلاس نمی تواند مطالب را یاد بگیرد. شاگردهای شما چه در کلاسهای تدریس خصوصی و چه در کلاسهای مدرسه و دانشگاه برای یادگیری بهتر دروس نیاز دارند که درس را مطالعه کنند و تمرین و مسئله حل کنند. خصوصا برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله بسیار مهم است.


معلم موفق جلسه اول عملکرد عالی دارد


در کلاسهای تدریس خصوصی جلسه اول بسیار مهم است. اهمیت جلسه اول تدریس در این کلاسها به قدری است که می توان گفت جلسه اول تدریس خصوصی تعیین می کند که کلاسها جلسه دومی هم خواهد داشت یا نه. بارها اتفاق افتاده است که بعد از جلسه اول کلاس خصوصی، کلاسها دیگر ادامه پیدا نکرده است و مدرس دیگری جایگزین شده است. اگر می خواهید شاگردهایتان را حفظ کنید و در کار تدریس خصوصی موفق شده و درامد خوبی بدست آورید، باید در جلسه اول فوق عالی باشید. جلسه اول موثر عمل کنید. با تسلط کامل در کلاس درس حاضر شوید و به نسبت حالت معمول خودتان هم چند سطح بالاتر تدریس کنید. البته در جلسات بعدی هم کیفیت کلاسها را حفظ کنید ولی به هر حال وقتی شاگرد شما در همان جلسه اول به شما اعتماد کرد، احتمال کنسل کردن کلاسها در جلسات بعدی تدریس خصوصی بسیار پایین می آید.


حتما مطالعه کنید: ویژگیهای برتر یک مدرس تدریس خصوصی خوب و موفق


روش های جدید و خلاقانه برای تدریس انتخاب نمائید


اگر می خواهید کلاس بهتری داشته باشید و در کار تدریس به نسبت آنچه قبلا انجام داده اید موفق تر باشید، در مرحله اول باید بر درسی که تدریس می کنید مسلط تر باشید. باید راههای جدیدی را برای تدریس و آموزش پیدا کنید. به صورت خلاقانه از ابزارهای جدید و به روز برای کار تدریس انتخاب کنید. می توانید در کلاسهای خودتان از فیلم و عکس استفاده نمائید. اگر درسی که تدریس می کنید جنبه عملی هم دارد به شاگردانتان کارهای عملی بدهید تا انجام دهند. دانش آموزان و دانشجویان حین انجام دادن و عمل کردن به نسبت گوش دادن بهتر یاد می گیرند.


برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی و برای تبدیل شدن به یک مدرس موفق تدریس خصوصی ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان و .... باید بر مطالبی که ارائه می کنید مسلط باشید. همانطور که در مطالب قبلی در زمینه موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی گفته شد، اینکه تنها مطلب را بلد باشید کافی نیست. بلکه باید بر مطلب مسلط باشید. وقتی بر درسی تسلط دارید و آن را تدریس می کنید، خودتان مطالب را از بالا می بینید و به گونه ای درس را ارائه خواهید کرد که در زمان کمتر مطالب بیشتری را تدریس کنید. در ضمن حین تدریس بیان روانتری هم خواهید داشت و فن بیان شما بهتر و بهتر خواهد شد. مطالعه قبل از جلسات تدریس می تواند به مسلط شدن شما بر مطلب کمک زیادی بکند.


برای کسب موفقیت بیشتر جلسات تدریس را در طول ترم برگزار نمائید


اگر می خواهید شاگرد یا شاگردان شما نتیجه بگیرند حتما جلسات تدریس را در طول ترم برگزار نمائید. برگزاری جلسات تدریس خصوصی در ایام امتحانات معمولا نتیجه خوبی بدنبال ندارد مگر اینکه فقط برای رفع اشکال باشد. اگر شاگردهای خودتان که از قبل آنها را می شناسید می خواهند در ترم بعدی هم با شما کلاس تدریس خصوصی داشته باشند، به انها توصیه کنید تا کلاسها را از اول ترم یا حداقل اواسط ترم شروع کنید. به این ترتیب هم مطالب بهتر جا می افتد و هم زمان بیشتری برای حل تمرین و مسئله و رفع اشکال وجود خواهد داشت.


مطالعه تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس هم مفید است.



به عنوان معلم خصوصی موفق در کلاسهای تدریس فعال باشید


کلاس با نشاط و مفرحی داشته باشید. در جلسات تدریس خصوصی استراحت بدهید. جوری نباشد که بسیار سخت و جدی تدریس کنید و بازدهی بالایی حاصل نشود. در بین مطالبی که ارائه می کنید سوال بپرسید. میزان فهم مطالب و یادگیری شاگردانتان را ارزیابی کنید. هم در بین مطالبی که ارائه می کنید سوال بپرسید و هم برای بین جلسات تدریس تمرین بدهید و حل آنها را بخواهید. در این تحقیق هم ذکر شده است که، داشتن دانش کافی و تسلط علمی، ایجاد و تقویت اعتماد به نفس در دانشجویان، احترام به دانشجویان، انجام ارزشیابی عادلانه و منصفانه از دانشجویان، داشتن ظاهری تمیز و نظیف، و به حضور به موقع در کلاس درس ویژگی هایی هستند که یک استاد موفق باید واجد آن ها باشد.


برای فاصله زمانی بین کلاسها تمرین بدهید


مهم است کاری کنید شاگردهای شما در فاصله زمانی بین کلاسها درس را مرور کنند و بخوانند. شاگردهای شما تا زمانی که خودشان درس نخوانند آن را یاد نمی گیرند. فقط با حضور در کلاس نمی توان درس را یاد گرفت. یکی از وظایف اصلی مدرس و معلم خصوصی هدایت شاگردهایش به سمت موفقیت است. باید به آنها مشاوره بدهید و در برنامه ریزی برای استفاده مفید از وقتشان به آنها کمک نمائید. با تمرین دادن و خواستن آن با جدیت در جلسه بعد باعث می شوید شاگردهای شما از زمانی که دارند بهتر استفاده کنند و درس بخوانند.


همانطور که در این مقاله ذکر شده است، فن بیان و مهارت تدریس و تسلط علمی استاد از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در ارزشیابی اساتید است. لذا لازم است به منظور جذب اساتید به موارد تسلط علمی، فن بیان و علاقه استاد به تدریس توجه کافی مبذول و پس از جذب در طول خدمت با برگزاری کارگاه‌های روش تدریس و شیوه‌های برقراری ارتباط مؤثر با دانشجو موجبات بهبود عملکرد اساتید و در نتیجه کیفیت آموزش را فراهم نمود. هم‌چنین به نظر می‌رسد علاوه بر توانمندی علمی، شخصیت فردی استاد نیز می‌تواند در افزایش انگیزه دانشجویان و در نهایت ارتقاء کیفیت آموزش مؤثر باشد.


این مقاله خوب را هم از دست ندهید: بهترین و موثرترین راهکارها و روش های تدریس موفق، خلاق و جذاب


منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس



آمار بازدید: 871 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image