ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی چگونه بهترین و مفیدترین تدریس خصوصی را داشته باشیم؟

چگونه بهترین و مفیدترین تدریس خصوصی را داشته باشیم؟

چگونه بهترین و مفیدترین تدریس خصوصی را داشته باشیم؟

در این مقاله در رابطه با اینکه چگونه بتوانیم در تدریس خصوصی موفق باشیم و بهترین و مفیدترین تدریس خصوصی را داشته باشیم توضیح داده شده است. برای اینکه یک معلم خصوصی موفق باشید و به بهترین و بالاترین درآمدها برسید این مقاله را بخوانید.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: ویژگی های بهترین تدریس خصوصی


بهترین و مفیدترین تدریس خصوصی


برای داشتن بهترین تدریس خصوصی موارد زیر مفید و موثر است:


1- دروسی را تدریس کنید که به ان درس ها علاقه دارید و از تدریس خصوصی آن دروس لذت می برید


بهترین اساتید و معلم های تدریس خصوصی، بهترین متخصصین، بهترین کارمندها و بهترین افراد در هر کار و حرفه ای از کار خودشان لذت می برند. اگر شما از کار خودتان بدتان بیاید و کلافه شوید و زجر بکشید مگر می توانید احساس خوبی را به شاگردهای خودتان و مشتریانی که دارید منتقل نمائید؟ مسلما پاسخ این سوال منفی است. بنابراین اگر می خواهید جزو بهترین معلم های خصوصی باشید، اولا وقتی این کار را انجام دهید که به تدریس علاقه دارید و ثانیا دروسی را تدریس کنید که از تدریس آن دروس لذت می برید. به عنوان مثال اگر تدریس خصوصی شیمی به نسبت تدریس خصوصی زبان انگلیسی حس بهتری به شما می دهد و از آن بیشتر خوشتان می آید شیمی را درس بدهید. معمولا شما به تدریس دروسی علاقه دارید که در دوران تحصیل خودتان در آن درس ها نمرات بهتر و بالاتری گرفته اید. این می تواند یک معیار خوب برای تشخیص درس مورد علاقه تان باشد. وقتی شما با علاقه تدریس می کنید شاگرد شما از نحوه تدریس شما لذت می برد و بهتر درس را یاد می گیرد و موفق تر هم خواهد شد. اگر شما با علاقه درس بدهید شاگردهای شما کلاس را دوست خواهند داشت و شما بهترین معلمی خواهید شد که ایشان داشته اند.


2- در جلسه اول حتی به نسبت حالت عادی خودتان هم یک سر و گردن بالاتر باشید


اهمیت جلسه اول تدریس خصوصی تا حدی زیاد است که در مقاله اولین جلسه تدریس، جلسه اول تدریس چه بگوییم به صورت اختصاصی به این قضیه پرداخته شده است. موفق عمل کردن در جلسه اول تدریس خصوصی به معنی حفظ شاگردی است که جذب کرده اید. اگر در جلسه اول تدریس خصوصی عالی عمل کنید شاگرد شما کلاس را با شما ادامه خواهد داد و این شاگرد می تواند چندین ترم با شما کلاس خصوصی داشته باشد. برای مدرسین مجرب هم پیش آمده است که بعد از جلسه اول والدین شاگرد تماس می گیرند و یا خود شاگرد پیامک می دهد که فعلا جلسه بعد معلوم نیست و به شما خبر خواهد داد. یا اگر جلسه از قبل مشخص شده باشد تماس می گیرند و می گویند که برایشان مهمان آمده است و یا قرار است سفری بروند و کلاس را کنسل می کنند. اگر چنین حالتی برای شما پیش آمد بدانید که کلاس از دست رفته است. باید در جلسه اول کلاس بسیار عالی عمل کنید و با آمادگی کامل در کلاس شرکت نمائید تا بتوانید شاگرد خودتان را حفظ کنید. بهترین اساتید تدریس خصوصی جلسه اول را بسیار عالی برگزار می کنند.


مطالعه مقاله چگونه کلاس خصوصی موفقی برگزار کنیم هم مفید است.


3- همواره در اوج آمادگی باشید و به صورت مداوم تسلط خودتان را افزایش دهید


در هر کار، شغل و حرفه ای بهترین و موفق ترین افراد برای یادگیری مداوم برنامه منظمی دارند. ممکن است به عنوان مثال شما تدریس خصوصی ریاضی دهم را انجام دهید و تمام تمرینات و مثال های کتاب درسی را به خوبی بلد هستید. اما باز هم می توانید بهتر باشید و اطلاعات و توانایی های خودتان را افزایش دهید. نکاتی که در کتاب های کمک آموزشی مطرح شده است را مرور نمائید و نمونه سوالات امتحانی حل کنید. خلاصه اینکه یادگیری را متوقف نکنید. اگر فیزیک را درس می دهید برای تدریس فیزیک هم باید اطلاعات خوبی داشته باشید و سطح تسلط خودتان را به صورت مداوم افزایش دهید. حتی اگر 100 درصد مسلط هستید، می توانید اطلاعات علمی جالب در زمینه فیزیک را مطالعه نمائید و در کلاس های خصوصی خودتان هر از چند گاهی آنها را بیان نمائید و خستگی در کنید. در هر صورت، با افزایش اطلاعات خودتان فاصله شما از مدرسینی که در حد متوسط هستند و همیشه اطلاعات 10 سال قبل را دوباره تکرار می کنند بیشتر و بیشتر خواهد شد و در کار خودتان بسیار موفق خواهید شد.


حتما بخوانید: فنون روان شناختی در تدریس


4- مطالب را از دید شاگرد خودتان ببینید و به گونه ای توضیح دهید که ایشان متوجه شوند


نکته بسیار مهمی که بسیاری از مدرسین و اساتید در کلاس های گروهی و خصوصی در نظر نمی گیرند این است که مطالب را از دید شاگرد خودشان نمی بینند. بسیاری از اساتید مطالب علمی بسیار خوب، جالب و سطح بالایی را ارائه می کنند. اما مطالبی که ارائه می کنند را فقط خودشان متوجه می شوند. در کلاس های گروهی اینکه استاد بخواهد خودش را با تمامی شاگردهایی که در کلاس حضور دارند هماهنگ کنند ممکن نیست. اما مزیتی که کلاس های خصوصی دارد این است که در این کلاس ها استاد و معلم خصوصی می تواند با پرسیدن سوالاتی حین تدریس سطح علمی و توانایی شاگرد خودش را تشخیص داده و به گونه ای تدریس کند که مطالب برای شخصی که در کلاس حضور دارد کاملا مفید باشد. بنابراین باید مطالب را از دید شاگرد خودتان ببینید و نحوه ارائه درس به گونه ای باشد که برای شاگرد شما مفید باشد.



5- به شاگردهای خودتان علاوه بر تدریس، در زمینه نحوه درس خواندن و برنامه ریزی مشاوره بدهید


بسیاری از دانش آموزان و دانشجویانی که در کلاس های تدریس خصوصی شرکت می کنند چون اغلب زیاد مطالعه نکرده اند و زیاد اهل درس خواندن نیستند، در رابطه با اینکه چگونه برنامه ریزی کنند و نحوه مطالعه صحیح و درست به چه شکلی است خیلی اطلاع ندارند. بسیار خوب است که به عنوان یک معلم خصوصی خوب و دلسوز و متعهد علاوه بر اینکه درس را ارائه می دهید بعضا در رابطه با نحوه مطالعه دروس و برنامه ریزی درست برای موفقیت در تدریس هم به شاگردهای خودتان مشاوره بدهید. یک استاد خوب به صورت بلاتکلیفی تدریس نمی کند بلکه هدف نهایی خودش را نتیجه گرفتن شاگردش قرار داده است و در این مسیر هر کاری که لازم باشد انجام می دهد. بهترین و مفیدترین تدریس خصوصی، تدریسی است که در نهایت منجر به نتیجه گرفتن شاگردهای شما شود. بنابراین اگر احساس می کنید شاگرد شما به مشاوره و راهنمایی نیاز دارد حتما این کار را انجام دهید.


پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: چگونه کلاس های تدریس خصوصی بیشتری داشته باشیم؟ (ویژه مدرسین)


6- به کار خودتان متعهد باشید و نتیجه گرفتن شاگردهایتان مهمترین هدف شما باشد


وقتی شما به کار خودتان متعهد هستید شاگردهای وفاداری خواهید داشت که بارها و بارها به شما شاگردهای جدیدی را هم معرفی می کنند. بنابراین سعی کنید تنها هدف خودتان را نتیجه گرفتن شاگردهایی که دارید قرار دهید. اینکه بخواهید خوب تدریس کنید، فن بیان خوبی داشته باشید و مثلا لباس خوب بپوشید و یا نکاتی از این دست را رعایت نمائید بسیار خوب است. اما بهترین راهکار این است که نتیجه گرفتن شاگردهای خودتان را به عنوان یک هدف در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. در این حالت موارد دیگر خود به خود درست خواهد شد. اگر شما هدفتان نتیجه گرفتن شاگردتان باشد خود به خود مجبور خواهید شد بر درس مسلط شوید و عالی تدریس کنید. بنابراین یک مدرس عالی و بهترین مدرس خواهید شد. توصیه می شود برای نتیجه گرفتن شاگردهایی که دارید مسئولیت 100 درصد را به عهده بگیرد. اگر شاگرد شما درس نمی خواند و یا تمرین حل نمی کند وظیفه شما است که ایشان را وادار کنید درس بخواند. اگر شاگرد شما پیشرفت خوبی ندارد مسئولیت آن با شما است. باید روند را به گونه ای تغییر دهید که شاگرد شما خوب درس بخواند، خوب یاد بگیرد و پیشرفت کند.


7- کلاس متنوعی داشته باشید و به گونه ای تدریس کنید که خسته کننده نباشد


از قبل برای کلاس های خودتان برنامه داشته باشید. بخشی از کلاس های خصوصی را درس بدهید و بخشی از آن را تمرین حل کنید. شاگرد خودتان را در بحث مشارکت دهید و از ایشان بخواهید به سوالات پاسخ بدهند. بعضا تمرینی را به شاگرد خودتان بدهید تا حل کند. استراحتی بدهید و جوکی را تعریف نمائید. در هر صورت، سعی کند در عین حال که کلاس مفید و پرباری دارید، به گونه ای تدریس کنید که کلاس خسته کننده و یکنواخت نباشد. اگر مواردی که قبلا گفته شد را رعایت کرده باشید معمولا کلاس های خوبی خواهید داشت. مثلا اگر خودتان به درسی که تدریس می کنید علاقه داشته باشید، خود به خود به گونه ای تدریس می کنید که شاگرد شما هم علاقه مند می شود و در نتیجه کلاس متنوع و جذابی خواهید داشت. برای داشتن بهترین تدریس خصوصی باید کلاس های شما پربار باشد و در عین حال شاگردهای شما هم از نحوه تدریس شما لذت ببرند.


مطالعه مقاله چگونه در زمینه تدریس خصوصی فعالیت خودمان را شروع کنیم و یا موفق تر شویم؟ هم پیشنهاد می شود.


8- حین تدریس سوال بپرسید و جلسه به جلسه ارزیابی داشته باشید


این بحث سوال پرسیدن در کلاس های خصوصی بارها و بارها در مقالات متعدد در همین سایت ایران مدرس مورد تاکید قرار گرفته است. شاگرد شما باید در کلاس مشارکت کند و با پرسیدن سوال می توانید ایشان را به بحث بکشید و بازدهی کلاس را افزایش دهید. در عین حال کلاس متنوع تر شده و خواب آلود نخواهد بود. علاوه بر این موارد، شما باید همواره ارزیابی را در نظر داشته باشید. سوال پرسیدن راهکار خوبی برای ارزیابی است. برای اینکه بهترین تدریس خصوصی را داشته باشید نباید بدون بازخورد و به صورت کورکورانه جلسات را پشت سر بگذارید. باید در طول برگزاری کلاس ها ارزیابی را هم در نظر داشته باشید. از شاگرد خودتان سوال بپرسید و یا به ایشان تمرین بدهید تا جلسه بعد حل آن را برگرداند و به این ترتیب میزان یادگیری ایشان را مورد بررسی قرار دهید. اگر رضایت بخش است که بسیار خوب است در غیر اینصورت تغییراتی را اعمال کنید.



9- در رابطه با نحوه تدریس از شاگرد خودتان نظرسنجی کنید


ممکن است نحوه تدریس شما برای یکی از شاگردهایی که دارید بسیار خوب، مفید و پربازده باشد اما شاگرد دیگری که دارید از این روش تدریس خوشش نیاید و بازدهی زیادی برای ایشان نداشته باشد. بنابراین خوب است که روی یک روش تدریس خاص و مختص خودتان اصرار نداشته باشید و انعطاف داشته باشید. از همان جلسه اول کلاس خصوصی بعد از نیم ساعت یا 40 دقیقه تدریس از شاگرد خودتان بپرسید که در رابطه با روش تدریس و نحوه ارائه درس چه نظری دارد و اگر پیشنهاد خوبی داد حتما اعمال نمائید. در طول برگزاری کلاس ها هم هر از چندگاهی نظر شاگرد خودتان را بپرسید و نحوه تدریس خودتان را بر مبنای نظرات ایشان اصلاح کنید. بالاخره کلاس باید برای شاگرد شما مفید باشد و شما باید برای هر شاگردی که دارید نحوه ارائه مطالب را به گونه ای در نظر بگیرید که شاگردهای راضی و موفقی داشته باشید.


مطالعه نمائید: بهترین خدمات تدریس خصوصی ایران مدرس را بشناسید


10- به جای اینکه فقط خودتان حرف بزنید شاگرد خودتان را هم مشارکت دهید


همانطور که می دانید اگر فقط خودتان در کلاس های تدریس خصوصی حرف بزنید، شاگرد شما بعضا حواسش پرت خواهد شد و به صورت ذهنی جای دیگری خواهد رفت. اما اگر شاگرد خودتان را در مباحث مشارکت دهید، ایشان مجبور خواهد شد حواسش را جمع کند. همانطور که گفته شد، یک راهکار بسیار خوب این است که از شاگرد خودتان حین تدریس سوالات را بپرسید. به این ترتیب هم ایشان را مشارکت داده اید، هم ایسان حواسش را جمع خواهد کرد و هم اینکه خودتان هم متوجه خواهید شد که آیا کلاس بازدهی خوبی داشته است یا نه. در بسیاری از موارد می توانید در ابتدای هر جلسه از شاگرد خودتان بخواهید خلاصه ای از مباحث جلسه قبل تدریس را ارائه کند. حتی می توانید هر جلسه به ایشان بگوئید که جلسه بعد این ارائه را از ایشان خواهید خواست. به این ترتیب در فاصله بین دو کلاس شاگرد شما هم درس را مرور خواهد نمود. راهکار دیگری که وجود دارد این است که برای دروسی مانند ریاضی که در کلاس تدریس خصوصی ریاضی تمرین حل می کنید، می توانید بعضا از شاگرد خودتان بخواهید یکی از تمرینات را حل نماید. در این حالت هم شما متوجه خواهید شد که ایشان چقدر درس را یاد گرفته اند و هم ایشان در کلاس مشارکت بیشتری دارند.


کلام آخر


در این مقاله در رابطه با نحوه داشتن بهترین، موثرترین و مفیدترین تدریس خصوصی توضیحاتی ارائه شد. اگر می خواهید یک معلم خصوصی موفق و پولدار باشید حتما موارد ذکر شده در این مقاله را مطالعه نموده و عملا به کار ببندید.


حتما بخوانید: تدریس موفق، کلاسداری موفق و فنون کلاس داری


منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 615 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image