ارتباط مستقیم با 30653 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی زبان بهرامی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی چگونه بهترین تدریس خصوصی را داشته باشیم؟ (14 نکته مهم و کلیدی)

چگونه بهترین تدریس خصوصی را داشته باشیم؟ (14 نکته مهم و کلیدی)

چگونه بهترین تدریس خصوصی را داشته باشیم؟ (14 نکته مهم و کلیدی)

در این مقاله در رابطه با روش ها و راهکارهای داشتن بهترین تدریس خصوصی توضیحاتی ارائه می گردد. برای داشتن بهترین تدریس خصوصی موارد زیر را در نظر داشته باشید.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: چگونه تدریس خوبی داشته باشیم


نحوه داشتن بهترین تدریس خصوصی


برای داشتن بهترین تدریس خصوصی و کسب موفقیت های بزرگ در این زمینه در مرحله اول داشتن علاقه به تدریس ضروری است و در تمامی مقالات ارائه شده در همین سایت ایران مدرس هم به این نکته اشاره شده است. به هر حال هر کاری سختی هایی را برای خودش دارد و در کار تدریس خصوصی هم ممکن است شما بعضا خسته شوید و یا مثلا در تهران وقتی در ترافیک می مانید کمی اذیت گردید. اما در هر صورت، باید در کل به کار تدریس خصوصی و آموزش دادن دروس علاقه داشته باشید. بسیاری از افراد طاقت و حوصله سر و کله زدن با دانش آموزان و دانشجویان را ندارند و مثلا علاقه مند هستند در زمینه های دیگری فعالیت داشته باشند.


1- فعالیت در زمینه مورد علاقه خودتان


مثلا اگر شما مدرک تحصیلی مهندسی مکانیک دارید می توانید در زمینه تدریس خصوصی دروس مهندسی مکانیک، تدریس ریاضی و فیزیک، انجام کارهای صنعتی و مهندسی، انجام کارهای تحقیقاتی و مشاوره پایان نامه و .... فعالیت داشته باشید. به هر حال همه ی این گزینه ها برای شما مطرح است و بهتر است وارد زمینه کاری ای بشوید که به آن علاقه دارید. اگر از کار کردن در صنعت بیشتر لذت می برید بهتر است وارد صنعت شوید. اگر تدریس خصوصی را بیشتر دوست دارید کار تدریس را انجام دهید. البته برای رشته های علوم پایه مانند فیزیک در مقطع دانشگاه گزینه ها محدودتر است و اغلب فعالیت محدود به درس دادن می شود. اما باز هم اگر به تدریس علاقه ندارید آن را انجام ندهید.


پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید: چگونه در کار تدریس خصوصی پیشرفت کنیم؟


2- از کار تدریس خصوصی لذت ببرید


برای افرادی که رشته تحصیلی آنها در مقطع متوسطه رشته تجربی بوده است هم گزینه های مختلفی برای فعالیت وجود دارد. البته تدریس خصوصی زیست شناسی گزینه بسیار خوبی برای این افراد می باشد. با توجه به مطالب گفته شده، برای داشتن بهترین تدریس خصوصی داشتن علاقه به تدریس مهم است. بعضی از اساتید به میزانی به کار خودشان علاقه دارند که وقتی تدریس می کنند واقعا می توان حس کرد که برای این کار ساخته شده اند. شما هم باید ببینید برای تدریس ساخته شده اید و از آن لذت می برید و یا کارهای دیگری حس خوبی به شما می دهد.


3- چرا علاقه مهم است؟


استادی که از سر اجبار به کار تدریس خصوصی روی آورده است هرگز نمی تواند مثل شخصی که به تدریس علاقه دارد این کار را خوب انجام دهد. ممکن است شما در سایت های مختلف و یا کتاب و .... روش ها و تکنیک هایی را برای موفقیت در کار خودتان که همان آموزش خصوصی در منزل و آموزشگاه است مطالعه نمائید ولی هیچ کدام از این موارد نمی تواند جای علاقه قلبی شما به کار را بگیرد. وقتی خودتان به درس و ارائه آن علاقه دارید نحوه ارائه مطالب توسط شما و لحن شما به گونه ای خواهد بود که شاگردهای شما هم خود به خود از کلاس لذت می برند. این نکته بسیار مهم است به همین دلیل زیاد به آن پرداخته شد. اساتیدی که بیشترین علاقه را به کار خودشان دارند بهترین کلاس های خصوصی و بالاترین درآمدها را هم دارند.


مطالعه مقاله تدریس موفق، کلاسداری موفق و فنون کلاس داری هم مفید است.


4- سایر نکات برای موفقیت در تدریس خصوصی


اما برای کسب موفقیت های بزرگ در تدریس خصوصی چه موارد دیگری باید در نظر گرفته شود؟ انتخاب دروس تدریسی هم بسیار در مقالات قبلی مورد تاکید قرار گرفته است. دروسی را تدریس کنید که برای تدریس خصوصی پرمتقاضی باشد و در عین حال خودتان در مدرسه و دانشگاه در آن دروس عملکرد خوبی داشته اید و نمره های بالایی گرفته اید. شما معمولا خودتان در درس هایی نمره بالا می گیرید که از آن درس خوشتان بیاید و از کلاس های آن لذت ببرید. پس از بین دروسی که می توانید تدریس کنید به درسهایی بپردازید که متقاضیان زیادی برای کلاس خصوصی داشته باشد و در عین حال خودتان هم به آن درس ها علاقه دارید. ممکن است شما در زمینه نرم افزارهای خاصی فعالیت داشته اید و به تدریس این نرم افزارها علاقه داشته باشید.


5- نرم افزارهای تخصصی را درس بدهید


این هم بسیار خوب است. چرا که در حال حاضر برای نرم افزارها متقاضیان زیادی وجود دارد و چون حالت کار عملی دارد آموزش دادن آن هم کار راحت تری است. می توانید نرم افزارهای عمومی مانند ورد و اکسل و فوتوشاپ و .... را تدریس نمائید و یا نرم افزارهای تخصصی رشته های دانشگاهی و فنی مهندسی مانند مطلب و میپل یا سالیدورکس و آباکوس و انسیس و .... را تدریس کنید. اگر در زمینه کار با کامپیوتر و نرم افزارها فعالیت داشته اید و به آن علاقه دارید فعالیت در این زمینه می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در حال حاضر برای کلاس های تدریس خصوصی زبان انگلیسی و آلمانی و فرانسه و .... هم متقاضیان زیادی وجود دارد.


این مقاله را هم بخوانید: بهترین روش تدریس در دانشگاه و آموزش دروس دانشگاهی


6- سایر دروس پرمتقاضی برای کلاس خصوصی


مواردی که در بالا ذکر شد را به عنوان مثال هایی در نظر بگیرید. شما به تدریس هر درس و نرم افزار و یا زبان خارجی ای که علاقه داشته باشید می توانید تدریس خصوصی آن درس را انجام دهید. آموزش کامپیوتر هم زمینه خوبی است که می توانید برای آن کلاس خصوصی برگزار نمائید. بسیاری از افراد نحوه کار با کامپیوتر را نمی دانند و برای یادگیری آن حاضر هستند در کلاس های خصوصی شرکت نمایند. اگر می توانید در زمینه تدریس خصوصی زیست کنکور هم فعالیت داشته باشید این زمینه هم گزینه بسیار خوبی است. بسیاری از افراد علاقه دارند رشته های پزشکی را قبول شوند و در نتیجه کلاس خصوصی زیست را لازم دارند. دروس اصلی در مقطع متوسطه و دانشگاه مانند ریاضی و فیزیک و شیمی و زبان و عربی هم متقاضیان خوبی برای کلاس های خصوصی دارد.


7- کار تدریس خصوصی در مقطع دانشگاه


در مقطع دانشگاه دروسی مانند ریاضی مهندسی و معادلات دیفرانسیل و محاسبات عددی هم متقاضیان زیادی برای کلاس های خصوصی دارد. باید ببینید به کدام سمت تمایل دارید و تدریس خصوصی کدام دروس برای شما راحت تر است. در نهایت اگر خودتان در رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی مکانیک، برق، عمران و .... تحصیل کرده اید، تدریس دروس تخصصی این رشته ها به دانشجویان هم گزینه خوبی است. در این حالت می توانید به یک دانشجو اکثر درس های رشته خودش را تدریس کنید و درآمد بالایی را بدست آورید. مواردی که ذکر شد تنها گزینه های ممکن نیست و می توانید در زمینه تدریس خصوصی موسیقی، هنر، خوشنویسی، بورس و هر تخصصی یا مهارتی فعالیت داشته باشید و بهترین نتیجه ممکن را هم بگیرید.


مطالعه مقاله راهنمایی های کلی برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی در منزل و آموزشگاه هم مفید است.


8- انتخاب درست دروس تدریسی مهم است


برای داشتن بهترین کلاس های تدریس خصوصی موارد بالا را به صورت جدی در نظر داشته باشید. به صورت خلاصه می توان گفت علاقه به تدریس و انتخاب درست دروس تدریسی بسیار مهم هستند. علاوه بر این موارد باید در هر زمینه ای که می خواهید فعالیت داشته باشید بسیار خوب عمل نمائید. خصوصا در جلسات اول تدریس خصوصی باید بدرخشید. به نسبت کلاس های معمول خودتان هم در جلسات اول کلاس خصوصی یک سر و گردن بالاتر باشید. سعی کنی  عالی تدریس نمائید. کار تدریس خصوصی بسیار با تدریس گروهی متفاوت است. شما باید سریع اشکال را تشخیص دهید و دقیقا به هدف بزنید. هر شاگردی با شاگرد دیگر متفاوت است.


9- جلسه اول تدریس را جدی بگیرید


باید در همان جلسات اول با پرسیدن سوالات هوشمندانه و زیرکانه هدف شاگرد خودتان را از تشکیل کلاس ها تشخیص دهید و متناسب با سطح سواد ایشان مطالبی را ارائه نمائید که بسیار مفید باشد. باید شاگرد شما حس کند که دقیقا این مطالب را لازم دارد و باید مواردی را تدریس کنید که مورد نیاز ایشان است. خوب است که با فن بیان عالی و با تسلط درس را ارائه دهید ولی مهمتر از آن هم این است که مطالب مناسبی را ارائه کنید. باید به هر شاگرد به عنوان یک پروژه جدید و متفاوت نگاه کنید و با پرسیدن سوال و بازخورد گرفتن سعی کنید مطالب را بیان نمائید که دقیقا مد نظر ایشان است. شاگرد شما اگر جلسه اول احساس کند مسلط نیستید و یا مطالبی که ارائه می کنید موارد مد نظر ایشان نیست کلاس را کنسل خواهد کرد.


در رابطه با جلسه اول تدریس خصوصی مقاله اولین جلسه تدریس، جلسه اول تدریس چه بگوییم مفید است.


10- تدریس را از جزوه کلاسی انجام دهید


برای داشتن بهترین کلاس های تدریس خصوصی مواردی که گفته شد را می توان به صورت علاقه به تدریس، انتخاب درست دروس تدریسی، تسلط بر درس و ارائه مطالب مناسب در کلاس های خصوصی جمع بندی نمود. یک استاد و معلم خصوصی مانند یک مدرس در کلاس های مدرسه و دانشگاه آزادی عمل 100 درصد ندارد. در کلاس های گروهی استاد هر مطلبی که بخواهد را ارائه می کند و از همان مطالب هم امتحان می گیرد. در کلاس های خصوصی شما قرار است مطالب مد نظر یک استاد دیگر را تدریس نمائید. باید جزوه کلاسی را به عنوان منبع اصلی در نظر بگیرید و مطالب را با توجه به آن ارائه کنید. همانطور که گفته شد، شاگردهای شما متفاوت از هم هستند و مهمترین هنر یک معلم خصوصی این است که برای هر شاگرد به صورت مجزا برنامه خاصی داشته باشد و مطالب را به گونه ای ارائه کند که برای ایشان مفید باشد.


11- متوجه اهداف و خواسته شاگرد باشید


ممکن است یکی از شاگردهای شما در حد خوبی قوی باشد و هدف ایشان از شرکت در کلاس های تدریس خصوصی شاگرد اول شدن باشد. شاید شاگرد دیگری داشته باشید که درس ها را معمولا می افتد و می خواهد با کمک شما نمره قبولی بگیرد. برای هر کدام از این شاگردهایی که دارید باید برنامه مجزایی را در نظر بگیرید. باید سعی کنید تا جایی که ممکن است شاگردهای خودتان را به بهترین نتیجه برسانید. برای هر شاگردی که دارید برنامه خاصی را در نظر بگیرید و ایشان را به موفقیت برسانید. مشاوره بدهید و برای ایشان برنامه ریزی کنید.


مطالعه مقاله 20 راهکار برای افزایش تعداد کلاس های تدریس خصوصی هم مفید است.


12- به کار خودتان متعهد باشید


در کنار تمام مواردی که ذکر شد، برای اینکه در کار خودتان و به عنوان یک معلم خصوصی جزو بهترین ها باشید، باید سعی کنید به کار تدریس خصوصی متعهد باشید. باید تلاش کنید شاگردهای شما نتیجه خوبی بگیرند. هدف نهایی شما نباید خوب تدریس کردن و ارائه کلاس های خصوصی با کیفیت باشد بلکه باید تلاش کنید شاگردهای خودتان را به بهترین نتیجه ممکن برسانید. اگر هدف خودتان را این در نظر بگیرید که شاگردهای شما نتیجه بگیرند در نهایت تمامی موارد خود به خود درست خواهد شد.


13- تضمینی یا در حد تضمینی تدریس کنید


اگر با تعهد تدریس کنید شاگرد شما هم برای خوب نتیجه گرفتن متعهد خواهد شد. باید پیشرفت شاگردهای خودتان را ارزیابی نمائید. باید تلاش کنید شاگردهای شما در فاصله زمانی بین کلاس ها برای یادگیری درس و تمرین حل کردن و مرور درس و .... وقت بگذارند. به شاگردهای خودتان تمرین بدهید و جلسه بعد حل تمرین را از آنها بخواهید.


14- ارزیابی را در کلاس خصوصی انجام دهید


اررزیابی را در نظر داشته باشید و اگر احساس کردید که پیشرفت قابل قبول نیست روند تدریس را تغییر دهید. اگر شما به کار خودتان متعهد باشید و تمام تلاش خودتان برای نتیجه گرفتن شاگردهای خودتان را به کار ببندید در نهایت شاگرد شما برای درس های ترم بعد هم با شما تماس گرفته و حتی شاگردهای دیگری هم به شما معرفی خواهد شد. بنابراین تعهد به کار را به عنوان یک عامل اصلی برای داشتن بهترین تدریس در نظر داشته باشید.


این مقاله را هم بخوانید: فنون روان شناختی در تدریس


کلام پایانی


با توجه به مطالب ارائه شده و به عنوان جمع بندی می توان گفت برای داشتن بهترین کلاس های تدریس خصوصی و موفقیت در این کار موارد زیر مهم است: 1- داشتن علاقه به کار تدریس خصوصی 2- انتخاب درست دروس تدریسی به گونه ای که به آن درس ها علاقه داشته باشید و پرمتقاضی باشند 3- تسلط بر دروسی که تدریس می کنید و عملکرد عالی در اولین جلسه تدریس خصوصی 4- سوال پرسیدن و بازخورد گرفتن از شاگرد و ارائه مطالب متناسب با اهداف و سطح سواد هر کدام از شاگردهایی که دارید. 5- تعهد به کار تدریس خصوصی و تلاش برای به نتیجه رساندن تمام شاگردهایی که دارید.


این ویدیو را هم ببینید: فیلم ویژگی های مهم یک استاد و معلم تدریس خصوصی خوب و موفق


منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 750 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image