ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی 21 روش موثر تدریس و نحوه استفاده از آنها

21 روش موثر تدریس و نحوه استفاده از آنها

21 روش موثر تدریس و نحوه استفاده از آنها


اگر می خواهید با بهترین روش های تدریس آشنا شوید .... اگر در جستجوی بهترین روش های تدریس هستید ... در هر صورت ادامه این مقاله را بخوانید.


اگر معلم خصوصی، دبیر رسمی، استاد دانشگاه، معلم زبان انگلیسی و ... هستید در هر صورت روش های تدریس ذکر شده در این مقاله می تواند برای شما مفید باشد. برای آشنایی با جدیدترین روش های تدریس این مقاله را بخوانید. در این مقاله تعدادی از روش های موثر تدریس از جمله یادگیری آنلاین، یادگیری تجربی، تمایز، یادگیری ترکیبی، یادگیری مبتنی بر بازی، یادگیری دانش آموز محور، بحث دانشجو محور، ایجاد اتصالات و ارتباطات، افزایش خود مختاری، ایجاد روابط و ... و نحوه استفاده از آنها توضیح داده شده است. در ضمن، مقالات بسیار خوب دیگری را هم معرفی نموده ایم که می تواند به پبشرفت شما در تدریس کمک نماید. در ادامه 21 روش موثر تدریس و نحوه استفاده از آنها با توضیحات کامل ارائه شده است.


1. یادگیری آنلاین


تدریس آنلاین ممکن است قبل از همه‌گیری COVID-19 برای اکثر معلمان عادی نبوده باشد، اما همیشه برخی از معلمان بوده‌اند که ترجیح می‌دهند آنلاین کار کنند. آموزگاران آنلاین اغلب از آزادی کار در خانه، انتخاب ساعات کاری خود و رئیس خود بودن لذت می برند.


اما آموزش آنلاین دقیقاً شامل چه چیزی است؟ اساساً، این فرآیند آموزش دیگران با استفاده از اینترنت است، خواه از طریق تماس‌های ویدیویی فردی یا گروهی، وبینارها یا پلتفرم‌های پیام‌رسانی باشد. معمولاً این ترکیبی از چیزهایی است که دانش آموزان را درگیر خود نگه می دارد.


اگر به تدریس آنلاین فکر می کنید، یا شغل فعلی شما نیاز به تدریس آنلاین دارد، باید با فناوری و اینترنت راحت باشید. این به این دلیل است که تمام ارتباطات شما آنلاین خواهد بود و باید منابع دیجیتالی برای دانش آموزان خود ایجاد کنید. این منابع ممکن است ارائه، طرح درس، کاربرگ، ویدئو یا سخنرانی صوتی باشد.


نکته مهم در مورد یادگیری آنلاین این است که برای بسیاری از افراد در دسترس است. همه نمی توانند به مدرسه بروند، اما افراد بیشتری به اینترنت دسترسی دارند. البته، فناوری می تواند مانعی برای آموزش نیز باشد، اما با گذشت سال ها، خوشبختانه این مانع در حال شکسته شدن است.


اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه یک معلم آنلاین عالی باشید، بهترین مکان برای شروع دوره آموزشی آموزش آنلاین: ارائه تداوم برای دانشجویان است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه با موفقیت از آموزش حضوری به آموزش آنلاین حرکت کنید تا شما و دانش آموزانتان بیشترین بهره را از یادگیری ببرید.



پیشنهاد می شود مقاله چگونه کلاس بهتری داشته باشیم ؟ را هم بخوانید.


2. یادگیری تجربی


اگر قبلاً در مورد یادگیری تجربی نشنیده اید، این ایده است که یادگیری محصول تجربه است. اگر به نظر چیزی است که ممکن است به آن علاقه داشته باشید، ما یک مقاله کامل داریم که نحوه به کارگیری یادگیری تجربی در کلاس درس و فراتر از آن را بررسی می کند.


ما فقط می توانیم از تعامل با جهان و افراد اطرافمان تجربه کسب کنیم. این نظریه یادگیری از چرخه یادگیری تجربی دیوید کلب می آید و نقش همه تجربیات ما در یادگیری، از احساسات و شناخت تا محیط ما را در نظر می گیرد. دیوید اِی کُلب (به انگلیسی: David A. Kolb) (متولد ۱۹۳۹) تئورسین متدهای آموزشی آمریکایی می‌باشد. مقالات او عمدتاً در مورد یادگیری تجربی، تغییرات شخصی و گروهی، توسعه شغلی و آموزش حرفه‌ای می‌باشد. او مؤسس و رئیس مؤسسه سیستم‌های مبتنی بر یادگیری تجربی Experience Based Learning Systems می‌باشد.


نظریه کلب در سال 1984 نشان می دهد که چهار مرحله اصلی در چرخه یادگیری وجود دارد:


تجربه بتن. این زمانی است که یادگیرنده تجربه جدیدی مانند دوچرخه سواری برای اولین بار دارد.


مشاهده بازتابی پس از تجربه ملموس، یادگیرنده باید در مورد اعمال خود فکر کند و دیگران را تماشا کند که آن عمل را انجام می دهند.


مفهوم سازی انتزاعی گام بعدی شامل درک یادگیرنده از بازتاب های خود و ایجاد برنامه ای برای پیشرفت است. آنها ممکن است قدم های بعدی را بردارند و از متخصصان بینش بخواهند.


آزمایش فعال در مرحله آخر، یادگیرنده بازتاب ها و درس های قبلی خود را در نظر می گیرد و سپس تجربه اصلی را دوباره امتحان می کند تا ببیند آیا پیشرفتی حاصل شده است یا خیر. این منجر به یک تجربه بتن جدید خواهد شد و بنابراین چرخه دوباره شروع می شود.


یادگیری تجربی یک روش آموزشی عالی است زیرا خلاقیت را تشویق می کند، به دانش آموزان کمک می کند تا از اشتباهات درس بگیرند، تفکر تأملی را تقویت می کند و دانش آموزان را برای تجربیات آینده آماده می کند. می تواند برای چندین موضوع، به ویژه در آزمایش های علمی، مربیگری ورزشی و پروژه های گروهی موثر باشد.


برخی از راه‌های ساده برای تشویق یادگیری تجربی در کلاس شامل تشویق دانش‌آموزان به ارزیابی منظم خود و تأمل در مورد آموخته‌هایشان است. به عنوان یک معلم، ممکن است بخواهید تدریس خود را یادداشت کنید یا مجله های بازخوردی داشته باشید تا بتوانید در مورد درس های قبلی فکر کنید.


می‌توانید در گام باز ما توسط شورای بریتانیا درباره شیوه‌های بازتابی بیشتر بیاموزید یا در مرحله باز ما توسط دانشگاه ولز جنوبی به یادگیری از تجربه بپردازید.



مطالعه این مقاله هم مفید است: چه چیز از ما یک معلم خوب می‌سازد؟


3. تمایز


یادگیری متمایز یک روش آموزشی است که دستورالعمل ها را بسته به نیازهای فردی دانش آموزان تنظیم می کند. این روش می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد اگر کلاس‌های با توانایی مختلط تدریس می‌کنید و می‌خواهید همه از هر درس بیشترین بهره را ببرند. برای تبدیل شدن به یک حرفه ای در این روش آموزشی، می توانید به دوره آموزشی تمایز برای یادگیری توسط STEM Learning بپیوندید.


این یک رویکرد نسبتاً سنتی برای آموزش کلاس‌های با توانایی ترکیبی است، اما اگر با حساسیت مدیریت شود، می‌تواند موفق باشد. برای مثال، برخی از معلمان ممکن است بسته به توانایی دانش‌آموز، محتوای کاملاً متفاوتی را آموزش دهند. با این حال، این می تواند باعث شود دانش آموزان احساس خجالت کنند و معلمان از تلاش برای انجام کارهای بیش از حد به یکباره احساس خستگی کنند.


با توجه به این نکته، برای معلمان مهم است که اطمینان حاصل کنند که یک کلاس درس فراگیر ایجاد می کنند که در آن دانش آموزان با همه توانایی ها، صرف نظر از جنسیت، نژاد، جنسیت یا ناتوانی، مورد استقبال قرار می گیرند. هرگز نباید از یادگیری متمایز برای ایجاد احساس حقارت در برخی دانش آموزان نسبت به دیگران استفاده شود.


یک راه بهتر برای رویکرد تمایز، آموزش به روش های مختلف، از جمله کتاب، فیلم، تصاویر و ارائه شفاهی است. این به دانش آموزان مختلف فرصت می دهد تا درگیر شوند و محتوای درس را درک کنند. حتی می‌توانید فراتر از آن بروید و فعالیت‌های کلاسی و سبک‌های ارزیابی متفاوتی را ارائه دهید.


به عنوان مثال، اگر موضوع کلاس یک نمایشنامه شکسپیر است، می توانید به دانش آموزان اجازه دهید تا درک خود را به روش های مختلفی نشان دهند. آنها می توانند یک مقاله بنویسند، یک ارائه شفاهی ارائه دهند، یک تصویرسازی یا کمیک بسازند، یا با هر نقطه قوتی که دارند بازی کنند.


پیشنهاد می کنیم مقاله چطور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟ را هم مطالعه نمائید.


4. یادگیری ترکیبی


روش تدریس بعدی که در حال بررسی خواهیم بود، یادگیری ترکیبی است. اساساً، یادگیری ترکیبی، ترکیبی از یادگیری سنتی و یادگیری مبتنی بر فناوری است. اگرچه یادگیری ترکیبی قبل از همه‌گیری COVID-19 وجود داشت، اما در این دو سال در مدارس و دانشگاه‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرد.


استفاده از یک مدل یادگیری ترکیبی می‌تواند هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان عالی باشد، زیرا حد وسطی را بین روش‌های سنتی و مبتنی بر فناوری تشکیل می‌دهد. از فناوری کافی برای تمرکز و علاقه دانش‌آموزان استفاده می‌کند، اما همچنین فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا به صورت حضوری با معلمان و همکلاسی‌های خود صحبت کنند، که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.


چند نمونه عالی از یادگیری ترکیبی عبارتند از:


چرخش ایستگاه دانش‌آموزان. در طول درس‌ها به دور «ایستگاه‌های» مختلف می‌چرخند، که این‌ها ترکیبی از فعالیت‌های آنلاین و عملی هستند.


یادگیری انعطاف پذیر. دانش آموزان در کلاس با معلمان هستند، اما آنها در درجه اول از روش های یادگیری آنلاین استفاده می کنند. معلمان برای حمایت و آموزش در هر زمان که نیاز باشد وجود دارند.


واقعیت مجازی. دانش آموزان در یک کلاس درس فیزیکی هستند اما می توانند از واقعیت مجازی VR برای غوطه ور شدن در یک محیط استفاده کنند. این می تواند یک نقطه عطف تاریخی، گالری هنری یا شگفتی طبیعی باشد، با هدف جلب توجه آنها و افزایش یادگیری آنها.


یادگیری مجازی غنی شده. فعالیت‌ها و دوره‌ها به‌صورت آنلاین با استفاده از فناوری‌های دیجیتال تکمیل می‌شوند، اما دانش‌آموزان می‌توانند در صورت لزوم جلسات حضوری ترتیب دهند.


این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان، مدل‌های یادگیری ترکیبی غالب‌تر شوند و زندگی فیزیکی و دیجیتالی ما به طور فزاینده‌ای به هم مرتبط شوند. اگر به دنبال یک دوره کوتاه در این زمینه هستید، ممکن است به دوره طراحی آموزش ترکیبی و آنلاین توسط UCL یا دوره آموزشی ساخت آموزش ترکیبی توسط دانشگاه ادینبورگ و EMBED علاقه مند شوید.


همچنین ممکن است به دوره مقدماتی آموزش و یادگیری HyFlex توسط دانشگاه کوئینزلند جنوبی استرالیا علاقه مند شوید، که بر رویکرد آموزش نوآورانه HyFlex، ترکیبی از روش های ترکیبی و انعطاف پذیر تمرکز دارد.


توجه: برای مشاهده معلم های خوب خانم و آقا بر روی عبارت تدریس خصوصی کلیک کنید.


5. یادگیری مبتنی بر بازی


اگر می‌خواهید روی سرگرم‌کننده‌تر، جذاب‌تر و تعاملی‌تر کردن درس‌هایتان تمرکز کنید، دیگر به دنبال آن نباشید. یادگیری مبتنی بر بازی که به عنوان گیمیفیکیشن نیز شناخته می‌شود، راهی عالی برای درگیر کردن دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان در آموزش ابتدایی و متوسطه است.


تعریف گیمیفیکیشن یک استراتژی است که عناصر بازی مانند را در فعالیت های غیر بازی به منظور افزایش انگیزه پیاده سازی می کند. از آنجایی که کودکان علاقه زیادی به بازی‌ها دارند، از بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌های موبایل گرفته تا زمین بازی ساده و بازی‌های رومیزی، این می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.


همانطور که در پست وبلاگ خود درباره گیمیفیکیشن در آموزش بررسی می کنیم، انجام بازی های ویدیویی با تولید دوپامین مرتبط است. بنابراین، گنجاندن برخی ایده‌ها از بازی‌های ویدیویی در آموزش می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روحیه دانش‌آموزان داشته باشد و آنها را برای موفقیت مصمم‌تر کند.


با این حال، شایان ذکر است که گیمیفیکیشن لزوما نباید در هر زمینه ای استفاده شود. گاهی اوقات، درس ها نیاز به بحث های جدی تری دارند. علاوه بر این، یادگیری بیش از حد مبتنی بر بازی احتمالاً بخشی از سرگرمی و افزایش انگیزه کودکان را از بین می برد.


در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید یادگیری مبتنی بر بازی را در درس های خود بگنجانید:


    سیستم های امتیازی


    سطوح و نوارهای پیشرفت


    چالش ها و مسابقات


    جوایز بی نظیر


    نشان های یادگیری



پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس


6. یادگیری دانش آموز محور


احتمالاً می توانید حدس بزنید که این رویکرد روی چه چیزی متمرکز است - دانش آموزان شما. در حالی که موفقیت و شادی دانش آموزان همیشه برای معلمان اولویت بالایی دارد، یادگیری دانش آموز محور با روش های تدریس سنتی متفاوت است.


یادگیری معلم محور که بیشتر رایج است، مستلزم آن است که معلم دستورات کلاسی بدهد و در اکثر مواقع کلاس را رهبری کند. با یادگیری دانش آموز محور، به دانش آموزان فرصت های بیشتری داده می شود تا انتخاب کنند چه چیزی را می خواهند یاد بگیرند و چگونه آن را بیاموزند. این به عنوان یادگیری شخصی نیز شناخته می شود.


در رویکردهای یادگیری دانش‌آموز محور، دانش‌آموزان تشویق می‌شوند به جای شرکت در فعالیت‌های منفعلانه‌تر مانند گوش دادن به یک سخنرانی یا نوشتن یک مقاله، نقش فعالی در کلاس داشته باشند. آنها بحث های زیادی با همسالان و معلمان خود خواهند داشت، و همچنین تشویق می شوند تا سوالاتی بپرسند، که با یادگیری مبتنی بر تحقیق مرتبط است.


برخی از نمونه‌های عالی این نوع رویکرد شامل شرکت دانش‌آموزان در مناظره‌ها، پروژه‌های گروهی کوچک و سناریوهای نقش‌آفرینی سرگرم‌کننده است. به عنوان یک معلم، وظیفه شما این است که یک تسهیل کننده عالی باشید. شما باید ارتباطات باز، کنجکاوی، خلاقیت و کاوش را تشویق کنید. در پایان یک فعالیت کلاسی، معلم باید دانش آموزان را ترغیب کند تا در مورد آنچه یاد گرفته اند فکر کنند.


افکار نهایی


امیدواریم این فهرست از روش‌های تدریس مؤثر ایده‌هایی را برای شما به ارمغان آورده باشد تا به کلاس درس بیاورید. با دوره های آموزشی ما، جزئیات بیشتری در مورد بسیاری از این موضوعات و همچنین بسیاری از موضوعات دیگر خواهید یافت. اینها می‌توانند به شما کمک کنند تا روی برخی از مهارت‌هایی کار کنید که می‌توانند برنامه‌ریزی و اجرای درس شما را بهبود بخشند و به نفع شما و دانش‌آموزانتان باشند.


مطالعه کنید: 25 ویژگی یک معلم موفق


7. بحث دانشجو محور


اعتراف می‌کنم که از «حکیم روی صحنه» بودن در کلاس درس خود لذت می‌برم، اما می‌دانم که این کار باعث می‌شود دانش‌آموزانم درگیر تفکر عمیق شوند. من می خواهم دانش آموزانم در مرکز یادگیری خود باشند.


قبلاً وقتی کتاب یا داستان کوتاهی می خواندیم، از کل کلاس سؤال می پرسیدم. به ناچار همان پنج یا شش دانش‌آموز به سؤالات پاسخ می‌دادند و فکر می‌کنم همه متوجه می‌شوند. اکنون، من گروه‌های کوچکی از سه یا چهار دانش‌آموز ایجاد می‌کنم، و آنها ابتدا در آن گروه‌های کوچک به سؤالات پاسخ می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنم که همه دانش‌آموزان فرصت شرکت دارند.


من شاهد افزایش در درک، مهارت های گفتاری و شنیداری و نمرات آزمون بوده ام. اجرای بحث های دانش آموز محور نسبتاً آسان است - فقط سؤالات فکری ایجاد کنید که عمیقاً در محتوا فرو می روند. پاداش قطعا ارزش آن را دارد.


8. ایجاد اتصالات


کاملاً ضروری است که روش های آموزشی که استفاده می کنید به دانش آموزان کمک کند تا با یادگیری خود ارتباط برقرار کنند. ارتباطات واقعی یادگیری را برای دانش آموزان جالب و مرتبط می کند.


برای مثال، وقتی مکبث را تدریس می‌کنم، از دانش‌آموزانم می‌خواهم که بر ایده‌ی هدف‌گذاری تمرکز کنند. آنها بررسی می کنند که چگونه جاه طلبی می تواند هم مثبت و هم منفی باشد، و من از آنها می خواهم رهبران اخیر جهان را مطالعه کنند تا به آنها کمک کنم مفاهیم واقعی این مفهوم را درک کنند.


یک معلم تاریخ در مدرسه من کنفرانس G20 را در کلاس درس خود با دانش آموزانی که نماینده کشورها هستند و بر موضوعات خاص تمرکز می کنند برگزار می کند. هدف دانش آموزان بررسی مشکلات هر منطقه خاص و ایجاد روابط با ملل دیگر به منظور رسیدگی به آنها است. این به دانش آموزان کمک می کند تا شخصاً با مسائل بین المللی به گونه ای آشنا شوند که قبلاً هرگز نمی توانستند.


در کلاس تدریس فیزیک، دانش آموزان مدل های فیزیکی خود را می سازند تا تئوری را در زندگی واقعی اعمال کنند. برنامه درسی خود را بررسی کنید و ببینید چه برنامه های کاربردی مرتبطی را می توانید وارد کلاس کنید. دانش‌آموزان بسیار درگیر خواهند شد، و این ارتباطات در دنیای واقعی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مطالب و نظریه‌هایی را که شما تدریس می‌کنید بهتر از خواندن یک کتاب درسی درک کنند.


پیشنهاد می شود حتما بخوانید: 20 نکته مهم و کلیدی برای تبدیل شدن به بهترین معلم و استاد تدریس خصوصی ایران


9. افزایش خودمختاری


پس از مطالعه تحقیق در مورد خودمختاری دانش آموز، می خواستم استقلال دانش آموز را در کلاس خود افزایش دهم. امسال، به دانش‌آموزانم اجازه داده‌ام که هنگام نوشتن یک مقاله، از چند دستور انتخاب کنند. از آنجا که ارتباط یادگیری با علایق شخصی دانش‌آموزان مهم است، به دانش‌آموزان اجازه می‌دهم موضوعات خود را برای مقالات تحقیقاتی انتخاب کنند و پروژه‌هایی را که می‌خواهند بررسی کنند، انتخاب کنند.


مطمئن می شوم که همچنان اهداف یادگیری واضحی را برای دانش آموزانم فراهم می کنم، اما آنها می توانند انتخاب های خود را در این چارچوب انجام دهند. خودمختاری به مشارکت و توانمندسازی دانش‌آموزان کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا در یادگیری خود صدایی داشته باشند.



حتما بخوانید: ويژگي هاي یک معلم خوب در تفکر ابن سينا


10. ایجاد روابط


ایجاد روابط در کلاس درس برای موفقیت رفتاری و تحصیلی دانش آموزان بسیار قدرتمند است. معلمان می توانند با ملاقات با دانش آموزان در ساعات اداری و ایجاد پروژه های تیم سازی مانند ویدیوهای دانش آموزی به ایجاد روابط کمک کنند.


شرکت در رویدادهای ورزشی دانش‌آموزی و فعالیت‌های بعد از مدرسه نیز یک سکوی پرتاب عالی برای بحث و گفتگو فراهم می‌کند. در نهایت، من دوست دارم هر هفته چند دقیقه "گفتگوی واقعی" در کلاسم داشته باشم تا دانش آموزان در مورد موضوعاتی که برای آنها مهم است بحث کنند و به شکستن دیوارها و ایجاد همبستگی در کلاس کمک کند.


مطالعه نمائید: چگونه یک معلم خوب باشیم و کلاس جذاب تری داشته باشیم؟


11. تمرکز بر سواد


من همیشه در تلاش برای بهبود خواندن دانش آموزانم هستم. ارائه مطالب خواندنی به دانش آموزان که به آنها علاقه مند است و به آنها کمک می کند تا لذت خواندن برای لذت را درک کنند. مطمئن می‌شوم که کلاس من با کتاب‌هایی که می‌دانم بزرگسالان جوان از آن لذت می‌برند، پر شده است.


علاوه بر این، اگر مقاله ای قوی در اینترنت یا روزنامه ببینم، آن را با دانش آموزانم به اشتراک می گذارم. متوجه شده‌ام که دانش‌آموزانم اکنون وقتی مطالب جذاب و قابل تأمل می‌خوانند به سراغ من می‌آیند و در نتیجه خوانندگان و نویسنده‌های قوی‌تری شده‌اند.


اینها بهترین روش های آموزشی هستند که من در این سال استفاده کرده ام. در مورد شما چطور؟ بهترین روش ها و استراتژی هایی که در کلاس درس شما کارآمد بوده است کدامند؟ در زیر نظر بدهید!


12. استراتژی های مدیریت کلاس درس


بر اساس تحقیقاتی که در سال 2006 انجام شد، معلمان به طور عمده در مورد بهبود استراتژی های مدیریت کلاس درس خود، عدم حمایت از توسعه حرفه ای را گزارش کردند. این می تواند منجر به سردرگمی دانش آموزان و نا امیدی برای معلمان شود.


وقتی دانش‌آموزان به وضوح بفهمند که از آنها چه انتظاری می‌رود، به احتمال زیاد متمرکز و درگیر درس‌هایشان می‌شوند. برخی از نکات برای ایجاد یک محیط مثبت عبارتند از:


الگوی رفتار ایده آل: رفتار مناسب را به وضوح توضیح دهید و سپس خودتان آن را دنبال کنید.


تشویق ابتکار: به دانش‌آموزان اجازه دهید تا با بحث‌ها و تمرین‌های کلاسی که از ابتکار حمایت می‌کنند، فعالانه در فرآیند یادگیری شرکت کنند.


از تنبیه دسته جمعی اجتناب کنید: در حالی که ممکن است دشوار باشد، توجه داشته باشید که رفتارهای مخرب را بر اساس فردی و نه جمعی فراخوانی کنید.


پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها


13. صندلی انعطاف پذیر


کریستین فورمن، معلم برنامه پیش دبستانی ابتدایی بوسیروس، صندلی دانش‌آموزان را به دانشگاه‌ها وصل می‌کند: «وقتی دانش‌آموزان سعی نمی‌کنند خودشان را روی صندلی‌هایشان ثابت نگه دارند، می‌توانند سیستم‌های شنوایی، بصری و لامسه بدن را یکپارچه کنند.»


راه‌های مختلفی برای گنجاندن صندلی‌های انعطاف‌پذیر در کلاس درس وجود دارد که با اهداف یادگیری دانش‌آموزان شما مطابقت داشته باشد.



مطالعه عوامل موثر در تدریس خوب و موفق و روشهای نوین و پویای تدریس هم مفید است.


14. عمق دانش وب


عمق دانش نورمن وب DoKبرای بسیاری از معلمان از منظر نظری آشناست، اما به کار بردن آن به صورت عملی و مداوم در استراتژی‌های تدریس می‌تواند فوق‌العاده دشوار باشد.


چهار سطح DoK وجود دارد:


    سطح اول: یادآوری و بازتولید


    سطح دو: کاربرد دانش


    سطح سوم: تفکر استراتژیک


    سطح چهار: تفکر انتقادی گسترده


مطالعه نمائید: بهترین روش تدریس از ابتدایی تا دانشگاه به صورت خصوصی و گروهی


15. ارزیابی جمعی


ارزیابی‌های جمع‌بندی، آزمون‌های پایان واحد، پروژه‌های نهایی یا آزمون‌های استانداردی هستند که برای ارزیابی درک دانش‌آموز در سطح وسیع و مطلق استفاده می‌شوند.


منتقدان ارزیابی های جمعی می گویند که آنها غیر معتبر هستند و به طور دقیق فرآیند یادگیری را منعکس نمی کنند. اما استفاده از ارزشیابی جمعی به عنوان یک استراتژی آموزشی مزایای مهمی دارد: آنها دانش آموزان را تشویق می کنند تا توجه کنند و آنها را برای به کارگیری یادگیری خود به چالش می کشند. آنها همچنین منبع ارزشمندی از بینش برای معلمان هستند، به ویژه برای کسانی که کلاس های بزرگتری دارند - به آنها اجازه می دهد به راحتی هر شکاف گسترده ای را در درک کلاس درس شناسایی و اصلاح کنند.


مطالعه این مقاله هم مفید است: بهترین و موثرترین راهکارها و روش های تدریس موفق، خلاق و جذاب


16. ارزیابی تکوینی


ارزشیابی تکوینی برعکس ارزشیابی جمعی است زیرا در طول فرآیند تدریس انجام می شود.


ارزیابی تکوینی


    از طریق فصل یا واحد رخ می دهد


    نحوه یادگیری دانش آموزان را بهبود می بخشد


    حوزه های محتوای کوچک را پوشش می دهد


    نحوه یادگیری دانش آموزان را زیر نظر دارد


    بر فرآیند یادگیری دانش آموزان تمرکز می کند


ارزیابی تراکمی


    در پایان فصل یا واحد رخ می دهد


    آنچه دانش آموزان یاد می گیرند را ارزیابی می کند


    حوزه های محتوای کامل را پوشش می دهد


    به درک دانش آموزان نمره اختصاص می دهد


    بر محصول یادگیری دانش آموزان تاکید می کند


ارزیابی های تکوینی می تواند استرس دانش آموز را در مورد امتحان کاهش دهد. آنها این فرصت را به شما می دهند که در صورت وجود مشکلات جدی درک مطلب، دوره را تصحیح کنید و ببینید کدام دانش آموزان ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.


چند نمونه از تکنیک های ارزیابی تکوینی عبارتند از:


    فکر کن - جفت - به اشتراک بگذار


    بلیط های ورودی و خروجی


    تکنیک های خود ارزیابی


مطالعه نمائید: چگونه تدریس درست کنیم - 22 توصیه کلیدی برای تدریس موفق و صحیح


17. یادگیری فعال


دانش‌آموزان را با راهبردهای یادگیری فعال در مرکز کلاس قرار دهید - یک تکنیک آموزشی که مشارکت دانش‌آموز را در درس‌های روزانه افزایش می‌دهد. به گفته جیمز بالنسیا، مدافع فعال یادگیری، این تکنیک به همان اندازه که به دانش آموزان کمک می کند می تواند به معلمان نیز کمک کند:


"با هدف آموزش به یادگیرندگان آگاه که به طور فعال دانش را دنبال می کنند، معلمان به طور فعال تر درگیر نحوه تدریس برنامه درسی و چگونگی توسعه پتانسیل یادگیری هر دانش آموز می شوند. آنها انواع ... تاکتیک ها را با هم ترکیب می کنند تا اطمینان حاصل شود که دانش آموزان نه تنها بیشتر، بهتر و سریع تر یاد می گیرند، بلکه هوشمندتر نیز یاد می گیرند."


برخی از راهبردهای یادگیری فعال عبارتند از:


پرسش متقابل: از دانش آموزان بخواهید در مورد یک درس یا مفهوم اخیر سؤالاتی برای کلاس ارائه دهند.


روش مکث: هر 10 تا 15 دقیقه یک بار استراحت کنید تا دانش آموزان زمانی برای بحث، پرسیدن یا حل مسائل داشته باشند.


گل آلودترین نکته: از دانش آموزان بخواهید که بنویسند کدام نکته در درس کمترین وضوح را برای آنها دارد.


مطالعه نمائید: چگونه تدریس را شروع کنیم


18. آموزش متمایز


آموزش متمایز یک استراتژی آموزشی محبوب و مؤثر است که شامل واکنش به سبک های یادگیری متنوع در هر کلاس درس با محتوا و فرآیندهای تنظیم شده است.


کارول آن تاملینسون، یک رهبر فکری معتبر در زمینه آموزش متمایز، تجزیه و تحلیل استراتژی های تدریس را به طور مداوم برای پاسخ به نیازها توصیه می کند:


«مرتب در مورد تطابق بین کلاس درس و فلسفه تدریس و یادگیری که می خواهید تمرین کنید فکر کنید. به دنبال تطابق و عدم تطابق باشید و از هر دو برای راهنمایی خود استفاده کنید.»


استراتژی‌هایی مانند ایستگاه‌های یادگیری و روش اشتراک‌گذاری جفت فکر، راه‌های کوچکی هستند که می‌توانید تجربیات یادگیری منحصربه‌فردی را برای دانش‌آموزان خود به ارمغان بیاورید.



حتما مطالعه نمائید: 25 راهکار برای تدریس به کودکان بیش فعال


19. یادگیری شخصی


هیچ دو دانش آموز دقیقاً شبیه هم نیستند. به همین دلیل است که یادگیری شخصی یک تجربه یادگیری ایجاد می کند که به توانایی های منحصر به فرد هر دانش آموز می پردازد.


طبق مطالعه ای که توسط بنیاد گیتس انجام شد، یادگیری شخصی می تواند نمرات آزمون را هنگامی که برای تکمیل کلاس ریاضی استفاده می شود بهبود بخشد:


دانش‌آموزانی که [در مدارسی که از یادگیری شخصی‌شده استفاده می‌کنند] در دو سال گذشته دستاوردهایی در ریاضیات و خواندن داشته‌اند که به طور قابل‌توجهی بیشتر از یک گروه کنترل مجازی متشکل از دانش‌آموزان مشابه انتخاب شده از مدارس مشابه است.»


یادگیری شخصی به دانش آموزان امکان می دهد بدون انگ یاد بگیرند و دانش آموزان را در آنچه می آموزند درگیر می کند.


پیشنهاد می شود بخوانید: راهکارهای آموزشی برتر در کیفیت تدریس در دوره ابتدایی


20. طراحی جهانی برای یادگیری


طراحی جهانی برای یادگیری UDL یک چارچوب آموزشی است که تضمین می کند همه دانش آموزان دسترسی برابر به آموزش دارند. از آن در کلاس درس خود استفاده کنید تا به دانش‌آموزان منحصربه‌فرد راه‌های انعطاف‌پذیری برای یادگیری و هدف‌مدار شدن بدهید.


برخی از بهترین روش ها برای UDL:


    نقاط قوت و ضعف دانش آموزان خود را بشناسید


    ارائه کلاس های درس انعطاف پذیر


    انطباق اطلاعات برای دانش آموزان چند زبانه


مطالعه نمائید: روش تدریس ریاضی اول ابتدایی pdf


21. پاسخ به مداخله


پاسخ به مداخله بر شناسایی زودهنگام و مستمر، ارزیابی و کمک به دانش آموزانی که نیازهای یادگیری یا رفتاری دارند، متمرکز است. بهتر است از آن به عنوان بخشی از یک برنامه مدیریت کلی کلاس درس استفاده شود و شامل مداخله گروهی یا فردی است که به سرعت نقاط مشکل را برطرف می کند.


موثرترین راهبردهای RTI فعال هستند. با آموزش روزمره شروع کنید و به محض اینکه مشکلی را پیدا کردید به مداخله هدفمند بروید. هنگامی که آماده حرکت سریع هستید، به احتمال زیاد قادر خواهید بود یک برنامه یادگیری مناسب و موثر ایجاد کنید.


این مقاله خوب را هم بخوانید: قیمت تدریس خصوصی ، هزینه کلاس خصوصی


منبع:


futurelearn.com


www.wgu.edu


www.prodigygame.com


آمار بازدید: 343 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image