ارتباط مستقیم با 30682 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی چالش های آموزش و تدریس آنلاین، حضوری و ترکیبی در دانشگاههای ایران

چالش های آموزش و تدریس آنلاین، حضوری و ترکیبی در دانشگاههای ایران

چالش های آموزش و تدریس آنلاین، حضوری و ترکیبی در دانشگاههای ایران

در این مقاله در رابطه با نحوه برگزاری کلاس های دانشگاهها در ایام پساکرونا، چگونگی برگزاری کلاس های دانشجویان، چالش های آموزش و تدریس آنلاین، حضوری و ترکیبی در دانشگاههای ایران و .... توضیحاتی ارائه می گردد.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: چگونه تدریس آنلاین داشته باشیم


تقلب در امتحانات در آموزش آنلاین و نحوه استفاده بهینه از آموزش مجازی و ترکیبی


در هنگام برگزاری کلاس های دانشگاهها به صورت آنلاین تقلب زیادی توسط دانشجویان انجام می شد به گونه ای که یکی از عبارت های پرسرچ در گوگل معلم خصوصی برای امتحان و یا عبارت های مشابه آن بود. برای جلوگیری از تقلب در امتحانات مجازی و آنلاین، یک پیشنهاد این است که دانشگاه ها مرکز آزمون داشته باشد. به این ترتیب تصحیح ورقه و چاپ برگه امتحانی و ... هم حذف خواهد شد. در این حالت دانشجویان برای امتحان دادن به مرکز آزمون مراجعه نموده و احتمال تقلب به شدت پایین خواهد آمد.


برای ادامه آموزش در دانشگاهها در ایام بعد از کرونا، پیشنهاد دیگر این است که در کنار آموزش ترکیبی از آموزش کاملا مجازی هم استفاده شود. در حالت آموزش کاملا مجازی مثلا دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق به صورت کاملا آنلاین برگزار می گردد. این روش مزیت هایی دارد که از هر جای ایران و جهان امکان جذب دانشجو برای دانشگاهها وجود دارد. در حالت آموزش ترکیبی پیشنهاد می شود مثلا 20 درصد از کل درس‌ها مجازی شود که از 20 درصد هر درس بهتر است. چرا که اگر یک درس کاملا مجازی باشد دانشجو هم تکلیف خودش را بهتر می داند. حتی می توان دروس پروژه و پایان نامه را در سامانه تدریس آنلاین به صورت مجازی تعریف کرد. در این حالت ثبت پروپوزال، سوال و جواب در مورد پایان نامه و ... بهتر انجام می شود. به این ترتیب اساتید می توانند ارتباط بیشتری با دانشجویان خودشان داشته باشند. به صورت کلی در ایام پسا کرونا آموزش حضوری می تواند به عنوان روش اصلی تدریس در دانشگاهها در نظر گرفته شود اما آموزش مجازی هم به عنوان مکمل مورد استفاده قرار بگیرد.


مطالعه مقایسه هزینه و بازدهی کلاس های خصوصی اینترنتی و آنلاین با کلاس خصوصی در منزل هم مفید است.



سوالات مهم و مزایای آموزش مجازی و آنلاین


سوال دیگری وجود دارد که آموزش ترکیبی چرا باید وجود داشته باشد؟ آیا آموزش حضوری بهتر است یا آموزش ترکیبی یا مجازی؟ واضح است که آموزش حضوری در دانشگاهها بازدهی بهتری دارد و مسلما برای امتحان گرفتن از دانشجویان روش حضوری بسیار مطمئن تر است. اما نمی توان بی خیال مزایای آموزش مجازی شد و حتی می توان از اساتید معتبر از سایر کشورها دعوت نمود تا کلاس آنلاین برای دانشگاههای ایران برگزار نمایند. حتی اگر استادی مشکلی برایش پیش آمد یا خواست مثلا از فرصت مطالعاتی استفاده کند می تواند کلاس ها را آنلاین برگزار نماید. البته نظر دیگری که وجود دارد این است که با مجازی شدن مقطع ارشد گسستگی بین استاد و دانشجو خیلی بیشتر هم خواهد شد. به نظر می رسد برای مقطع ارشد، آموزش مجازی مناسب نیست. شاید این نظر 100 درصد درست نباشد خصوصا اگر از آموزش مجازی در کنار تدریس حضوری بهره برد. نظر دیگری که وجود دارد این است که دوره ارشد کاملا به صورت مجازی برگزار شود اتفاقا یک نکته مثبت و موفقیت آمیز است و برای افرادی که امکان شرکت در کلاس حضوری ندارند می تواند بسیار مفید باشد. در مورد این که یک دوره ارشد کامل مجازی باشد یا بخش هایی از آن و اینکه ترکیبی برگزار شود باید تصمیم گرفت.



مطالعه نمائید: چگونه تدریس آنلاین کنیم و نحوه کسب درآمد بالا از تدریس مجازی


روند برگزاری کلاس های آنلاین در دانشگاهها و افزایش کیفیت این کلاس ها


در دانشگاههای ایران روند برگزاری کلاس ها دستورالعمل و روند مشخصی دارد. در هر گروه آموزشی معمولا مدیر گروه بر کلاس ها و جلسات نظارت می نماید. به عنوان مثال، برای کلاس جبرانی فقط مدیر گروه تایید کند که کلاس برگزار شده است به نظر کافی است. برای اساتیدی که فرصت مطالعاتی می روند استفاده از سامانه مجازی برای حفظ ارتباط مفید است. یکی دیگر از فواید آموزش انلاین این است که محدودیت مکانی و زمانی از میان برداشته شده و حتی در روز های تعطیل غیر رسمی می توان از آموزش مجازی استفاده نمود. برای آموزش های آزاد و مثلا آموزش زبان، اساتید زبان انگلیسی هم می توانند از کلاس های مجازی استفاده نمایند. سوالی که وجود دارد این است که چگونه تغییر محسوس در کیفیت آموزش مجازی می توانیم ایجاد کنیم؟ داشتن بسترهای مناسب، استفاده از اینترنت با سرعت بالا، نظارت بر ارائه درس به صورت منظم توسط اساتید، استفاده از امکانات کمک آموزشی به روز و قلم نوری و ... در کلاس های اینترنتی و ... می تواند باعث شود کیفیت کلاس های مجازی بیشتر شود. بنابراین باید کلاسهای مجازی به صورت بهتری مونیتور گردد تا ببینیم هر استاد چه مقدار تدریس انجام داده است. فایلهای تدریس اساتید اگر در اختیار همه قرار بگیرد می تواند بسیار مفید باشد. بسیار خوب است که همراه آموزش مجازی فرهنگ آن هم وجود داشته باشد. به نظر می رسد بازدهی کلاس مجازی اگر استاد شاگردها را نبیند نمی تواند زیاد باشد. به این شکل خروجی آموزش مجازی نمی تواند خوب باشد.



مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونه امتحان آنلاین را ۲۰ بگیریم


چالش های برگزاری دروس عمومی به صورت مجازی در دانشگاهها


در تمامی دانشگاههای ایران دروس عمومی برای تمامی رشته ها به صورت مشترک برگزار می شود. شاید به نظر برسد تدریس آنلاین دروس عمومی مثلا به نسبت تدریس ریاضی یا تدریس فیزیک در کلاس های مجازی راحت تر باشد اما در واقع چالش هایی هم وجود دارد. اگر بخواهیم ترکیبی (بخشی از درس به صورت حضوری ارائه شود و بخشی از آن به صورت مجازی) کار کنیم برای دروس عمومی هماهنگی سخت تر می شود چرا که دانشجو از تمام رشته ها وجود دارد. پیشنهاد می شود برای دانشجویان سیستم هایی در دانشگاه در نظر گرفته شود برای کلاس مجازی به گونه ای که استاد بتواند دانشجویان را ببینید.


آموزش مجازی از این به بعد وجود خواهد داشت. اساتیدی که امکان برگزاری کلاس حضوری را ندارند می توانند کلاس را مجازی برگزار نمایند. سوال که وجود دارد این است که هر استاد در طول ترم می تواند چند درس را مجازی تدریس نماید؟ واضح است که این قانون در دانشگاههای مختلف متفاوت است و از 25 تا 35 درصد کل دروس می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال استادی که در طول ترم 4 درس را ارائه می نماید می تواند 1 درس را مجازی تدریس کند.


مطالعه نمائید: 20 نکته مهم و کلیدی برای داشتن معلم خصوصی آنلاین خوب و معتبر


منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس



آمار بازدید: 759 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image