ارتباط مستقیم با 30710 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی فوت و فن های تدریس خصوصی موفق و فنون کلاس داری

فوت و فن های تدریس خصوصی موفق و فنون کلاس داری

فوت و فن های تدریس خصوصی موفق و فنون کلاس داری

در این مقاله در رابطه با فوت و فن های تدریس خصوصی موفق و فنون کلاس داری، نحوه رفتار معلم در کلاس و نحوه کلاس داری و ... توضیح داده می شود. اگر می خواهید در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید ادامه این مطلب را بخوانید.

پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس

نکات کلی در رابطه با فوت و فن های تدریس موفق

نکات کلی در رابطه با فوت و فن های تدریس موفق این است که به عنوان معلم خصوصی، دبیر مدرسه یا استاد دانشگاه با علاقه کار تدریس را انتخاب کنید. اگر علاقه ندارید تدریس را انجام ندهید. این مهمترین نکته است. مرحله بعد دروسی را تدریس کنید که به آن درسو علاقه دارید. اگر به درس ریاضی علاقه دارید معلم خصوصی ریاضی شوید، اگر زبان انگلیسی شما خوب است در زمینه تدریس خصوصی زبان انگلیسی آنلاین یا حضوری فعالیت داشته باشید. نکته بعد این است که همواره مطالعه کنید و مسلط باشید. هر روز مطالب جدیدی یاد بگیرید و بر تسلط خودتان بفزائید. روش های مختلف جذب شاگرد را امتحان کنید. مثلا در همین سایت ایران مدرس www.IranModares.com تبلیغ خودتان را ثبت کنید. اگر خودتان به درس تدریسی علاقه مند باشید و بر آن مسلط باشید شاگردهای شما با جان و دل گوش می دهند و به هیچ تکنیک خاصی نیاز نخواهید داشت.

اگر دانش آموزی شما رو مسخره کرد چگونه عمل خواهد کرد

همانطور که در بخش قبل گفته شد، اگر خودتان درست عمل کنید و جدی باشید و عالی تدریس کنید معمولا این اتفاق برای شما هیچ وقت نمی افتد. در بخشی از کتاب هنر معلمی: ۱۲۰ راهکار مهم در تدریس و کلاس‌داری (100ideas for managing behaviour) می‌خوانید: بعضی دانش‌آموزان دردسرساز، خیلی مهارت دارند که چگونه شما را به مشاجره بکشانند. برای مثال، ممکن است دانش‌آموزی با شما وارد جر و بحث شود، آن‌گاه دوستان خود را هم به کمک فرا بخواند. بهترین عکس‌العمل استفاده از «فن بَدل‌» است. این‌ جاست که باید آن‌چه را دانش‌آموز می‌گوید بپذیرید تا توجهات را مجددا به درس برگردانید. شاید چندین بار لازم شود که این کار را بکنید. گاهی هم خوب است که توجه خود را به سوی شاگردی معطوف کنید که می‌دانید به خوبی مشغول درس است. برگرفته از کتابراه




مطالعه نمائید: عوامل موثر در تدریس خوب و موفق و روشهای نوین و پویای تدریس

جزوه و کتاب فنون کلاس داری


اگر در جستجوی جزوه و کتاب فنون کلاس داری هستید بر روی لینک های زیر کلیک نمائید و جزوه های خوبی را به صورت رایگان دانلود کنید.

دانلود فایلی با عنوان "یک فعالیت برای تدریس مفهوم حجم"

دانلود فایلی با عنوان "معلم موفق کیست؟"


رفتار معلم در کلاس باید چگونه باشد

رفتار معلم در کلاس درس باید با احترام همراه باشد. فرض کنید که شما درسی را تدریس می کنید که خودتان از تدریس آن لذت می برید، بر درس کامل مسلط هستید و در ضمن، به شاگردهای خودتان احترام می گذارید. در چنین شرایطی کلاس شما بسیار عالی و رویایی خواهد بود. وقتی به شاگردهای خودتان احترام می گذارید و کلاس را جدی می گیرید، شاگردهای شما هم با احترام برخورد می کنند و در نتیجه کلاس با جو مثبت و بسیار عالی خواهید داشت.

نحوه کلاس داری و مقاله در مورد کلاس داری

نحوه کلاس داری هر استاد به نسبت درس تدریسی ایشان و شرایط موجود ممکن است با استاد دیگری متفاوت باشد. بهتر است کلاس تعاملی و دو طرفه برگزار شود. به هر میزان شاگردهای شما بیشتر در مبحث شرکت کنند بهتر است. اگر درس حالت عملی دارد چنانچه بتوانید تمریناتی را طراحی کنید که شاگردهای شما خودشان انجام دهند باز یادگیری بهتر اتفاق می افتد.

در مورد کلاس داری موفق و تدریس موفق این مقاله را بخوانید:
چگونگی داشتن یک تدریس موفق و عالی



قوانین کلاس درس معلم

در نظر داشته باشید که روش کلاسداری دینی مثلا با روش کلاس داری ریاضی و فیزیک یا زبان انگلیسی متفاوت است. هر معلمی در عین حال که سعی می کند کلاس جذاب و منعطفی داشته باشد باید قوانینی هم برای خودش داشته باشد. مثلا برای اظهار نظر کردن لازم باشد افراد ابتدا اجازه بگیرند یا اینکه حرف زدن در کلاس بجز در مورد بحث های درسی ممنوع باشد.

فنون تدریس و تکنیک های موثر برای موفقیت در تدریس

تدریس به مجموعه اعمالی که معلم برای جلب توجه شاگردان به تدریس اثر بخش و کارآمد‌تر اجرا می‌نماید، گفته می شود. آشنایی و آگاهی نسبت به فنون تدریس و اعمال آنها در کلاس درس توسط معلم، باعث می‌شود، وی بدون استفاده از خشونت و تنبیه بدنی، کلاس را مدیریت نموده و نظم را حاکم سازد. از جمله فنون تدریس می‌توان موارد زیر را بر‌شمرد:

الف- تدبیر منفی

تدبیر منفی یکی از تکنیک‌های خانواده درمانی است و معلم به منظور ساکت کردن کلاس یا جلب توجه دانش‌آموزان از آن استفاده می‌نماید. بدین صورت که وقتی کلاس شلوغ می‌شود معلم طنین شادی صدای خود را کم کرده و بغض صدایش را افزایش می‌دهد و با این روش به کلاس نظم می‌بخشد.

ب- کم و زیاد کردن تن صدا

به منظور جلب توجه شاگردان و وادار کردن آنها به گوش دادن، معلم باید با صدای یکنواخت صحبت نکند. نوسانات صدای خود را کم و زیاد کند تا دانش آموزان شنونده فعالی شوند.

ج- حرکت‌های معلم

بین حرکت‌های معلم و توجه شاگردان رابطه مستقیم وجود دارد. (شعبانی،۳۸۲) هر چه حرکات هدفمند معلم و حرکت کردن به آخر کلاس و برگشتن و حرکات پایین کلاس معلم بیشتر باشد. معلم بر کلاس مسلط‌تر خواهد بود و شاگردان هم بیشتر به او توجه خواهند کرد و در نتیجه یادگیری بهتر صورت می‌گیرد.

د- تاکید روی بعضی از مفاهیم و کلمات

«نگاه کنید، دقت کنید» این کلمات خیلی مهمند و تکرار بعضی افعال و کلمات از جمله نکاتی است که به خاطر تاکید معلم، توجه شاگردان را جلب کند.

ه- اشارات معلم

بعضی از ایماها و اشارات معلم، باعث دقت بیشتر شاگردان می‌شود: حرکات دست، چشم، ابرو، دهان، انگشتان و سر، مشتمل بر این حرکات است. منبع: nasirinew.blogfa.com

مطالعه
شاخص های موفق تدریس 1 هم مفید است.



 کارهایی که یک معلم باید در کلاس از آنها پرهیز نماید

1- دوست شدن افراطی با شاگردان وقتی که در کلاس هستید

2- توقف درس و درگیر کردن دانش آموزان به مسائل کم اهمیت

3- تحقیر دانش آموزان و وادار آنان به کاری که شما از او می خواهید

4- فریاد زدن در کلاس

5- برخورد متفاوت با شاگردان

6- وضع قوانینی که اساساً ناعادلانه هستند

7- سپردن کنترل خود به دست شاگردان

8- غیبت و شکوه از همکاران و معلمان دیگر نزد دانش آموزان

9- نمره دادن بدون استدلال منطقی

10- رفتن به کلاس بدون طرح درس و برنامه ی قبلی

11- استفاده از یک شیوه ی تکراری تدریس

قاطعیت معلم یک نکته مهم در بحث فنون کلاس داری

معلم ضمن برخورداری ازمهر ومحبت و نرمش باید از قاطعیت کافی نیز برخوردارباشد و شاگردان برای برنامه های او ارزش قائل شده و آن را کم اهمیت جلوه نداده و نتوانند به آسانی نظر او را تغییر دهند و تلاش نماید خواست های خود را همواره عملی نماید و اگر می داند کاری را نمی توان انجام دهد یا امکان انجام آن وجود ندارد را از دانش آموزان نخواهد.

تدریس فرصتی برای خدمت

همانطور که شهید رجایی می فرماید «معلمی شغل نیست بلکه هنر است» معلم باید هنر خود را در کلاس درس به نمایش بگذارد و تلاش نماید تدریس را در جهت خدمت به شاگردان خود قراردهد و به کمک آن اطلااعات و مهارت های خود را به شاگردان انتقال دهد و مانند بعضی از استاد کاران نباشد که در مورد آگاهی دیگران در مورد حرفه ی خود نگران بوده و از اختیار قرار دادن اطلاعات لازم و کافی هراس داشته و همواره حفظ فوت کوزه گری را برای خود محفوظ می دانند بلکه هر آنچه در چنته دارد را در طبق اخلاص نهاده ودر اختیار فراگیران قرار دهد و واهمه ا ی از اینکه دانش آموزان او اطلاعات علمی بالاتری داشته باشند نداشته و آن را افتخاری برای خود بداند. منبع: oloom-ghorveh.blogsky.com

مطالعه نمائید:
معلم خوب باید چگونه باشد و ویژگی های یک معلم خوب و نمونه

فوت و فن معلمی چیست؟

معلمی مانند هر شغل دیگر فوت و فن های خاص خود را دارد. آشنایی با فوت و فن های معلمی تدریس را برای معلم راحت ترمی کند. معلمی یک نوع هنر است و هر هنرمندی بدون دانستن فوت و فن های کاریش نمی تواند موفق باشد. فوت و فن های معلمی در مواقع بحران و مشکلات به سراغ معلمان می آید. فوت و فن معلمی در دو زمینه به کمک معلم می آید. یکی در هنگام تدریس و مورد دیگر موقع بروز مشکل انضباطی. فوت و فن معلمی کتاب خاصی نداشته و هر معلم با توجه به تجربیات خود می تواند فوت و فن های معلمی را فرا گیرد. البته استفاده از تجربیات بقیه همکاران نیز در اندوخته کردن فوت و فن معلمی کاربرد زیادی دارد. منبع: وبلاگ دانستنیها




برخی از روش های تدریس معروف

در ادامه برخی از روش های تدریس معروف را می توانید مشاهده کنید.

1- روش تدريس سخنراني

2 - روش تدريس مباحثه اي

3 - روش تدريس تكرار و تمرين

4 - روش تدريس مطالعه مستقل ( انفرادي )

5 - روش تدريس پژوهش گروهي

6 - روش تدريس آزمايشگاهي    

7 - روش تدريس مكاشفه اي

8- روش تدريس وانمود سازي

9 - روش تدريس انجام دهيد، نگاه كنيد، ياد بگيريد

10 - روش تدريس آموزش برنامه ای

11 - روش تدريس ياد سياری

12 - روش تدريس بديعه پردازی

13 - روش تدريس مبتني بر پيش سازمان دهنده ها

14 - روش تدريس نظريه ناشناخت گرايي

15 - روش تدريس فراشناخت

16 - روش تدريس ايفاي نقش

17 - روش تدريس يادگيري كنترل خود

18 - روش تدريس تسلط ياب

19 - روش تدريس نمايش دان

20 - روش تدريس كنفرانس

حتما بخوانید:
چگونه مدرس زبان انگلیسی شویم یا چگونه میتوان معلم زبان شد

برخی از اثرات و مزيت هاي مشاركت دادن شاگردان در تدريس

مهارت يافتن در به كار گيري مهارت مشاركت دادن شاگرد در تدريس از ناحيه معلمان و دبيران و بهره جستن از اين مهارت خويش در كلاس بدون شك مزايا و فوايد مختلف آموزشي، تربيتي و اجتماعي را دربرخواهد داشت. از جمله مي توان موارد زير را مورد اشاره قرار داد:

- جذاب شدن محيط كلاسي درس

- خسته نشدن شاگردان در كلاس درس

- تقويت روحيه مشاركتي و گروهي در شاگردان

- افزايش حس اعتماد به نفس و جرات ورزي در شاگردان.

- احساس تعلق و وابستگي مثبت به كلاس درس و مدرسه از ناحيه شاگردان

- تمرين و تقويت دموكراسي توسط شاگردان در خود

- افزايش عمق يادگيري و موفقيت هاي تحصيلي در شاگردان

- علاقه مند شدن شاگردان به معلمان و دبيران

- شكل گيري و تقويت مهارت هاي اجتماعي و زندگي در شاگردان

- شكل گيري عقايد در شاگردان توام با توسعه و تقويت مهارت هاي شنيداري و گفتاري. منبع: وبلاگ معلم توانا




گوش دادن یک مهارت و نکته مهم کلاس داری در تدریس آنلاین

گوش دادن یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ارتباطی است که در کلاس‌های آنلاین و تدریس خصوصی آنلاین باید مورد توجه قرار گیرد. معلمان برای افزایش سطح تمرکز یادگیری دانش‌آموزان باید سعی کنند رویکرد یادگیری دانش‌آموز محور را اعمال کرده و از آموزش مقدماتی دور شوند. معلمی که با انجام کارگروهی، روش پرسش‌گری، حل مسئله و دوری از روش کهنه سخنرانی در تدریس، دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری مشارکت می‌دهد، بدون شک به نتایج سودمندی دست می‌یابد؛ بنابراین، با واردکردن دانش‌آموزان در بحث، به آنها انگیزه دهید تا به صحبت‌های همکلاسی‌های خود گوش فرا دهند و از طرف دیگر، فراموش نکنید که خودتان نیز به صحبت‌های دانش‌آموزانتان گوش دهید چرا که از این طریق متوجه سطح یادگیری، فهم و درک آنها خواهید شد و همچنین خواهید فهمید که آیا روش تدریس برای دانش‌آموزانتان مناسب است یا باید به فکر تغییر روش باشید. منبع: تبیان - مطالعه این مقاله هم توصیه می شود:
چگونه تدریس آنلاین داشته باشیم

فوت و فن های تدریس در کنار تسلط بر دروس تدریسی

برای داشتن یک تدریس خوب نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بر دروسی که درس می دهید به صورت 100 درصد و کامل مسلط باشید. هر فوت و فنی که بلد باشید اگر بر درس مسلط نباشید فایده ندارد. به هر میزان مسلط تر باشید نتیجه کار شما بهتر خواهد بود. وقتی که درس را تا حدودی بلد هستید اولا ممکن است سوالاتی از شما پرسیده شود که نتوانید پاسخ دهید و کلاس را از دست بدهید. ثانیا اگر چنین اتفاقی هم نیافتد اشکال دیگری که وجود دارد این است که حین تدریس به صورت مداوم باید تلاش کنید حواستان پیش این باشد که مطالب را درست ارائه دهید و اشتباهی رخ ندهد.

پیشنهاد می شود بخوانید:
15 ویژگی یک مدرس و معلم ریاضی خوب

کلاس داری موفق و 3 نکته مهم در این زمینه

معمولاً در تدریس حداقل سه ویژگی برشمرده می‌شود: 1- وجود تعامل بین مدرس و یادگیرنده (نه یک جریان یک طرفه که در آن تنها معلم گوینده باشد و دانش آموزان شنونده ی محض باشند) 2- وجود اهداف از قبل تعیین شده (که مدرس بداند به چه هدفی این فعالیت‌ها را انجام دهد) 3- ایجاد فرصت و فضای مناسب برای یادگیری (تا یادگیرنده بتواند در بهترین زمان و فضای ممکن موضوع را فرا بگیرد). منبع: بوی مهر

نکات تکمیلی در رابطه با کلاس داری عالی و مهمترین فوت و فن های معلم موفق

در ادامه نکات تکمیلی در رابطه با کلاس داری عالی و مهمترین فوت و فن های معلم موفق ارائه می شود.

- خودتان متکلم وحده نباشید و به صورت مداوم از شاگردهای خودتان نظر خواهی کنید و سوال بپرسید. به هر میزان شاگردهای شما در برگزاری کلاس مشارکت داشته باشند و کلاس حالت دو طرفه به خودش بگیرد به همان میزان بازدهی کلاس بالاتر خواهد رفت. وقتی شاگردهای شما حرف می زنند و توضیح می دهند و مشارکت می کنند هم حواسشان جمع تر خواهد بود و هم کلاس متنوع تر بوده و جذاب تر خواهد شد.

- برای اینکه بتوانید یک تدریس خوب و بهترین کلاسداری را داشته باشید در مرحله اول باید سعی کنید دروسی را تدریس کنید که به آموزش و تدریس آن دروس علاقه دارید. معولا شما در زمینه تدریس دروسی موفق عمل خواهید کرد که در دوران تحصیل خودتان هم در آن دروس نمرات خوبی گرفته اید. به عنوان مثال اگر در دوره متوسطه و دانشگاه همواره در درس فیزیک موفق بوده اید و در این درس نمرات خوبی گرفته اید، به احتمال زیاد در زمینه تدریس فیزیک هم موفق عمل خواهید کرد.

- روی اینکه بتوانید شاگردهای زیادی را جذب کنید و داشته باشید خوب کار کنید. خوب تبلیغ کنید و با آموزشگاهها و موسسات مختلفی در ارتباط باشید. با همکاران خودتان در ارتباط باشید و مثلا اگر شاگردی مسیرش برای شما مناسب نبود به یکی از همکاران معرفی نمائید تا بعدا ایشان هم به شما شاگرد معرفی کند. ارتباطات خودتان را گسترش دهید.

مطالعه
روشهای نوین و الگوی موفق تدریس ریاضی هم مفید است.





- سوال پرسیدن در کلاسهای تدریس خصوصی خیلی مهم است. وقتی از شاگرد خودتان سوال می پرسید سطح درسی و تحصیلی ایشان را متوجه خواهید شد و متناسب با دانسته های قبلی ایشان مطالب مفیدتری ارائه خواهید کرد. وقتی سوال می پرسید متوجه خواهید شد که کلاس چقدر مفید بوده است و اگر نتیجه رضایت بخش نبود خودتان را و نحوه تدریس خودتان را اصلاح می کنید.

- در نحوه ارائه درس و ترتیب ارائه مباحث هم می توانید خلاقیت به خرج دهید. به جای آنکه از همان ابتدای کلاس شروع به درس دادن کنید می توانید سوالی را مطرح نمائید و 10 دقیقه به شاگردهایتان اجازه بدهید تا فکر کنند. بعد از آن درسی که با استفاده از مطالب آن می توانید سوال را حل کنید را ارائه دهید. همین ترتیب ارائه کردن درس و اینکه ذهن شاگردها را برای دانستن جواب سوال تشنه می کنید خودش می تواند باعث یادگیری بهتر درس شود.

- وقتی در زمینه تدریس خصوصی فعالیت دارید بیشتر از کلاسهای گروهی باید حواستان به جلسه اول کلاس باشد. اگر خودتان در کار تدریس عالی هستید، در جلسه اول کلاسها باید بسیار بسیار عالی عمل کنید. جلسه اول بسیار مهم است و مشخص می کند که کلاسها ادامه می یابد یا نه.

- به هیچ وجه بدون ارزیابی و بررسی مداوم میزان یادگیری شاگرهایتان کلاسها را ادامه ندهید. ارزیابی یکی از مهمترین مراحل کار است و نشان می دهد روش تدریس شما مفید بوده است یا نه. اگر نشانه مثبتی نمی بینید و پیشرفت خوب نیست نحوه ارائه درس را تغییر دهید.

حتما مطالعه کنید:
25 راهکار برای تدریس به کودکان بیش فعال

- در کلاسهای گروهی باید سعی کنید کنترل کلاس را به طور کامل در دست داشته باشید. البته باید حد وسط را رعایت کنید. نه در کلاس آنقدر جدی و سخت گیرانه عمل کنید که شاگردهای شما جرات اظهار نظر نداشته باشند و نه آنقدر در کلاس انعطاف به خرج دهید که بعضی از شاگردها کلاس را به هرج و مرج بکشند به طور که افراد علاقه مند به درس هم نتوانند هیچ استفاده ای از مطالب بکنند.

- هم در کلاسهای خصوصی و هم در کلاسهای گروهی به صورت کامل از شاگردهای خودتان حمایت کنید. در کلاسهای تدریس خصوصی به شاگرد خودتان مشاوره بدهید و برای ایشان برنامه ریزی کنید. در زمانهای خارج از کلاس هم با ایشان در ارتباط باشید. رابطه نزدیکی با شاگردهای خودتان برقرار کنید تا اگر مشکلی داشتند مانند یک دوست بتوانند با شما در میان بگذارند و بتوانند روی شما حساب کنند.

منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 7354 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image