ارتباط مستقیم با 30685 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی 10 نباید برای موفق شدن در کار تدریس خصوصی

10 نباید برای موفق شدن در کار تدریس خصوصی

10 نباید برای موفق شدن در کار تدریس خصوصی

همانطور که می دانید، مشابه هر کار دیگری، برای موفقیت در کار تدریس خصوصی باید از انجام برخی از کارها پرهیز کنید. اگر می خواهید در تدریس خصوصی موفق شوید و بهترین باشید مواردی که در ادامه ارائه شده است را انجام ندهید.

پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: فیلم آموزشی - چگونگی کسب درآمد خوب و بالا از کار و شغل تدریس خصوصی

1- حضور در کلاس درس بدون آمادگی کامل

برای موفق شدن در کار تدریس خصوصی بسیار مهم است که با آمادگی کامل در کلاس ها حاضر شوید. ممکن است بسیاری از مدرسین کلاس های گروهی را جدی بگیرند و به کلاس های خصوصی به دلیل اینکه فقط یک نفر در کلاس حضور دارد توجه زیادی نکنند. اما نکته قابل توجه اینکه، اگر مسلط بر درس نباشید، احتمال از دست دادن کلاس خصوصی به نسبت کلاس گروهی بالاتر و بیشتر می باشد. در کلاس های خصوصی خیلی راحت اگر شاگرد از استاد راضی نباشد معلم دیگری را جایگزین ایشان خواهد کرد. بنابراین برای موفقیت در کار تدریس خصوصی باید همیشه در اوج آمادگی باشید تا به هر سوالی بتوانید پاسخ دهید.

2- جدی نگرفتن جلسه اول تدریس خصوصی

برای کار تدریس خصوصی اولین جلسه بسیار مهم و حیاتی است. البته این نباید باعث شود در جلسه اول استرس داشته باشید و یا به صورت تصنعی کارهایی را انجام دهید که مثلا نظر مثبت شاگرد یا والدین ایشان را جلب نمائید. فقط در نظر داشته باشید که اگر جلسه اول تدریس بسیار عالی عمل کنید و خوب بدرخشید ادامه پیدا کردن کلاس ها تضمین می شود. همانطور که می دانید در کار تدریس خصوصی یک شاگرد هم مهم است و ممکن است چند سال با شما کلاس داشته باشد. جلسه اول به نسبت حالت عادی خودتان هم بهتر تدریس کنید و مطالب را از دید شاگرد خودتان ببینید و مطالبی را به ایشان درس بدهید که واقعا مد نظر ایشان می باشد. برای جلسه اول تدریس خصوصی مطالعه کافی داشته باشید.





3- تدریس فقط بر مبنای ذهنیت خودتان

مورد دیگری که می تواند در مسیر موفق شدن شما در کار تدریس خصوصی به عنوان مانعی در نظر گرفته شود این است که بدون در نظر گرفتن وضعیت تحصیلی شاگردی که دارید و بدون پرسیدن سوال از ایشان و فقط بر مبنای مطالبی که در ذهن خودتان از قبل دارید تدریس کنید. این روند تدریس در کلاس های خصوصی اصلا مناسب نیست و می تواند باعث از دست دادن شاگرد شود. شما در طول برگزاری کلاس های تدریس خصوصی و از همان جلسه اول باید سوال بپرسید و شاگرد خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید و با توجه به وضعیت تحصیلی ایشان مطالب را ارائه نمائید. برای شاگردهایی که پایه تحصیلی ضعیف تری دارند از مطالب پایه ای تر شروع نمائید.


مطالعه مقاله 15 نکته برای تدریس خصوصی موفق هم مفید است.

4- متکلم وحده بودن در کلاس های تدریس خصوصی

بسیاری از اساتید و مدرسین در کلاس های خودشان از همان روش های قدیمی تدریس استفاده می کنند و سعی می کنند از ابتدا تا انتهای کلاس فقط خودشان حرف بزنند و به این ترتیب فکر می کنند که بهترین استفاده را از زمان کلاس داشته اند. بهترین استفاده از زمان کلاس وقتی بدست می آید که شاگرد مطالب را به خوبی یاد گرفته باشد. شاگرد شما به هر میزان بیشتر در کلاس مشارکت داشته باشد و حرف بزند و اظهار نظر کند بیشتر هم درس را یاد خواهد گرفت. بنابراین بهتر است کلاس از حالتی که فقط استاد حرف می زند خارج شود و شاگرد هم در مباحث شرکت داده شود. به این ترتیب کلاس خسته کننده نبوده و بازدهی آن هم افزایش خواهد یافت.

5- دیر رسیدن به کلاس

اگر چند جلسه پشت سر هم شاگرد شما برای شروع کلاس منتظر بماند و برگزاری و شروع کلاس با تاخیر انجام شود به تدریج به نسبت شما دید بدی پیدا خواهد کرد و در نتیجه ممکن است کلاس ها به صورت کلی کنسل شود. حتی ممکن است شاگرد شما بعد از کلاس برنامه دیگری را در نظر گرفته باشد و اگر شما بخواهید دیر به کلاس برسید و در نتیجه کلاس دیرتر تمام شود ایشان به کار بعدی خودشان نخواهند رسید. بنابراین بسیار خوب است که سر موقع در کلاس حاضر باشید و حتی 5 دقیقه زودتر هم به محل برگزاری کلاس برسید. اگر پیش بینی می کنید در مسیر ترافیک داشته باشید حتما کمی زودتر راه بیفتید تا سر وقت به کلاس برسید.





6- استفاده از جزوه آموزشی خودتان در کلاس

برای اینکه کلاس های خصوصی بازدهی خوبی داشته باشد و در عین حال شاگرد هم خیالش راحت باشد که مطالبی را مطالعه می کند که مد نظر استاد اصلی ایشان است، بهتر است از جزوه کلاسی خود شاگرد در کلاس های خصوصی استفاده شود. یک معلم و استاد تدریس خصوصی اگر بخواهد از جزوه ی خودش در کلاس استفاده نماید ممکن است شاگرد نگران شود که این مطالب با کلاس اصلی ایشان هماهنگ نیست. بهتر است مطالب اصلی درس با توجه به جزوه کلاسی خود شاگرد تدریس شود و در پایان ایرادی ندارد اگر از منابع دیگر نمونه سوال امتحانی و یا تمرین حل گردد. در کلاس های
تدریس خصوصی ریاضی، فیزیک، شیمی و یا هر درس دیگری این مورد را رعایت کنید.

پیشنهاد می شود مقاله
چگونه تدریس خصوصی داشته باشیم را هم بخوانید.

7- گزارش ندادن به والدین

بسیاری از مدرسین تدریس خصوصی با والدین دانش آموز یا دانشجو ارتباطی ندارند و گزارشی را به ایشان ارائه نمی دهند. بسیار خوب است که معلم خصوصی و والدین شاگرد برای رسیدن به هدف مشترکی که دارند و آن هم همان موفقیت شاگرد است همکاری داشته باشند. یک معلم خصوصی خوب به صورت منظم به والدین گزارش ارائه می دهد و از ایشان برای گرفتن نتیجه بهتر کمک می گیرد. به عنوان مثال در مواردی ممکن است شاگرد تمرینات را خوب حل نکند و یا کلاس را جدی نگیرد. در چنین مواردی می توان از والدین کمک گرفت و برای برگرداندن شاگرد به مسیر موفقیت همکاری مدرس و والدین می تواند بسیار موثر باشد.

8- استفاده از یک روش مشخص برای تمام شاگردها

شاید این نکته هم قبلا توضیح داده شده است. یک استاد و معلم خصوصی خوب خصوصا در کلاس های خصوصی برای هر شاگردی که دارد برنامه مشخص و منحصر به فردی را مد نظر قرار می دهد. یک شاگرد ممکن است در درس های خودش قبلا کلا افتاده است و الان می خواهد فقط نمره قبولی بگیرد. شاگرد دیگری ممکن است خودش همیشه معدل 15 و 16 داشته است و الان می خواهد شاگرد اول شود. فرد دیگری ممکن است برای موفقیت در کنکور قصد دارد از کلاس های خصوصی استفاده نماید. استعداد و توانایی و سطح معلومات شاگردها با هم یکی نیست و استاد باید با پرسیدن سوال از شاگردهای خودش و فهمیدن میزان معلومات و توانایی هر شاگرد و با در نظر گرفتن هدف هر شاگرد نحوه تدریس خودش را تنظیم نماید.

9- انعطاف بیش از حد در کلاس های تدریس خصوصی

 یک معلم خصوصی مجرب و موفق در کلاس هایی که برگزار می کند جدیت بالایی دارد. البته این بدان معنی نیست که کلاس های خشک و بی روحی برگزار شود. کلاس می تواند بسیار جذاب باشد و در عین حال استاد مواردی را در نظر بگیرد و معیارهایی داشته باشد و کوتاه هم نیاید. یک معلم خوب با ایجاد تنوع در کلاس درس و با درگیر کردن شاگرد خودش با مطالب و پرسیدن سوال و .... کلاس را به سمت جذاب بودن و متنوع بودن پیش می برد اما در عین حال تمرینی که می دهد را حتما برای جلسه بعد می خواهد و با جدیت از شاگرد خودش می خواهد که درس بخواند. اساتیدی که با جدیت کار خودشان را انجام می دهند معمولا شاگردهای موفقی هم دارند و درآمد بیشتری هم کسب می کنند.

مطالعه نمائید:
کجا تدریس خصوصی کنم و از کجا شروع کنم

10- بی توجهی کردن به ارزیابی در طول برگزاری کلاس ها

عامل دیگری که می تواند مانع موفقیت شما در تدریس خصوصی شود این است که در طول برگزاری کلاس ها ارزیابی را در نظر نداشته باشید. ارزیابی در کار تدریس خصوصی بسیار مهم است. اگر شما 10 جلسه تدریس را انجام دهید ولی میزان پیشرفت شاگرد خودتان را اندازه نگرفته باشید ممکن است ایشان اصلا نتیجه خوبی نگیرند. باید از همان جلسه دوم تدریس از ایشان سوالاتی را بپرسید و بررسی کنید که آیا مطالبی که ارائه می شود مفید بوده است یا نه. در کلاس درس هر از چندگاهی سوالی به ایشان بدهید تا حل کند و بررسی نمائید که می تواند سوال را حل کند یا نه. برای فاصله زمانی بین کلاس ها هم به شاگرد خودتان تمرین بدهید تا حل کند و با توجه به حل ایشان می توانید متوجه شوید که کلاس ها مفید بوده است یا نه. اگر روند پیشرفت خوب نیست باید در نحوه تدریس خودتان تغییری ایجاد کنید.

منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 908 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image