ارتباط مستقیم با 30683 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی زبان بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی

مزایا و معایب شغل معلمی چیست؟

مزایا و معایب شغل معلمی چیست؟


اگر می خواهید معلم شود و در زمینه تدریس و آموزش به صورت خصوصی و یا گروهی مشغول به کار شوید بهتر است با مزایا و معایب این کار آشنا باشید. در ادامه توضیحات بیشتری ارائه شده است.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: بازار داغ تدریس خصوصی و نحوه کسب درآمد بسیار بالا به عنوان معلم خصوصی


یکی از شریف‌ترین مشاغل در جوامع بشری مختلف شغل معلمی است. این شغل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تاثیر بسیار زیادی در بهبود شرایط علمی و فرهنگی جامعه دارد. افرادی که به کار معلمی علاقه‌مند هستند، ابتدا باید با مزایا و معایب این کار به خوبی آشنا شوند و از شرایط شغلی خود در آینده با خبر شوید. آشنایی با شرایط و ارزش‌های کار تدریس باعث می‌شود که فرد بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرد و با آگاهی کامل معلم بودن را انتخاب کنید. در این مطلب ابتدا قصد داریم درباره مزایا و معایب شغل تدریس صحبت کنیم و سپس به بررسی تفاوت‌های بین معلم خصوصی و معلم آموزش و پرورش بپردازیم.


این مقاله هم مفید است: درآمد کار و شغل تدریس چقدر است؟



معلم شدن چه مزایایی دارد؟


همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، شغل معلمی یا آموزگاری از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مشاغل جامعه است و در کنار سختی‌هایی مانند برقراری ارتباط نزدیک با دانش‌آموزان مختلف و ارائه مشاوره به آن‌ها، حفظ آرامش و برقراری نظم در کلاس درس و غیره مزایایی هم دارد. به طور کلی مزایای شغل تدریس نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است. به همین دلیل افراد علاقه مند می‌توانند از معایب آن چشم پوشی کنند. از مهم‌ترین مزایای این شغل شریف و ارزشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


- برانگیخته‌شدن حس آموزش طلبی و فعالیت معلم


- بالا بودن مقام، منزلت و ارزش شغل معلمی



- داشتن روحیه شاد و پرنشاط به دلیل ارتباط با جوانان و نوجوانان پرانرژی


- کمتر بودن ساعات کاری کارمندان آموزش و پرورش نسبت به کارمندهای سازمان‌های دیگر


- تعطیلی مدارس در عید نوروز، سه ماه تابستان و شرایط بد جوی


- دریافت حقوق حتی در زمان تعطیلی مدارس


- بهره‌مندی از بیمه درمانی


- دریافت عیدی سالانه، پاداش و مواردی مشابه


- دریافت حقوق بازنشستگی بعد از اتمام دوره خدمت


- داشتن شرایط مناسب برای دو شغلی شدن


- امکان تدریس به‌صورت دولتی و خصوصی


پیشنهاد می شود حتما بخوانید: چگونه با تدریس خصوصی پولدار شویم


حال که با مزایای کار معلمی آشنا شدید، به این نکته توجه داشته باشید که برای موفقیت در این شغل باید با وظایف یک معلم خوب نیز آشنا شوید.‌ این وظایف عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی برای درس‌ها، تهیه کردن محتوای درسی برای ارائه به دانش‌آموزان،‌ تدریس و آموزش مطالب موجود در کتاب‌های درسی، ارزیابی دانش‌آموزان و نمره‌ دادن به آن‌ها، برخورد مناسب با تک تک دانش‌آموزان و مدیریت رفتار آن‌ها، اهمیت دادن به مشکلات شخصی دانش‌آموزان و ارائه مشاوره برای رفع آن‌ها، همکاری با مددکاران اجتماعی و روانشناسان آموزشی، برقراری ارتباط با دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، شرکت در جلسات اولیا و مربیان مدرسه.


معلم شدن چه معایبی دارد؟


در بخش قبلی با مزایا و وظایف کار معلمی آشنا شدید. در ادامه این بخش با معایب این شغل آشنایتان خواهیم کرد. همه شغل‌ها از جمله معلم شدن معایب خاص خود را دارند. محدودیت شغلی، فعالیت در یک مقطع تحصیلی خاص به مدت چندین سال، محدودیت‌های اجتماعی، کار کردن قراردادی برای معلم های استخدام نشده، بیمه نبودن آموزگاران خصوصی، عدم امکان حضور در جمع‌ها و گروه‌های مختلف به دلیل حساس بودن موقعیت شغلی، کم بودن دستمزد و حقوق نسبت به زحمت و تلاش و داشتن شرایط سنی برای قبول شدن در آزمون‌های استخدامی مهم‌ترین معایب این شغل به شمار می‌روند.


مطالعه نمائید: برای معلم ریاضی شدن چه رشته ای باید خواند؟



برای استخدام شدن به‌عنوان معلم در آموزش و پرورش چه باید کرد؟


افرادی که به این شغل علاقه زیادی دارند و بعد از آشنایی با مزایا و معایب آن تصمیم گرفته اند وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند، برای استخدام در سازمان آموزش و پرورش می‌توانند از دو روش مختلف استفاده کنند‌. این روش‌ها شامل موارد زیر است:


قبولی در دانشگاه فرهنگیان


یکی از راه‌های اصلی برای تبدیل شدن به یک معلم این است که افراد بعد از پایان دوران تحصیلی دبیرستان و در زمان انتخاب رشته کنکور برای تحصیل در دانشگاه، گزینه‌های تربیت معلم و فرهنگیان را انتخاب کنند و پس از قبولی در این آزمون و گذراندن 4 سال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان https://cfu.ac.ir/ به‌عنوان نیرو به استخدام سازمان آموزش و پرورش درآیند. دوران چهار ساله تحصیل نیز از سوابق کاری محسوب می‌شود‌.


پیشنهاد می شود مطالعه کنید: چگونه تدریس خصوصی را شروع کنیم


قبولی در آزمون استخدامی


یکی دیگر از راه های استخدام به عنوان معلم، شرکت در آزمون استخدامی و قبول شدن در این آزمون است. با توجه به این هر ساله تعدادی از نیروهای فعال در آموزش‌ و پرورش بازنشسته می‌شوند، این سازمان برای جایگزین کردن نیروهای خود آزمون استخدامی برگزار می‌کند. افرادی که در این آزمون پذیرفته می‌شوند، باید به مدت یک سال دوره آموزشی بگذارند و با کسب نمره مورد نیاز کار خود به عنوان نیروی جدید و تازه نفس را آغاز کنند.


معلم خصوصی با معلم مدرسه چه فرقی دارد؟


به معلم هایی که با استفاده از دانش و تخصص خود در ساعاتی خارج از ساعات مدرسه به تدریس خصوصی می‌پردازند، معلم خصوصی می‌گویند. هدف از تدریس خصوصی بهبود وضعیت و شرایط تحصیلی یک دانش‌آموز است. این نوع تدریس به صورت حضوری یا به شکل آنلاین از طریق اینترنت و در فضای مجازی انجام می‌شود. از مهم‌ترین تفاوت‌های این نوع تدریس با تدریس عمومی (به عنوان معلم رسمی در آموزش و پرورش) می‌توان به مواردی مانند تفاوت در رویکرد آموزشی، تفاوت در میزان انعطاف‌پذیری، افزایش بازخورد و توجه بیشتر معلم به دانش‌آموز، پشتیبانی فردی، برطرف کردن سوالات و مشکلات دانش‌آموز در یک فضای آرام، امکان تدریس گزیده براساس نیازهای دانش‌آموز و تقویت مهارت مکالمه در دانش‌آموز اشاره کرد.


برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی، در بالای همین صفحه بر روی عبارت عضویت در سایت کلیک نموده، ثبت نام نمائید و بعد از ورود به پنل کاربری تبلیغ خودتان را ثبت کنید. درج اگهی تدریس خصوصی در این سایت www.IranModares.com رایگان بوده و تنها در صورت تمایل می توانید تبلیغ خودتان را ویژه کنید. در ایران مدرس تا سال 1403 بیش از 30000 معلم خصوصی ثبت نام کرده اند. با عضویت در این سایت و درج تبلیغ در آن، شماره تماس شما مستقیم نمایش داده شده و می توانید بدون واسطه شاگرد جذب نمائید.


این مقاله هم مفید است: چگونگی کسب درآمد بالا از کار و شغل تدریس خصوصی



افراد برای تبدیل شدن به یک معلم خوب به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟


کسانی که به کار تدریس علاقه زیادی دارند، باید با مهارت‌های مورد نیاز این شغل نیز آشنا باشند تا با تقویت دانش و مهارت‌های خود بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای شغل تدریس عبارت‌اند از:


1- توانایی در برقراری ارتباط با خوب با دانش آموزان


2- توانایی ایجاد ارتباط و گسترش روابط با مسئولان مدرسه و والدین دانش‌آموز


3- تعهد کاری


4- رعایت برابری حقوق دانش آموزان


5- توانایی بالا در انجام کارهای تیمی


6- داشتن ابتکار عمل در اداره کلاس


7- ایجاد حس کنجکاوی و تقویت حس یادگیری در دانش‌آموزان


8- داشتن توانایی بالا در مدیریت و سازماندهی زمان


9- توانایی در مدیریت کردن کلاس


10- برخورد مناسب و معقول با رفتارهای نامناسب دانش آموزان


11- صبوری و خوش اخلاقی


حتما مطالعه کنید: بهترین معلم کیست


معلم ها می‌توانند علاوه بر مدارس دولتی، در مدارس غیر انتفاعی نیز به تدریس مشغول شوند و با افزایش سابقه کاری و کسب تجربه‌های لازم شغل خود را به مشاغلی مانند معاون یا مدیر مدرسه ارتقا دهند. آن ها با برگزاری کلاس‌های خصوصی می‌توانند میزان درآمد ماهیانه خود را نیز افزایش دهند.


منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 1378 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image