ارتباط مستقیم با 30741 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله مطالب کلی تدریس خصوصی 10 توصیه مفید و موثر برای عملکرد عالی در اولین جلسه تدریس خصوصی

10 توصیه مفید و موثر برای عملکرد عالی در اولین جلسه تدریس خصوصی

10 توصیه مفید و موثر برای عملکرد عالی در اولین جلسه تدریس خصوصی

در این مقاله 10 توصیه کاربردی، مفید و موثر برای عملکرد عالی در اولین جلسه تدریس خصوصی و حفظ شاگرد ارائه شده است. اساتید با تجربه می دانند که در کار تدریس خصوصی اولین جلسه تدریس حیاتی است و اگر به خوبی برگزار شود یک استاد می تواند شاگردی را برای چندین ترم داشته باشد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: اولین جلسه تدریس، جلسه اول تدریس چه بگوییم

1- قبل از حضور در جلسه اول درس را مطالعه کنید: وقتی کلاس را با یک شاگرد جدید هماهنگ می کنید، قبل از این که اولین جلسه برگزار شود، از ایشان بپرسید که کدام فصل از کتاب را در نظر دارد و چه مبحثی قرار است تدریس شود. البته به گونه ای سوال بپرسید که نشان دهد درس را بلد نیستید و می خواهید مطالعه کنید. اما بسیار خوب است که در جریان باشید در اولین جلسه تدریس چه مبحثی قرار است درس داده شود. بعد از این که مشخص شد کدام مبحث قرار است تدریس شود باید آن مبحث را خوب مطالعه کنید تا بر درس مسلط باشید. البته ممکن است شاگرد شما جزوه خودش را داشته باشد و معمولا این طور هم هست. اما در هر صورت کلیت مبحث را بدانید و برای آن مطالعه کنید. اگر هم مبحثی است که بسیار خوب بلد هستید که چه بهتر. در هر صورت اولین جلسه تدریس را کمی جدی تر بگیرید و با تسلط بالا در کلاس حاضر شوید.

2- با لباس مرتب و شیک در منزل شاگرد حضور یابید: همانطور که می دانید، شما وقتی شخصی را برای اولین بار می بینید با توجه به نوع پوشش و ظاهر ایشان در همان ثانیه های اول ذهنیتی در رابطه با ایشان برای شما شکل می گیرد. بهتر است با لباس مرتب و شیک و تمیز در کلاس حاضر شوید تا ذهنیت خوبی به نسبت شما شکل بگیرد. حتما لباس شما تمیز باشد تا بوی عرق ندهد و همان جلسه اول شاگرد زده نشود. به ظاهر خودتان هم به اندازه موارد دیگر اهمیت دهید.

3- با اعتماد به نفس بالا حرف بزنید و به خودتان استرس وارد نکنید: درست است که باید جلسه اول را مهم در نظر بگیرید و به آن اهمیت بدهید اما در هر صورت این نباید باعث شود که به عنوان یک معلم خصوصی موفق استرس داشته باشید. با اعتماد به نفس بالا حرف بزنید و درس را پیش ببرید. اگر استرس داشته باشید شاگرد شما فکر می کند درس را بلد نیستید و کلاس از دست می رود. اگر قبل از کلاس درس را خوب مطالعه کرده باشید استرس شما به کمترین مقدار خودش می رسد.

مطالعه مقاله
اولین جلسه تدریس خصوصی و جلسه اول تدریس در دانشگاه هم مفید است.

4- اگر سوالی را بلد نیستید نگوئید که نمی دانم: شما وقتی در اولین جلسه کلاس خصوصی حاضر می شوید ممکن است شاگردی که دارید جزوه ای را در مقابل شما قرار دهد که قبلا ندیده اید و با وجود اینکه مبحث را به صورت کلی بلد هستید اما ممکن است مثال سختی در جزوه باشد که بلد نیسیتد و یا باید بیشتر روی آن فکر کنید. در جلسه اول تعلل و فکر کردن به سوال، تپق زدن و گفتن کلمه نمی دانم خط قرمز است و نباید اصلا چنین مواردی اتفاق بیفتد. شما بیش از 90 درصد مطالب را بلد هستید و برای یک سوال نباید کلاس را از دست بدهید. باید با مهارت آن سوال را جمع کنید و یا به بعد موکول نمائید. اصلا سعی نکنید در جلسه اول تدریس روی سوالی فکر کنید و شاگرد شما مثلا 5 دقیقه منتظر بماند بلکه شما به نتیجه برسید. چنین مواردی می تواند باعث از دست رفتن شاگرد شود. بعدا در منزل روی سوال فکر کنید و جلسات بعد آن را برای شاگرد خودتان توضیح دهید. در کار تدریس خصوصی این نکات بسیار مهم است.

5- به نسبت حالت همیشگی خودتان یک سر و گردن بالاتر باشید: در جلسه اول عالی تدریس کنید و با سرعت بالا و با حرارت و آب و تاب تدریس کنید. سریع فکر شاگرد خودتان را بخوانید و مطالب را برای ایشان توضیح دهید. اگر سوالی را پرسید با انرژی بالا و بسیار عالی توضیح دهید. به نسبت حالت همیشگی خودتان در تدریس عملکرد بهتری داشته باشید. جلسه اول تعیین کننده است.


6- با دقت شاگرد خودتان را زیر نظر داشته باشید و به شناخت خوبی برسید: در کلاس های تدریس خصوصی اگر کل جلسه را 90 دقیقه در نظر بگیریم باید نیم ساعت اول شاگرد خودتان را با دقت بالا مد نظر داشته باشید و سوالاتی را بپرسید به گونه ای که به شناخت خوبی از ایشان بپرسید. مثلا اگر در حال تدریس مبحث مشتق هستید از همان ابتدای جلسه یکی دو سوال بپرسید تا متوجه شوید این شاگردی که به تازگی با ایشان آشنا شده اید به چه میزانی درس را بلد است. ممکن است شاگرد شما اصلا در باغ نباشد و شما چون این را نمی دانید مطالب سطح بالایی را توضیح می دهید و شاگرد اصلا متوجه نخواهد شد. در نتیجه جلسه بعدی ای در کار نخواهد بود. باید سریع به شناخت خوبی از شاگرد خودتان برسدی و اگر ضعیف است از مطالب پایه ای تر شروع کنید و اگر متوسط به بالا است متناسب با دانسته های خود ایشان توضیح دهید. این نکته بسیار مهم است.

حتما بخوانید: چگونه شاگردهایمان را حفظ کنیم؟

7- سوال بپرسید و نظر شاگرد خودتان را بخواهید: هر یک ربع یک بار و یا هر 20 دقیقه یک بار نظر شاگرد خودتان را بپرسید. سوالاتی از این نوع بپرسید: روند تدریس به نظر شما مناسب است؟ آیا مطالب را به خوبی متوجه می شوید؟ فکر می کنید باید تغییری ایجاد کنیم تا بازدهی کلاس بیشتر بشه؟ و .... . با پرسیدن این سوالات شاگرد شما برای اعلام نظر راحت تر خواهد بود. در غیر اینصورت ممکن است شاگرد شما از روند تدریس اصلا راضی نباشد و این عدم رضایت را هم اصلا اعلام نکند. در جلسه اول باید به این موارد توجه کنید.

8- سوالات سطح پایین و ناشیانه نپرسید: همانطور که گفته شد بسیار خوب است که با پرسیدن سوال از شاگرد خودتان و با نظر خواهی از ایشان به شناخت خوبی برسید و بتوانید کلاس ها را مطابق با سلیقه شاگرد خودتان پیش ببرید. اما توجه داشته باشید در این امر زیاده روی نکنید. سوال های خیلی زیاد و یا سوال های سطح پایین و ناشیانه هم می تواند اثر منفی داشته باشد. بعضی از شاگردها هم ممکن است صمیمیت زیاد را خصوصا در اولین جلسه تدریس دوست نداشته باشند بنابراین سوالات شخصی نپرسید.

9- انعطاف به خرج دهید: ممکن است شما خودتان روش تدریسی را زیاد دوست دارید و اکثرا با یک روند مشخص درس می دهید. حتی اگر این روش خیلی موثر بوده است و شاگردهای قبلی شما خوب نتیجه گرفته اند حداقل در اولین جلسه کلاس خصوصی خیلی روی آن اصرار نداشته باشید. انعطاف به خرج دهید و دید خودتان را باز نگه دارید. به نظر و سلیقه شاگرد خودتان اهمیت دهید و خودتان را با آن هماهنگ کنید.

مطالعه مقاله
100 نکته برای موفقیت در تدریس خصوصی و تعریف و مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف و روش های نوین و جدید تدریس هم مفید است.

10- در پایان نظر کلی شاگرد خودتان را بپرسید: در پایان جلسه اول نظر شاگرد خودتان را بپرسید و اگر لازم شد توضیحاتی را ارائه نمائید. ممکن است با ارائه توضیحات مناسب و دادن امید به شاگرد خودتان، اگر ایشان درصدی نارضایتی هم داشته باشد، در نهایت به صورت کلی دوست داشته باشد که کلاس را ادامه دهد.

جمع بندی و نتیجه گیری: در این مقاله در رابطه با راهکارهایی که می تواند منجر به بهتر نتیجه گرفتن از جلسه اول تدریس خصوصی گردد توضیح داده شد. ممکن است شما با روش های مختلفی اقدام به جذب شاگرد کرده باشید. شاید با درج تبلیغ در همین سایت و با پرداخت هزینه برای آگهی تدریس ویژه و یا از طریق آموزشگاهها شاگرد جذب کرده باشید. در هر صورت، جذب شاگرد هزینه دارد و در کار تدریس خصوصی یک شاگرد هم اهمیت زیادی دارد. اگر آموزشگاهی شاگردی را به شما معرفی کند و همان جلسه اول کلاس کنسل شود، بعد از آن شاید شاگرد دیگری را به شما معرفی نکنند. یا اگر خودتان مستقیم شاگردی را جذب کرده باشید و همان جلسه اول از دست برود هزینه ای که برای جذب شاگرد صرف کرده اید از دست می رود. بنابراین به اولین جلسه تدریس خصوصی اهمیت دهید. در جلسه اول بهترین خودتان باشید و با پرسیدن سوالات هوشمندانه سریع متوجه شوید شاگرد شما چه نوع تدریسی را در نظر دارد و چه هدفی دارد و کلاس را با آن هماهنگ نمائید. در نهایت موفقیت شما در گرو موفقیت شاگردهای شما است. اگر از همان جلسه اول خوب تدریس کنید و شاگردهای خودتان را با تعهد به بهترین نتیجه ممکن برسانید، همین شاگردهایی که دارید شاگردهای دیگری را هم به شما معرفی کرده و شما در کار تدریس خصوصی به بهترین نتایج ممکن خواهید رسید.

منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 372 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image