ارتباط مستقیم با 30610 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس ریاضی خیری
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله دروس دانشگاهی روش تدریس در دانشگاه و نکات مهم تدریس خصوصی دروس دانشگاهی

روش تدریس در دانشگاه و نکات مهم تدریس خصوصی دروس دانشگاهی

روش تدریس در دانشگاه و نکات مهم تدریس خصوصی دروس دانشگاهی

در این مقاله در رابطه با روش تدریس در دانشگاه و نحوه تدریس دروس مختلف در مقطع دانشگاه و همچنین در رابطه با نکات مهمی که باید حین تدریس خصوصی دروس دانشگاهی در نظر داشته باشیم توضیح داده می شود. اگر می خواهید در دانشگاه تدریس کنید و یا کار تدریس خصوصی را برای دانشجویان انجام دهید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.


پیشنهاد ویژه سایت تدریس خصوصی ایران مدرس: اولین جلسه تدریس خصوصی و جلسه اول تدریس در دانشگاه


مهمترین نکات تدریس و تدریس خصوصی دروس دانشگاهی


اگر قصد دارید در دانشگاه تدریس کنید و یا در زمینه تدریس خصوصی ریاضی عمومی 1 و 2 دانشگاه، فیزیک عمومی و یا سایر دروس عمومی و تخصصی دانشگاهی فعالیت داشته باشید، در این مقاله مهمترین نکات مرتبط با تدریس دروس دانشگاهی ارائه شده است.


توضیحات کلی و لزوم حضور و غیاب در کلاس های دانشگاهی


روش تدریس در دانشگاه با نحوه تدریس در مقطع متوسطه و ابتدایی متفاوت است. اگر تجربه تدریس در دانشگاه را ندارید مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید باشد. در جلسه اول تدریس در دانشگاه معمولا استاد خودش را معرفی می کند و خلاصه ای از کارهایی که خودش در ایام تحصیل انجام داده است و زمینه کاری خودش را توضیح می دهد. اگر سابقه کاری استاد و کارهایی که قبلا انجام داده است خیلی به درسی که قرار است تدریس شود ربط داشته باشد می تواند توضیحات بیشتری را هم ارائه نماید.


خوشرویی و احترام متقابل در کلاس های دانشگاهی بسیار مفید و موثر است. در کلاس های مقطع متوسطه و ابتدایی ممکن بود معلم بتواند با تهدید کردن و حتی کتک زدن دانش آموزان را مجبور به اطلاعت از استاد و درس خواندن و ساکت ماندن در کلاس بکند. اما در کلاس های دانشگاهی این موارد قابل کاربرد نیست. استادی که در کلاس های دانشگاهی جدیت دارد، خودش به درسی که تدریس می کند علاقه و اعتقاد دارد و احترام دانشجوها را نگه می دارد مسلما در کار خودش بسیار موفق خواهد بود. بنابراین به عنوان یک استاد موفق سعی کنید از همان جلسه اول تدریس در دانشگاه به دانشجویان احترام بگذارید و مسلما احترام متقابل را هم دریافت خواهید کرد. بهتر است در دانشگاه هم دروسی را تدریس کنید که به صورت کامل بر آن مسلط هستید و بسیار خوب است که به دروس تدریسی خودتان علاقه داشته باشید. به این ترتیب بازدهی شما خیلی بیشتر هم خواهد شد.


مطالعه مقاله بهترین روش تدریس در دانشگاه و آموزش دروس دانشگاهی هم مفید است.



روش عملکرد درست و مفید در اولین جلسه تدریس دانشگاه


در جلسه اول تدریس در دانشگاه همان طور که گفته شد استاد ابتدای کار خودش را معرفی خواهد کرد. در مرحله بعد می تواند از دانشجویان بخواهد که خودشان را معرفی نمایند. می تواند در رابطه با دروس و زمینه کاری مورد علاقه ایشان سوال بپرسد. اگر دانشجویان حاضر در کلاس در مقطع ارشد تحصیل می کنند می تواند دانشگاه محل تحصیل قبلی ایشان و یا موضوع پروژه قبلی ایشان را بپرسد تا آشنایی مختصری با دانشجویان پیدا کند. به هر حال اگر استاد لیست حضور و غیاب را دارد می تواند اسم دانشجویان را بخواند و با آنها آشنا شود و یا از آنها بخواهد اسم خودشان را در برگه ای بنویسند. توصیه می شود هر جلسه ابتدای کلاس حضور غیاب را داشته باشید تا دانشجویان کلاس را جدی بگیرند.


حتی اگر نخواهید آخر ترم دانشجویانی که در کلاس های تدریس غیبت زیادی داشته اند را حذف کنید، به هر حال حضور و غیاب برای جدی تر گرفته شدن کلاس توسط دانشجویان مفید است. مزیت دیگری هم که دارد این است که وقتی اسم دانشجویان را یاد می گیرید بیشتر از شما حساب می برند و کلاس بیشتر در کنترل شما خواهد بود. اگر حضور غیابی در کار نباشد بعضی از دانشجویان به هوای اینکه شما اصلا نمی دانید کدام دانشجو چه کاری را انجام می دهد ممکن است شیطنت هایی را انجام دهند و بعضا کنترل کلاس را بخواهند از دست شما خارج کنند. بنابراین در کل حضور و غیاب مفید است. بعد از حضور غیاب نوبت به معرفی درس، سرفصل ها و مراجع درس می رسد.


مطالعه مقاله جلسه اول تدریس در دانشگاه هم مفید است.



نکات تکمیلی در رابطه با جلسه اول تدریس در دانشگاه


در جلسه اول تدریس در دانشگاه معمولا درس تدریسی معرفی می شود و سرفصل ها هم به صورت خلاصه معرفی می گردد. دروس دانشگاهی با درس های مقطع متوسطه متفاوت هستند. برای هر درسی که قرار است در مقطع دانشگاهی تدریس شود معمولا مراجع و منابع متعددی وجود دارد. اساتید دانشگاهی معمولا برای درسی که قرار است تدریس شود یک مرجع اصلی معرفی می کنند و در کنار آن منابعی برای مطالعه بیشتر هم معرفی خواهند کرد. بنابراین شما هم باید یک مرجع اصلی را که قرار است درس با توجه به آن تدریس شود معرفی کنید و برای تمرین و مطالعه بیشتر مراجع دیگری هم ارائه دهید. بسیار خوب است که قبل از حضور در کلاس های دانشگاه برای درسی که قرار است تدریس شود جزوه ای از قبل آماده داشته باشید. یا حداقل می توانید با توجه به سرفصل هایی که مد نظر دارید جزوه مناسبی را از اینترنت دانلود کنید و از روی آن تدریس را انجام دهید.


بنابراین جلسه اول تدریس در دانشگاه باید خودتان را معرفی کنید، با دانشجویان تا حدی آشنا شوید و درسی که قرار است تدریس شود و منابع مورد استفاده آن را هم معرفی نمائید. نکته دیگری که معمولا در جلسه اول باید در نظر گرفته شود این است که باید نحوه ارزیابی درس را هم توضیح دهید. باید بگوئید که چند نمره برای تمرینات، چند نمره برای پایان ترم و میان ترم و پروژه و .... در نظر می گیرید تا دانشجویان بدانند که چه انتظاری از آنها دارید و خودشان را با شما هماهنگ نمایند.


برای مشاهده لیست مدرسین و اساتیدی که در زمینه تدریس خصوصی دروس دانشگاهی فعالیت دارند بر روی عبارت تدریس خصوصی دروس دانشگاهی کلیک کنید.


روند تدریس مناسب در طول ترم و افزایش بازدهی کلاس ها


مطالبی که گفته شد بیشتر در ارتباط با جلسه اول تدریس در دانشگاه و نحوه عملکرد درست در اولین جلسه تدریس دانشگاهی بود. اما در ادامه، در طول ترم هم باید سعی کنید روند خوبی را در پیش بگیرید به گونه ای که در کار خودتان موفق باشید و کلاس برای دانشجویان شما هم مفید باشد. احترام متقابل و جدی گرفتن درس در عین حال در بخش های قبل مورد تاکید قرار گرفت. ممکن است از بین دانشجویان یکی دو نفر باشند که بخواهند بعضا شوخی های نابه جایی را انجام دهند یا رفتار مناسبی نداشته باشند. در مراحل اولیه کار می توانید آنها را جدی نگیرید و فقط یک نگاه معنا دار به آنها داشته باشید. اگر ادامه پیدا کرد می توانید محترمانه به آنها تذکر بدهید. در نهایت اگر بهتر نشد می توانید از ایشان بخواهید که کلاس را ترک کند.


در هر صورت به دانشجویان بی احترامی نکنید و حتی درخواست ترک کلاس هم باید با احترام باشد. نکته دیگر اینکه سعی کنید بر درسی که تدریس می کنید کاملا مسلط باشید. نباید نقطه ضعف دست دانشجویان بدهید. همواره مطالعه داشته باشید تا در دانشگاه خوب و عالی تدریس کنید. در کلاس های دانشگاهی ممکن است بعضا مباحث سنگین و خسته کننده باشد. سعی کنید با ایجاد تنوع در کلاس، شوخی های مناسب و به جا و استراحت دادن به موقع کلاس مفرح و خوب و در عین حال مفیدی داشته باشید. به این ترتیب دانشجویان هم بهتر درس را یاد می گیرند.


مطالعه مقاله بهترین قیمت کلاس های تدریس خصوصی دروس دانشگاهی هم مفید است.


نکات تکمیلی و مهم برای موفقیت در تدریس در دانشگاه


در کلاس های تدریس دانشگاهی اگر درسی که تدریس می کنید حالتی دارد که در عمل کاربرد دارد به هر میزان که می توانید مثال های عملی و کاربردی از آن ارائه نمائید. دانشجویان خیلی دوست دارند بدانند درسی که در حال یادگیری آن هستند در عمل چگونه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. دانشجویان خیلی از درس های انتزاعی و دروسی که کاربرد مشخصی ندارد خوششان نمی آید. در هر رشته ای در دانشگاه که کار تدریس را انجام می دهید می توانید فقط سر فصل ها را بگوئید و یا اینکه در کنار ارائه درس مثال های عملی و کاربردی را هم بیان کنید. حالت دوم مسلما بازدهی بسیار بهتری دارد. در کلاس های تدریس دانشگاهی بسیار خوب است که دانشجویان را در بحث مشارکت دهید. در کل، کلاس هایی که به صورت دو طرفه برگزار می شود و در آن بحث و مشارکت دانشجویان وجود دارد بازدهی بسیار خوبی هم دارد.


از طرفی وقتی دانشجویان را در بحث مشارکت می دهید خودتان هم کمی استراحت می کنید و متوجه هم خواهید شد که دانشجویان به چه میزان درس را یاد گرفته اند. اگر امکان دارد از فیلم آموزشی و پاورپوینت حتما در کلاس استفاده نمائید. بسیار خوب و مفید است. نکته دیگر اینکه حتما در کلاس های دانشگاه ارزیابی را مد نظر داشته باشید. میان ترم و کوئیز گرفتن بسیار خوب است. اگر درسی که تدریس می کنید قابلیت تعریف پروژه را دارد حتما پروژه ای تعریف کنید تا دانشجویان عملا استفاده از مطالب درسی را یاد بگیرند. خصوصا در مقطع ارشد و دکتری تعریف پروژه برای درس نه تنها مفید بلکه لازم است.


مطالعه نمائید: بهترین روش تدریس در دانشگاه و دبیرستان



نکات مهم تدریس خصوصی دروس دانشگاهی


ممکن است در کنار تدریس در دانشگاه بخواهید در زمینه تدریس خصوصی دروس دانشگاهی هم فعالیت داشته باشید. در همین سایت ایران مدرس ثبت نامی کنید و آگهی تدریس خودتان را ثبت نمائید تا بتوانید در زمینه تدریس خصوصی دروس دانشگاهی شاگرد جذب کنید. در کلاس های تدریس خصوصی دانشگاهی نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که این کلاس ها با کلاس هایی که خودتان در دانشگاه برگزار می کنید متفاوت است. در کلاس های خصوصی استاد اصلی درس خودتان نیستید و استاد دیگری قرار است ارزیابی را انجام دهد. بسیار خوب است که از جزوه ای که دانشجو در کلاس های اصلی خودش یادداشت کرده است در کلاس های خصوصی استفاده نمائید.


در کلاس های اصلی خودتان در دانشگاه شما سرفصل ها و نحوه ارزیابی و موارد دیگر را بیان می کردید و دانشجویان خودشان را با شما هماهنگ می کردند. در کلاس های خصوصی شما باید خودتان را با شاگردی که در کلاس حضور دارد و با جزوه ایشان هماهنگ کنید. اگر دانشجوی ضعیفی در کلاس حضور دارد باید سعی کنید مطالب را به صورت پایه ای بیان کنید تا برای ایشان قابل فهم باشد. اگر دانشجویی که در کلاس خصوصی حضور دارد دانشجوی خوب و قوی ای است باید مطالب سطح بالاتری را ارائه نمائید. در کلاس های خصوصی چون فقط با یک نفر دانشجو و شاگرد سر و کار دارید اینکه بخواهید مطالب به گونه ای بیان شود که 100 درصد مفید باشد کار راحت تری به نسبت کلاس های گروهی است. باید از شاگرد خودتان مرتبا سوال بپرسید و ارزیابی داشته باشید و نهایتا مطالب را به گونه ای بیان کنید که برای ایشان مفید باشد.


مطالعه مقاله نرخ و قیمت تدریس خصوصی دروس دانشگاهی مفید است.


جمع بندی و نتیجه گیری


در این مقاله در رابطه با روش تدریس در دانشگاه، نحوه عملکرد صحیح در اولین جلسه تدریس دانشگاهی و همچنین عملکرد مناسب در طول ترم توضیح داده شد. لزوم حضور و غیاب در کلاس، احترام متقابل به دانشجویان، تسلط کامل بر درسی که تدریس می شود، ارزیابی و ... مورد تاکید قرار گرفت. در نهایت در رابطه با کلاس های خصوصی دانشگاهی و تفاوت آن با جلسات تدریس در دانشگاه توضیح داده شد. نکته پایانی اینکه برای یک استاد دانشگاه خوب بودن باید به تدریس و دروسی که درس می دهید عشق و علاقه داشته باشید. اگر به این کار علاقه دارید می توانید به سرعت پله های ترقی را طی کنید.


مطالعه مقاله بازنگری روش های تدریس در دانشگاه و روش های تدریس کارآمد را هم توصیه می کنیم.


منبع: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 20545 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image