ارتباط مستقیم با 30737 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی زبان بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس تدریس خصوصی مقاله ریاضی 6 روش تدریس موثر ریاضی

6 روش تدریس موثر ریاضی

6 روش تدریس موثر ریاضی


در این مقاله 6 روش تدریس موثر ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است. روش های مذکور شامل روش های تعاملی، روش کنفرانس، تمرینی، شرحی، روش استفاده از مثال و روش کلامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های تدریس موثر و مفید ریاضی ادامه این مقاله را بخوانید.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: روشهای نوین و الگوی موفق تدریس ریاضی


معرفی 6 روش تدریس موثر و مفید ریاضی


در این بخش 6 روش تدریس موثر و مفید ریاضی معرفی شده و توضیحات کافی ارائه می گردد. با استفاده از روش های جدید و نوین تدریس ریاضی می توانید در کار خودتان موفق تر شده و شاگردهای موفق تر و تواناتری را هم تربیت نمائید. روش های تدریس سنتی در حال حاضر کارایی زیادی ندارند و معلم های ریاضی و سایر دروس باید به فکر یادگیری مهارتهای جدید و روش های تدریس نوین و موثرتر باشند. در ادامه 6 روش تدریس موثر ریاضی معرفی می شود و در ضمن مقالاتی هم برای مطالعه بیشتر در این زمینه معرفی خواهد شد.


روش تدریس اول: تعامل با دنیای واقعی


همانطور که در سایت روش تدریس توضیح داده شده است، در یک روش تدریس که آن را تعامل می‌نامند، دانش‌آموزان می‌خواهند با دنیای واقعی همکاری داشته باشند و هر آنچه را که در حوزه‌های مختلف زندگی‌شان اتفاق افتاده است را تجزیه‌وتحلیل کنند (نه‌تنها نوعی کارآموزی است بلکه مقرون‌به‌صرفه نیز هست و در شغل و حوزه‌های مختلف جامعه و… نیز مفید است.). برای درس ریاضی هم یک روش تدریس بسیار عالی این است که از مثال های واقعی و ملموس که در دنیای واقعی اتفاق می افتد استفاده نمود. مثلا برای بیان مفهوم مشتق می توان مثال سرعت را برای دانش آموزان ارائه کرد. همانطور که می دانیم با مشتق گیری از معادله مکان زمان، سرعت بدست می آید و این می تواند مثال خوبی حین تدریس ریاضی و بحث مشتق باشد. یا اگر نمودار سرعت - زمان را داشته باشیم با انتگرال گیری از آن و محاسبه مساحت زیر نمودار می توان جابه جایی یا مسافت طی شده را بدست آورد و این مثال واقعی می تواند انگیزه زیادی را برای دانش آموزان ایجاد نماید تا انتگرال را در درس ریاضی یاد بگیرند. برای آموزش سهمی هم می توان مسیر حرکت پرتابه را مثال زد.


روش تدریس دوم: روش کنفرانس، روشی موثر برای تدریس ریاضی


این روش با روش سخنرانی تفاوت دارد زیرا در روش سخنرانی، معلم مسئول دادن اطلاعات به دانش آموزان است. در حالیکه در این روش اطلاعات توسط دانش آموزان جمع آوری و ارائه می گردد. این روش می تواند مشخص کند که دانش آموزان تا چه اندازه می دانند. فرض کنید که می خواهید جلسه آینده در کلاس خصوصی ریاضی معادله درجه دوم را به دانش آموز خودتان یاد بدهید. می توانید به شاگرد خودتان بگوئید که برای جلسه آینده در رابطه با معادله درجه دوم و نحوه رسم نمودار آن و یا روش های مختلف محاسبه جواب ها مطالعه نموده و جلسه آینده در حد 10 دقیقه برای شما توضیح دهد. در کلاس گروهی هم می توانید دانش آموزان را به گروههایی تقسیم بندی نموده و از آنها بخواهید جلسه آینده مطالب جدید را ارائه نمایند. این کار باعث می شود شاگردهای شما در کلاس فعال باشند و چون از پیش مطالعه داشته اند مطالب تدریسی شما در کلاس ریاضی را هم به خوبی یاد می گیرند.



حتما بخوانید: بهترین روش تدریس ریاضی و روش های نوین و جدید تدریس ریاضی



روش تدریس سوم: شیوه تمرینی لازم و ضروری برای تدریس ریاضی


این روش خصوصا برای درس ریاضی بسیار مفید، موثر و لازم است. شاید بتوان دروس دیگر را بدون تمرین و با مرور کتاب و یا حضور در کلاس یاد گرفت اما ریاضی را بدون تمرین هر گز نمی توانید آموزش ببینید. در این روش معلم معمولاً بوسیله تمرین، دانش آموز یا دانشجو را به تکرار مطلب یا کاربرد آن تشویق می کند تا فراگیر در موضوع مورد نظر تبحر لازم را کسب کند. ممکن است معلم ریاضی، پس از درس دادن مفهوم مشتق و طرز مشتق گیری از توابع، از دانش آموزان بخواهد که ده مسئله در رابطه با این موضوع حل کنند. در مثالی دیگر استاد ریاضی ممکن است پس از تدریس مبحث مهم و چالش بر انگیز مثلثات، نسبت های مثلثاتی و انتگرال مثلثاتی، تمرین های زیادی را به شاگردهای خودش بدهد تا آن تمرینات را حل نموده و بر مباحث مسلط شوند. در تمام موارد بالا معلم، با استفاده از شیوه تمرینی، دانش آموزان را به تکرار یا کاربرد مفاهیم مورد نظر تشویق می کند. البته باید شیوه درست تمرین کردن ریاضی که در مقاله چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم و درس بخوانیم توضیح داده شده است هم به دانش آموزان گفته  شود. دانش آموز نباید به استفاده از حل المسائل عادت کند و باید یاد بگیرد روی تمرینات فکر نموده و راه حل ارائه نماید.


روش تدریس چهارم: روش شرحی برای تدریس ریاضی در مدارس


این روش از رایج ترین روش تدریس ریاضی در مدارس ایران است. در این روش معلم تنها به توضیح دادن مطالب ریاضی می‌پردازد و دانش آموزان در فضای ساکت کلاس، حرف‌های معلم را می‌شنوند. البته این روش یک شیوه قدیمی بوده و بهتر است با روش های دیگر ترکیب شود. اگر معلم ریاضی از این روش استفاده می نماید بهتر است حین تدریس از دانش اموزان سوالاتی را بپرسد و آنها را در برگزاری کلاس مشارکت دهد تا کلاس خسته کننده نباشد. یا می توان این روش را با روش مثال زدن و تمرین ترکیب نمود. تلاش معلم ریاضی باید این باشد که دانش آموزان فعال باشند و مشارکت داشته باشند. به هر میزان دانش آموزان بیشتر حرف بزنند و توضیح دهند در نهایت کلاس مفیدتر خواهد بود.


پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه ریاضی تدریس کنیم؟ (10 نکته برای تدریس موفق ریاضی) را هم مطالعه کنید.


روش تدریس پنجم: روش استفاده از مثال برای تدریس ریاضیات


این روش از ترکیب چندین روش به وجود می آید، آن را می توان در تمام مراحل آموزشی یک مفهوم ریاضی به کار گرفت. فرض کنیم می‌خواهیم بدون استفاده از تعریف، به صورت شهودی مثلث بودن یک شکل هندسی را آموزش دهیم. در این صورت چند مثلث به اندازه های مختلف روی تخته سیاه رسم می کنیم و به کلاس می گوییم که همه این شکل ها را مثلث می‌نامیم. آنگاه چند شکل هندسی دیگر توام با چند مثلث روی تخته سیاه رسم می کنیم و از دانش آموزان می‌خواهیم که مثلث ها را علامت بزنند. مثال دیگری را از ریاضی دوم ابتدایی می زنیم. چند مستطیل را رسم می نمائیم و از دانش آموزان می خواهیم طول ضلع های آن ها را اندازه بگیرند و نتیجه گیری کنند. بعد طول ضلع چند مربع را اندازه گیری نمایند. در نهایت با این مثال ها دانش آموزان متوجه می شوند که در مستطیل ضلع های روبه رو با هم برابر هستند و در مربع تمام ضلع ها اندازه یکسانی دارند.



روش تدریس ششم: روش کلامی (زبانی)


در اين روش معلم به اصطلاح متکلم وحده است. همه چيز را بيان مي کند، قواعد را بررسي مي کند، نتيجه گيري مي کند و طراح مساله است. خلاصه معلم همه کاره و دانش آموز هيچ کاره است. معلم مساله گو و شاگرد مساله حل کن، معلم متکلم و شاگرد مستمع است. این روش مشابه همان روش شرحی است. ممکن است برای تدریس برخی از مباحث ریاضی و جا انداختن مفاهیم و روابط و فرمول های ریاضی جدید لازم باشد معلم در بازه ای زیاد حرف بزند و متکلم وحده باشد. اما بهتر است هر چه زودتر این روش به سمت روش های دیگر تغییر داده شود. فرض کنید یک معلم ریاضی 20 دقیقه در رابطه با مفهوم حد و رفع ابهام در حد حرف می زند یا قاعده هوپیتال را تدریس می کند. در ادامه بسیار خوب است مثال های متعددی حل نماید، به دانش آموزان تمرین بدهد تا حل کنند و حتی از یکی دو نفر از شاگردهایش بخواهد به زبان ساده هر چیزی را که یاد گرفته اند توضیح دهند.


کلیک کنید: مشاهده نمونه فیلم های تدریس ریاضی در ایران مدرس


راهکارهای جذاب تر کردن درس ریاضیات با تدریس درست


در ادامه تعدادی از راهکارهای جذاب تر کردن درس ریاضی ارائه شده است که می تواند برای مدرسین ریاضی مفید باشد. ریاضی از جمله مهارتهای اساسی است که دانش آموز باید از همان ابتدا آن رابه خوبی یاد بگیرد.


1- به کارگیری آموزش های مجسم و نیمه مجسم در روش های ارائه درس


2- تکرار و تمرین و دقت و مرور محتوا و مطالب تدریس شده به پر رنگ تر شدن یادگیری ریاضی کمک می کند.


3- آموزش چهره به چهره در یادگیری کمک می کند.


4- اختصاص وقت بیشتر به یادگیری کمک می کند.


5- معلم تدریس ریاضی را با لطیفه و قصه همراه کند.


6- ارائه مفاهیم ریاضی و تدریس توام با بازی و سرگرمی به یادگیری ریاضی کمک می کند.


7- آموزگار باید دانش آموزان را با مسائل ریاضی درگیر کند.


8- ارائه فعالیت های خارج از کلاس به دانش آموزان


9- معلم در درس ریاضی دانش آموزان را تنبیه و تحقیر نکند.


10- تلاش در ایجاد تغییر نگرش مثبت نسبت به درس ریاضی به یادگیری کمک می کند.


منبع: گروه درسی پایه ی پنجم ابتدایی سمیرم



پیشنهاد می کنیم مقاله درآمد بالای 10 میلیون تومان در ماه با تدریس خصوصی ریاضی را هم بخوانید.


توضیحات بیشتر در رابطه با روش های موثر و جدید تدریس ریاضی


در این مقاله راهبردهای تدریس موثر در آموزش ریاضی ابتدایی توضیح داده شده است. ریاضیات از درس های مهمی است که یادگیری آن می تواند در تمامی عرصه های زندگی تاثیرگذار باشد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی راهبردهای تدریس موثر در آموزش ریاضی در دوره ابتدایی است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی از نوع تحلیل اسنادی انجام شده است. یافته ها حاکی است که معلمان ابتدایی علاوه بر داشتن دانش و مهارت های لازم در دروس دیگر نیازمند آموزش های تخصصی و کافی برای تدریس ریاضی نیز هستند. برای تحقق این امر می توان از راهبردهای از جمله راهبرد ایفای نقش، راهبرد بحث گروهی، راهبرد حل مسئله، راهبرد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبرد تفکر ریاضی، راهبرد تدریس ریاضی همراه با بازی، راهبرد آموزش ریاضی همراه با استعاره، راهبرد مشارکتی، راهبرد بارش مغزی و راهبرد تدریس مبتنی بر کاوشگری ارائه شده است.


از روش هاي جديد در تدريس رياضي مي توان به روش توضيحي، روش سخنراني، روش اكتشافي، روش حل مساله، روش بحث در كلاس، روش پرسش و پاسخ، روش فعال، روش قياسي و استقرايي آموزش مهارتهاي فراشناختي نام برد. با توجه به اهمیت درس ریاضی معلمان باید با انواع روش های تدریس این درس آشنا باشند و از این روش ها در تدریس خود استفاده کنند. لذا پرداختن به این روش ها و راهبردها امری ضروری است.


مطالعه نمائید: بهترین دبیر ریاضی کنکور، لیست 18 معلم و استاد برتر ریاضی کنکور خانم و آقا در ایران



توصیه های مهم و اصولی برای تدریس مفید ریاضیات


- حل مسئله یکی از روشهای آموزش ریاضیات است.


- در تدریس ریاضیات باید عواملی که کودکان را به کلاس درس علاقه مند می کند شناخته شود.


- مبنای همه ی آموزشها باید بر آزمایش استوار باشد .به خصوص آزمایش با مواد کمک آموزشی که ساخته ی خود کودکان است.


- گفتگو در مورد ریاضیات باید یکی از اهداف آموزش باشد.


- این مفهوم که بسیاری از اندیشه های ریاضیات باهم ارتباط دارند باید گسترش داده شود.


- کار گروهی در ریاضیات باید به یک روش معمول تبدیل شود.


- نیازهای متفاوت کودکان باید مورد ملاحظه قرار گیرد.


- برای کودکان باید فرصتهایی برابر در یادگیری ریاضیات فراهم شود.


- پیشرفت کودکان در زمینه ی ریاضیات باید از طریق آزمونهای کتبی تشخیص داده شود.


 تهیه و تائید توسط:سمیه  معیاری _ آموزگار پایه چهارم


مطالعه این مقاله خوب را هم از دست ندهید: چگونه یک معلم خصوصی ریاضی خوب باشیم


جمع بندی و نتیجه گیری در رابطه با روش های موثر تدریس ریاضیات


به عنوان جمع بندی می توان گفت که روش های مختلفی برای تدریس ریاضی در کلاس های خصوصی و گروهی وجود دارد و بسیاری از روش ها روش های موثر و مفیدی است. نکته مهمی که باید مد نظر داشت این است که هر روشی که باعث شود دانش آموز یا دانشجو حین تدریس فعالیت داشته باشد و با مباحث درگیر شود روش خوبی است. به عنوان توضیح بیشتر، از بین روش های مختلف هر روشی که باعث شود در عین حال که ارائه درس با سرعت مناسبی پیش می رود، شاگرد ذهنش درگیر مطالب شود و حرف بزند و فعالیت داشته باشد موثر است. برای درس ریاضی حتما باید مثال‌ها و تمرینات زیادی حل شود و حجمی از مطالب پشت سر هم بدون مثال و تمرین ارائه نگردد. اگر مدرس ریاضی خودش به درس علاقه مند باشد خلاقیت هم به خرج می دهد و از روشهای جدید برای ارائه درس استفاده می نماید. در ضمن، روش تدریس در کلاس های خصوصی باید برای هر شاگرد متناسب با سطح توانایی، دانش و سواد دانش آموز باشد و استاد باید خوب تشخیص دهد که از چه روشی برای هر شاگرد استفاده نماید. نحوه تدریس ریاضی در مقاطع مختلف هم متفاوت است و چگونگی تدریس ریاضی در مقطع ابتدایی و متوسطه با ریاضی دانشگاهی بسیار فرق می کند. در مقطع ابتدایی خوب است که تدریس ریاضی همراه با بازی و سرگرمی باشد و به این ترتیب اثرگذاری آن بیشتر خواهد شد. پیشنهاد می شود مقاله تجربیات تدریس ریاضی را هم بخوانید.
در این سایت هم راهکارهایی برای تدریس موثرتر ریاضی ارائه شده است که در ادامه تعدادی از آنها را مشاهده می کنید:
- محیطی مؤثر ایجاد کنید که برای بحث باز باشد.
- با استفاده از مثال های متعدد، موضوعات و مباحث جدید را معرفی کنید.
- راه های مختلف حل مسائل را به دانش آموزان نشان دهید.
- با ارائه خلاصه درس و تکلیف کلاس را به پایان برسانید.
- سطح دشواری مسائل و تمرینات را به آرامی بالا ببرید.
- ایجاد هیجان و پاداش پیشرفت دانش آموزان را فراموش نکنید.


گردآوری: سایت تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 9587 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image