ارتباط مستقیم با 30710 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس تدریس خصوصی وبلاگ روش های نوین تدریس ریاضی ابتدایی

روش های نوین تدریس ریاضی ابتدایی

روش شرحی
این روش از رایج ترین روش تدریس ریاضی در مدارس ایران است. در این روش معلم تنها به توضیح دادن مطالب ریاضی می‌پردازد و دانش آموزان در فضای ساکت کلاس، حرف‌های معلم را می‌شنوند. تنها حسن این روش، ساکت نگه داشتن دانش آموزان کلاس است ولی چون در یادگیری نقش فعالی ندارند، به مرور کلاس درس برای آن‌ها ملال آور می‌شود و چه بسا از مدرسه و درس بیزار می‌شوند.
روش تشبیهی
در این روش معلم با استفاده از یک داستان مناسب، مفهوم مورد نظر ارائه می‌دهد. اجرای این روش چون با داستان شروع می شود معمولا مورد توجه و دقت دانش آموزان قرار می‌گیرد.
علاوه بر این چون معلم در بیان داستان نتیجه گیری‌ها را از کلاس براشت می‌شود، دانش آموزان برای مشارکت در جواب دادن، احساس مسئولیت می کنند. این روش از خستگی ارائه مفاهیم انتزاعی ریاضی کاسته و آموزش را تسریع می‌بخشد. روش تشبیهی معمولا برای ارائه چگونگی یک مفهوم به کار برده می‌شود نه برای اثبات ریاضی آن. باید توجه داشت که استفاده نامناسب از این روش باعث ایجاد تصور غلط از مفهوم ارائه شده در ذهن دانش آموز نشود.
روش ارائه قاعده ها
مقصود از این روش، ارائه قاعده و دستورات خاصی است که دانش آموز با استفاده از آنها، اعمال و یا مسائلی را که الگویی از این قاعده هستند به انجام می رساند. این قاعده ها می تواند قاعده های ساده ای نظیر خواندن عددهای دو رقمی از 20 به بالا مانند 32، 42، 52 باشد. متاسفانه به کارگیری این روش اغلب باعث خواهد شد دانش آموزان به یک ماشین محاسبه تبدیل شوند، با این تفاوت که معمولا ماشین در به کارگیری قاعده‌های داده شده اشتباه نمی‌کند، اما دانش آموز در به کارگیری آن اغلب دچار اشتباه می‌شود.
روش استفاده از مثال
این روش از ترکیب چندین روش به وجود می آید، آن را می توان در تمام مراحل آموزشی یک مفهوم ریاضی به کار گرفت. فرض کنیم می‌خواهیم بدون استفاده از تعریف، به صورت شهودی مربع بودن یک شکل هندسی را آموزش دهیم. در این صورت چند مربع به اندازه های مختلف روی تخته سیاه رسم می کنیم و به کلاس می گوییم که همه این شکل ها را مربع می‌گوییم. آنگاه چند شکل هندسی دیگر توام با چند مربع روی تخته سیاه رسم می کنیم و از دانش آموزان می‌خواهیم که مربع‌ها را علامت بزنند.
روش استفاده از تجربه ها و مشاهده های عینی
در این روش دانش آموز با مشاهده و تجربه شخصی، یک مفهوم ریاضی را فرا می‌گیرد. این روش در پایه های آخر مقطع دبستان مانند ششم ابتدایی مناسب می باشدکهدانش آموزان درک کاملتری نسبت به مقاطع پایین تر از ریاضی دارند.
روش تعاونی
در روش تعاونی هر کودک در تمام مراحل آموزش یک مفهوم شرکت فعالانه خواهد داشت. شاید بتوان گفت که روش تعاونی، روشی کاملا تضاد با روش شرحی است و یکی از بهترین و با نتیجه‌ترین روش‌های آموزش یک مفهوم ریاضی است.
روش استفاده از مدل
استفاده از مدل یعنی استفاده از تصاویر یا اشیایی است که در روشن کردن مفهوم و سادگی درک آن موثرند. این تصویرها و اشیاء معمولا برای کاهش از تجرد مفاهیم، مخصوصا مفاهیم ریاضی به کار گرفته می شوند.
در هر مرحله از آموزش می توان از مدل ها استفاده کرد. آموزش ریاضی با بازی یکی از موثرترین روش های استفاده از مدل ها می باشد که در این روش دانش آموزان می توانند در فرایند آموزش مشارکت داشته باشند.
روش کاوشگری
روش کاوشگری روشی است که در آن با فراهم آوردن شرایطی مناسب، دانش آموزان را برای کشف بعضی از مفاهیم ریاضی آماده می‌نمایند بدون آنکه مفاهیم مستقیما به آن ها آموزش داده شود. معمولا این روش را باید در مراحل اولیه آموزش به کار گرفت. روش کاوشگری مورد توجه اکثر اساتید تعلیم و تربیت است.
روش حل مساله
روش مساله ای در حقیقت نوعی آماده کردن فراگیر برای زندگی است، زیرا زندگی یعنی مواجه شدن با مسائل و کوشش برای حل آن در این روش فعالیت های آموزشی به گونه ای تنظیم می شود که در ذهن فراگیر مساله ای ایجاد شود و به او علاقه مند شود که با تلاش خود راه حلی برای آن مساله پیدا کند.

آمار بازدید: 88 بار