ارتباط مستقیم با 30693 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی زبان بهرامی
آموزش زبان یوسفی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست

BiM چیست؟

BiM چیست؟

BIM فرآیندی است برای ایجاد و مدیریت اطلاعات در یک پروژه ساختمانی در کل چرخه عمر آن. BIM یک مدل سه بعدی از تمامی اطلاعات سیک پروژه ساختمانی است. به عبارت دیگر،تفکر بیم بر آن است تا اطلاعات عددی،اطلاعات دو بعدی، آنالیز ها، زمان بندی پروژه، فاز بندی و بسیاری اطلاعات دیگر موجود در یک پروژه ساختمانی را در قالب یک فایل مرکزی سه بعدی یکپارچه ذخیره سازی کند. این یعنی نوعی توصیف دیجیتال، عینا از چیزی که قرار است ساخته شود. این توصیف دیجیتالی شامل ترکیبی از مدل‌های سه بعدی غنی از اطلاعات و داده‌های ساختاری مرتبط مانند اطلاعات محصول، اجرا و تحویل است. حال سوالاتی مطرح می شود:
بیم چه مزایایی دارد؟
ذی نفعان تفکر BIM چه کسانی هستند؟
چرا استفاده از تفکر بیم در یک پروزه ساختمانی ضروری است؟
BIM از چه طریق در پروژه نقش ایفا می کند؟
در پاسخ باید گفت که اولین مزیت بیم افزایش سرعت ساخت و ساز است. فرآیند طراحی کاری پیچیده است و نیاز به بررسی همه جانبه دیسیپلین های مختلف ساخت از جمله معماری، سازه، تاسیسات، برق و مکانیک دارد. و بیم به راحتی این امکان را فراهم می کند تا تمای حوزه های مورد نیاز در ساخت یک بنا از معماری تا مکانیک را به صورت سه بعدی در کنار هم جمع کند و ارتباط آن ها را برای تیم طراحی و پس از آن اجرا و نظارت بر ساخت بسیار آن و قابل فهم تر کند. همین کار سبب شناسایی تداخلات دیسیپلین ها متواند بشود. برای مثال پیش از آنکه قسمت های مختلف ساختمان ساخته شود و حین اجرا، تیم اجرایی متوجه برخود عناصر مختلف با یک دیگر بشوند و چاره اندیشی برای آن هزینه های گزافی به پروژه وارد کند، عملیات کلش گیری در حین فرآیند طراحی بر پایه بیم می تواند این تداخلات را به نمایش گذارد و پیش از اجرا و با هزینه بسیار کمتر برای رفع برخودها چاره اندیشی نمود.
با توجه به مطالب ذکر شده تتا اینجا میتوان فهمید اولین ذی نفع در استفاده از فرآیند BIM در طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی کارفرمایان پروژه ها هستند. طبق آمارهای منتشر شده از سوی سایت معتبر Archdaily بیش از 30 درصد هزینه های یک پروژه صرف اصلاح خرابی های ناشی از ترسیمات غلط و تداخلات تیم های طراحی در تمامی دیسیپلین ها میشود. یعنی تقریبا یک سوم هزینه ی یک پروژه ساختمانی برای دوباره کاری خرج می شود و این علاوه بر آن که از نظر میزان هزینه، بسیار برای کارفرمایان قابل توجه است، از نظر هدر رفت مصالح بسیار به محیط زیست آسیب می زند.



آمار بازدید: 73 بار
ثبت شده توسط فرشاد ارباب (7 سال سابقه) تدریس خصوصی Revit مبتدی تا پیشرفته